barranco Aigüeta de Barbaruens Seira Huesca Aragón

Barranc Aigüeta de Barbaruens

En un periode primaveral com cal, i que no veiem de feia anys, dirigim els nostres passos a realitzar un descens que a l'estiu pot esdevenir massa concorregut.

Res més lluny de la realitat, però, en l'ocasió del descens descrit aquí, i és que no hem vist ni una ànima en tota l'activitat al complet, just el que ens agrada, poder gaudir de les entranyes del Pirineu amb l'única companyia de la remor de l'aigua.

A continuació us relatem doncs, com sempre, la nostra versió i vivència d'un descens del barranc de Barbaruens, llarg i bonic, variat i dinàmic en general on podrem observar també abundosa vegetació i també imponents senyals de la força de l'aigua.

Vagi per endavant també que de forma inconscient en aquest descens hem allargat l'aproximació (i per tant també el descens) fins a massa amunt, podeu escurçar-la de forma molt rellevant.

Fitxa tècnica del Barranc Aigueta de Barbaruens

Com arribar al Barranc Aigüeta de Barbaruens

Si prenem la carretera N-260 des de Campo en direcció a Castejón de Sos, arribarem uns 11 km després i aigües del riu Ésera amunt a la petita població de Seira on prendrem el trencall (HU-V-6411) cap a Barbaruens, uns 7 quilòmetres enllà abans del poble una pista surt a la dreta, és el camí que condueix al barranc però que només és transitable amb 4x4.

Per aparcar còmodament seguirem endavant fins a trobar un espai a la dreta, o si és ple, més enllà en una corba a la dreta trobarem un bon espai per aparcar on hi ha també un rètol informatiu sobre el barranc.

APROXIMACIÓ A L'AIGÜETA DE BARBARUENS

Aparquem on aparquem, haurem de retrobar la pista forestal que parteix de la carretera i que creua de seguida el Barranco de Sellán i passa a tocar de la depuradora d'aigües de Barbaruens.

Seguirem la pista sense possibilitat de pèrdua fins al puente de la Saca, on podrem valorar el cabal, creuarem el pont i prendrem la pista en desús que remunta pel marge esquerre (hidrogràfic) del barranc pujant de forma sostinguda resseguint el barranc gairebé sempre de ben a prop.

Arribarem en un petit clar al bosc a partir d'on el camí comença a baixar lleugerament cap al barranc, comptarem tres torrents que creuarem fins a tocar del tercer, on el camí es divideix en dos, i aquí volem puntualitzar:

1. Nosaltres hem seguit recte fins que el camí que seguíem arriba al curs del Barranco de l'Aigüeta de Barbaruens.
  2. Si a la cruïlla, prenem el sender de l'esquerra, arribarem també al barranc però evitant un tram obert i monòton a la capçalera.

EL DESCENS DEL BARRANC AIGÜETA DE BARBARUENS

Si com ha estat el nostre cas fer el descens de màxima longitud possible, entrarem directament al barranc fent un ràpel des d'un natural a l'esquerra hidrogràfica.

Malauradament, però, entrar tan amunt no ens aporta més interès esportiu que aquest petit ràpel, i és que des d'aquí, fins que trobem la primera gorja interessant de l'Aigüeta de Barbaruens el descens no és més que un passeig monòton pel riu, això sí, el paisatge i la seva verdor exuberant fan que les expectatives sobre el descens vagin en augment.

Quan comencem a intuir que ens apropem a la gorja, els ressalts comencen a oferir possibilitats divertides com un minúscul tobogan, i ja entrant a la gorja, podem utilitzar un passamà a l'esquerra per superar un ressalt on ja amb compte podriem saltar al toll. El descens esdevé a cada obstacle més i més bonic i divertit, diversos tolls pels quals progressarem de formes ben variades, petits salts, tobogans, arribarem a un passamà a la dreta on hem d'observar diverses opcions, des del ràpel del final del passamà, a com ha estat el nostre cas, saltar a les tolles inferiors i acabar fent un tobogan d'uns 7 metres.

Un nou tobogan i algun petit ressalt ens condueix a la confluència amb el Barranco Cabañas, el paisatge, cal dir-ho altre cop, és espatarrant.

Saltem i llisquem per tobogans i ressalts de diferents altures, passarem un petit afluent a l'esquerra, el Barranco Calso fins a arribar a una imponent presa de troncs i una alçada de sis metres que superarem rapelant des de la dreta, en una lleixa rocosa. Seguidament i a tocar d'aquest obstacle la gorja s'estreny i esdevé encara més interessant, trobant un nou ràpel o salt de 9 metres, sens dubte, imponent i un salt no pas ben senzill malgrat que el toll de recepció és prou ample.

Seguim resseguint el barranc, que entre salts, tobogans i desgrimpades va virant a esquerra i a dreta, trobarem un curt passamà que ens permet de fer algun salt o superar per fora l'aigua, fins a arribar a una vira a l'esquerra amb força troncs encastats i on el barranc s'obre lleugerament caient a un ample toll amb un gran arbre tombat.

Aquí cercarem un passamà a l'esquerra la corda del qual està tan malmesa que podem contar els fils de l'ànima. Al final d'aquest passamà podem muntar la corda per rapelar, però no podem resistir-nos de saltar per damunt del tronc un cop ho veiem segur.

No tardarem massa en arribar al nou ràpel al final d'una lleixa de roca molt evident, si ho creiem necessari, una instal·lació ens permet d'accedir-hi muntant un passamà. Nosaltres no ho vam creure necessari en absolut i arribem a la reunió còmodament, rapelem els vuit metres i quedem a tocar del següent ràpel, d'un natural a la dreta a tocar de l'actiu, o des de l'esquerra equipat amb ancoratges, evitant més l'aigua.

Optem pel natural i superem els cinc metres d'aquest saltant i seguirem, trobant una gran colada de tosca del barranco de Tollet que regalima amb alegria.

A partir d'aquí hem de reconèixer que el barranc es va "desinflant" de mica en mica, perdent interès de forma progressiva fins a esdevenir un simple passeig pel riu, un final monòton que només es veu interromput de tant en tant per la possibilitat de fer algun salt, i un ràpel que desgrimpem, potser arriscant un xic massa.

Paisatgísticament, el barranc segueix sent bonic, no fa falta dir-ho, però a partir de la confluència amb el Barranco de Trigars pocs són els al·licients esportius que ens esperen durant el descens.

La confluència del Barranco Bilsé ens indicarà que són a menys de dos-cents metres del Puente de la Saca, punt que marca el final del descens.

Val a dir que dessota el pont hi ha un tobogan llançadora molt temptador, però que en aparença, sembla que de fer-lo complica el retorn.

RETORN DEL BARRANC AIGÜETA DE BARBARUENS

Des de puente de la Saca només hem de desfer el camí que hem fet a primera hora per a l'aproximació.

Ressenya del barranc Aigüeta de Barbaruens

topografia croquis ressenya barranco Aigüeta de Barbaruens Seira Huesca Aragón

L'única ressenya que circula per internet ha quedat força obsoleta en quant a instal·lacions.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, sí que han estat enregistrades amb GPS afegint algunes correccions sobre mapa.