Graller del Boixeguer

Particular sortida d'espeleologia, sortim cap al graller de Boixeguer, sabedors que el temps passat ha regalat a les muntanyes abundoses nevades, i el Montsec d'Ares no en serà pas excepció. Acamparem a Sant Esteve de la Sarga, i sortirem l'endemà al matí, a cobrir els 7km que ens separen de la boca del graller de Boixeguer; podem dir doncs, que serà una activitat d'espeleologia alpina total, amb una llarga aproximació amb neu, calçant raquetes o esquís de muntanya. Val a dir també, que existeix el GR, camí de la transhumància que ens pot fer molt més ràpid l'accés.
Amb tot, si ho fem fora de temporada de neu, podrem apropar-nos fins a uns 10 minuts de la boca, fent molt més curts els temps de l'activitat.

Malgrat no ser potser la cavitat ideal per a iniciar-se a l'espeleologia tècnica, als avencs per entendre'ns, si anem acompanyats d'algú coneixedor de les tècniques, i les hem après bé nosaltres abans d'anar a la cavitat, el fet d'estar completament equipada ens pot permetre fer d'aquesta, una activitat d'iniciació a l'espeleologia espectacular.

Fitxa tècnica del Graller del Boixeguer

• Activitat: Espeleologia
  • Punt de sortida: Graller del Boixeguer / Grallera de Boixeguera
  • Població més propera: Sant Esteve de la Sarga
  • Distància: 7km (habitualment accés de 10')
  • Tipus de cavitat: Avenc
  • Litologia: Calcària
  • Coordenades UTM (ETRS89)
    • 31T
  • Descens dins la cavitat: -146
  • Temps d'exploració: 2h30' aprox. per a un grup de sis persones.
  • Dificultat: Alta: La principal dificultat rau en el primer pou, cal una MOLT BONA condició física per a remuntar-lo.
    • Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
  • Material recomanable: Completament instal·lat amb químics

Accés al Graller del Boixeguer

Des de la C-13, en direcció nord, i a l'alçada del pantà de Terradets i passada l'estació de tren de Cellers-Llimiana, prendrem el trencant a la dreta (que ens duu a l'esquerra, és una semi-rotonda) cap a Sant Esteve de la Sarga. La carretera és llarga i sinuosa, passarem el poble fins a trobar el trencant cap al Coll d'Ares (indica Sant Alís). Habitualment seguiríem amunt uns 7 km, fins al Coll de la Pua (on aparcaríem), i més o menys un quilòmetre després, quan la pista creua un torrent (i apareix una tanca protectora de fusta a la dreta) deixaríem la pista per pujar costes amunt, fins a veure la creu de referència que indica la boca.

EL GRALLER DEL BOIXEGUER

Preparem el material, ja que en duem força, a priori, volíem muntar vàries vies, encara que se'ns ha allargat l'aproximació més del previst, i haurem de reduir expectatives.

Entrem per la boca inferior de la cavitat, uns 12 metres per sota de la superior, que dóna accés al ràpel de 70mts pràcticament volat des del principi.
Com hem dit, hem renunciat al ràpel més gran degut a l'excés de temps que ens ha pres l'aproximació. Equipem el passamà que hem de buscar sota la neu, vora d'un boix també tapat. Aquest ens conduirà a través de la forta rampa que mena a la capçalera del pou. Primer fa un ràpel d'uns pocs metres per accedir, ara si, a la capçalera volada, uns 40/45 metres per sobre del fons de la sala principal. Aquí si, com que ens interessa anar per feina, deixem equipades les dues capçaleres que hi trobem, ambdues equipades amb químics, així al sortir tindrem dues vies per remuntar.

Ja aquest primer ràpel és espectacular en si mateix, la seva alçada considerable, el fet de ser totalment volat, i d'entrar en una sala de tals dimensions, una de les més grans de Catalunya, si no la que més, no ho tenim clar del tot.

Tal i com hem entrat, seguim a la dreta, pujant un petit caos de blocs i davallant-lo ja veient curioses i grosses formacions, ens trobarem amb un pou/passamà amb desnivell descendent que ens durà a un pou de reduïdes dimensions.

En essència, ens quedarà seguir avançant i en breu ens trobarem a la rampa final de descens, al mig de la qual trobarem un pou ascendent que ens captivarà l'atenció, aquest pou es coneix com l'Entresolat, de +39metres.

Al final de rampa trobarem el llac, a una cota màxima de -148metres, un llac que dóna un punt de bucòlic a l'indret.

Aquesta visita senzilla del Graller de Boixeguer, o Grallera de Boixeguera, és fàcil de seguir i d'orientar-se tant d'entrada com de sortida. L'únic que cal tenir en compte, és que caldrà remuntar al final, els 45 metres de pou per sortir de la cavitat. És sens dubte una activitat molt recomanable d'espeleologia si s'està per la zona, a més es pot combinar amb altres cavitats o activitats que ofereix la zona.

Topografia del Graller del Boixeguer

Font: espeleoindex.com

Descarregar el track per a GPSDescarregueu el track clicant damunt la imatge de l'arxiu GPX.

Poques aproximacions com aquesta hem fet

Vistes a Mont-Rebei (paret aragonesa)

La boca de la grallera

La cavitat principal, amb un petit espeleòleg

Accés i darrer pou

Final de la rampa al llac

Concrecions a l'altra banda del llac