Forat dels Diners

Una sortida d'espeleologia que per a l'època que estem, ens obligarà a transitar per terreny nevat, fent ús de tècniques de progressió com les raquetes de neu. L'avenc dels diners, és una cavitat de modestes dimensions, que ofereix una bonica entrada i algunes, malgrat que poques, curiositats a l'interior.

Ens hi apropem en el sí d'una formació en espeleologia d'aquí el nostre interès per aquesta remota cavitat.
A remarcar, que la cavitat es troba totalment equipada per a un ús comercial, comptant amb generoses instal·lacions amb químics.

Fitxa

• Activitat: Espeleologia
  • Punt de sortida: Forat dels Diners, o forat de les Gralles
  • Població més propera: Llimiana / Sant Miquel de la Vall (Municipi de Gavet de la Conca)
  • Distància d'aproximació: 1,3km
  • Tipus de cavitat: Avenc
  • Litologia: Calcària
  • Coordenades UTM (ETRS89)
    • 31T
  • Descens dins la cavitat: -25
  • Temps d'exploració: no anotat, una hora pot ser més que suficient
  • Dificultat: Baixa, sobreequipat amb químics. Ideal per a iniciació si es coneixen les tècniques.
    • Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
  • Material recomanable: Completament instal·lat amb químics

Descripció de la ruta

Com arribar al punt de partida: Passat el túnel del pantà de Terradets, creuarem el pantà a mà dreta per un pont de ferro, direcció Llimiana, però just abans d'arribar al nucli, prendrem el trencant a mà dreta direcció Castell de Sant Gervàs, Sant Cristòfol de la Vall, etc., després de passar per nombrosos nuclis, i també l'anomenat i abandonat Hostal Roig, s'inicia una suau baixada que queda sota unes grans granges. Al final d'aquesta, podrem deixar el cotxe i començar a caminar d'allí estant.

Del trencant que duu a les granges estant, sortirem en direcció a l'avenc dels diners, per a dur a terme una activitat d'iniciació a l'espeleologia, fent ús de les tècniques pròpies d'aquest esport, avui, les més bàsiques, la d'ascens i descens, així com també un petit passamà per arribar amb seguretat a la boca de la cavitat.

Remuntem breument la pujada en direcció a l'Hostal Roig. En breu, un caminet creua els camps de l'esquerra dirigint-se a un petit grup arbrat, ens calcem les raquetes doncs és un fred febrer al Pallars, i els darrers dies la neu ha cobert per complet les muntanyes i turons de la zona.

Seguint el camí, que aviat ens durà al que s'intueixen petits i allargassats camps sota la neu, arribarem en un indret on unes arnes ens indiquen l'hora de trencar a l'esquerra, en direcció sud. Caminarem en pujada, penosament per culpa de la neu, que ens arriba a voltes a l'alçada dels genolls.

És complicat definir amb claredat la ubicació de la boca, situada en una petita rasa/depressió a l'est de la rasa principal del turó, la rasa o Barranc de la Coma Gran (segons Institut Cartogràfic de Catalunya). En el seu entorn, i menys en dia nevat, no hi abunden clares referències, més enllà del notable tamany de la pròpia boca, que ens serà de bon ajut. Pot ser d'utilitat també fixar-se amb la cota de la boca, a uns 1168 metres.

Trobada la boca, ens preparem per una bona estona d'espeleologia, no esperem complicacions, doncs és una cavitat d'iniciació.
Entrem per un pou d'uns 10 metres de fondària, que ens deixa de ple a la sala principal, d'uns 30x14 metres, prou important i que ja al pou com en la pròpia sala, veiem restes d'antigues prospeccions, segons hem llegit, resultat de la recerca d'aigua, motiu pel qual es va desobstruïr l'entrada.

Trobarem també algunes petites cavitats més petites que ens permeten avançar ben poquet més, algunes restes d'animals morts, alguns bestiar, altres animals salvatges com una serp de la qual només en queda l'esquelet.

La cavitat en si, no paga la pena per a sí mateixa, però és una bona opció si som per la zona, i cerquem alguna cavitat de baixa dificultat, per a iniciar algú en aquest esport, o volem combinar aquesta cavitat amb alguna altra activitat per acabar de completar el dia.

Topografia

Font: espeleoindex.com

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Montsec de Rúbies

Deixem enrere la carretera i la granja

En breu enfilarem costes amunt

Un passamà ens permet apropar-nos amb seguretat a la boca

La sala principal

Marques a les parets, testimoni d'antigues prospeccions

Un petit esquelet de serp, en vies de fossilitzar-se

Malgrat ser una cavitat modesta, no hi manquen formacions

A la sortida, topem amb vistes impagables