Barranquisme, les fonts del Llobregat, o el Salt de la Farga

Sortim d'un hivern especialment sec pel que fa a precipitacions, i no resulta senzill trobar barrancs que duguin un cabal suficient com per gaudir de les altes temperatures d'aquesta primavera sobtada que ens ha arribat.

Disposem a més d'una tarda curta, doncs venim de fer un altre barranc a la Garrotxa, i més o menys de pas, ens queda més o menys de pas un petit barranc del Berguedà, ideal per al que estem buscant, aigua fresca en quantitat, i un descens breu alhora obligat pel curs actiu, així que ens anirà bé per agafar ritme de cara a la temporada de barrancs, encara que aquesta es presenti seca.

Estem parlant doncs del barranc de les Fonts del Llobregat, altrament dit el Salt de la Farga, que per allargar-ho, si ho volguéssim, es podria combinar amb un altre barranc/xarrup, el Salt de l'Ós, uns centenars de metres riu avall; en aquesta ocasió però, ens conformarem amb aquest petit tram engorjat.

Fitxa

• Activitat: Barranquisme
  • Punt de sortida: Hotel les Fonts (Castellar de N'Hug)
  • Població més propera: Castellar de N'Hug / La Pobla de Lillet
  • Combinació de cotxes: no és necessària
  • Distància d'aproximació: 140mts
  • Longitud del barranc: 280mts aprox
  • Temps de descens: 1h11' per a dues persones
  • Temps total emprat: 1h15'
  • Dificultat: Dificultat mitja
  • Ràpel més llarg: 18 metres

• Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Material recomanable: Cordes: 2x20

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total Km.
Hotel les Fonts 0 0 0
Entrada Riu 2' 2' 0,14
Sortida Riu 1h11' 1h13' 0,42
Hotel les Fonts 2' 1h15' 0,48

Descripció de la ruta

Accés a la zona:
Anirem en direcció Castellar de n'Hug fins a creuar el riu i aparcarem a la dreta de la carretera, just davant de l'Hostal les Fonts.

Preparem les motxilles i treiem el cap al pont per veure i valorar el cabal, per l'hivern que duem, sabem que és difícil que el cabal sigui desmesurat.
Cal remarcar que totes les instal·lacions dels 3 primers ràpels (el barranc en té un total de 4), obliguen a baixar per l'actiu, cosa que ens podria complicar les coses en cas de cabal molt abundós.

Comencem a caminar tot vorejant l'hostal per darrere fins a trobar una entrada al riu Llobregat, a escassos cent metres de l'aparcament on hem deixat el cotxe.
De seguida, creuarem l'antic pont que creuava el riu i trobarem a la dreta la primera de les instal·lacions, un rapel de 10 metres, seguit d'un petit tobogan de 2 metres, amb una soca encastada entre ambdós que dificulta una mica l'accés còmode al tobogan, que tot sigui dit de passada, patina molt, per tant caldrà anar amb compte.

De seguida, arribarem al segon ràpel, el més llarg del barranc, i segurament també el més estètic, el ràpel, de 18 metres, consta d'una mena de tub que canalitza l'aigua per la dreta fins a impactar amb la pedra, que la desvia bruscament a l'esquerra, donant-li un encant especial.
La instal·lació, a la dreta, ens permet però, creuar còmodament l'actiu i baixar a banda esquerra, pràcticament en sec fins a caure a la base del rapel, una petita tolla on és ben còmode de recuperar corda.

Seguidament, un ràpel de 8 metres, obligat de davallar per l'actiu i creuar-lo, podem forçar una mica la baixada per la dreta, fins just al final del salt d'aigua, deixar-nos caure per sota el raig i arribar còmodament a la tolla de sota el rapel, on tocant de peus a terra i còmodament, també podrem recuperar la corda.

D'aquí ja enllaçarem pràcticament d'immediat amb el darrer dels rapels, de 12 metres i que, aquest si, ens permet muntar un passamà per a instal·lar la corda per fora de l'actiu, i així ho fem malgrat que l'actiu tampoc presentaria problemes.

Aquest ràpel ens deixa també en una tolla ampla, sense moviments d'aigua, i des de la qual haurem de salvar un ressalt més de dos metres, que per a més seguretat farem tot allargant la corda fins a la seva base, doncs la pedra, com en tot el barranc, patina i molt.

Ja a la base d'aquest darrer ressalt, només ens quedarà recórrer uns 50 metres pel riu fins que, en el punt on aquest tomba a la dreta, veurem un petit afluent esquerra en forma de concreció de tosca, a l'esquerra del qual puja un tímid i desdibuixat sender que en ben poca estona, puja dret i directe a l'aparcament.

Com hem dit, el barranc de les Fonts del Llobregat, o Salt de la Farga és un xarrup de barranc però que ens assegura l'aigua en temps de secada acusada; ara bé, caldrà valorar-ne bé el cabal en èpoques de pluges abundoses.

Croquis

Barranc les Fonts del Llobregat
Font: Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà (Ed. Piolet)

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació si que ha estat enregistrada amb GPS.

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Hostal les Fonts

Entrada al tram engorjat, per sota els ponts

Primer rapel vist des de baix

El segon ràpel és molt estètic, però ens convé un curs de fotografia

El tercer ràpel

Quart i últim ràpel des de la instal·lació al final del passamà

Allargant la corda per a salvar el darrer ressalt (2mts)

Tímides concrecions de tosca a l'esquerra ens indiquen el punt on abandonar el riu

Un camí dret i desdibuixat ens porta ràpidament al cotxe de nou