barrancs més bonics de Catalunya

Barranc del Forat de Bóixols, al Pallars Jussà

Parlar del descens del barranc de Bóixols, és parlar d'un descens perfecte per a la iniciació al barranquisme a Catalunya i que no necessita presentació per a les persones ja iniciades en aquest esport, doncs arreu del país hom coneix aquest bonic descens, ben format i lúdic, que ens oferirà gran varietat de tècniques de progressió.

Ja d'entrada el seu enclavament és únic i totalment isolat, i és que la vall de Bóixols és per si sola un indret inhòspit, aïllat i tot i la bona carretera que hi arriba, de mal arribar.

El descens, com hem dit ens ofereix dos trams molt ben diferenciats, el primer força encaixonat i sobretot molt lúdic, on amb compte ens permet fer una bona quantitat de salts i desgrimpades divertides, i un segon tram a partir de la confluència amb l'Afluent del Forat de Bóixols, on trobarem el ràpel més bonic del descens i una gorja molt profunda, a més d'un salt final espectacular.

Però no ens avancem, i deixeu-nos desgranar, de mica en mica, aquest bonic descens de barrancs al poblet de Bóixols, un barranc que sens dubte podem incloure entre els millors descensos de barrancs de Catalunya.

Fitxa tècnica del Forat de Bóixols

• Activitat: Barranquisme al Pallars Jussà
  • Altres toponímies:
    • Riu de Pujals
  • Punt de sortida: Bóixols
  • Població més propera: Abella de la Conca - Coll de Nargó
  • Combinació de cotxes: poc útil
  • Temps amb un sol cotxe:
    • Aproximació: 15'
    • Descens: 1h20'
    • Retorn: 25'
  • Dificultat: v3-a3-I
  • Ràpel més llarg: 15 mts.
    • Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
    • Gorgs Organyà - Edicions Salòria
    • Els problemes d'aparcament poden acabar comportant conflictes amb el veïnatge de Bóixols, si us plau aparqueu amb respecte pels veïns i la circulació per la carretera. Si voleu aparcar bé, matineu i aneu-hi d'hora, així, també evitareu la gran afluència de grups d'empreses.

Accés i aproximació al Barranc de Bóixols

Tant si venim des d'Isona com de Coll de Nargó, la carretera que ens conduirà a Bóixols és la L-511.

El més habitual és aparcar a la corba pronunciada que la carretera fa al seu pas per dins el nucli, nosaltres però, preferim passar el poble en direcció Isona, i aparcar en un petit espai pavimentat que hi ha just a tocar del collet on el camí de retorn del barranc passa a tocar de la carretera. Els motius? Doncs perquè així ens estalviarem la darrera pujada al fer el retorn bo i carregats amb el material moll, i també perquè així evitem que la nostra presència sigui tant "intrusiva" en la vida d'aquest petit poblet.

Des d'aquest punt, que per a més referències podeu trobar al mapa amb el track més avall, farem uns metres de carretera com si volguéssim tornar a peu al poble (de fet així ho farem) i al collet deixarem la carretera per a la nostra dreta sortir a cercar el sender que baixa cap a l'Afluent del barranc de Bóixols per a després d'aquest remuntar lleugerament per uns prats inclinats cap al poble.

Dins el poble baixarem a la dreta pel carrer Major per, de seguida, trobar una bifurcació pavimentada amb formigó cap a l'esquerra, amb un rètol indicador on diu "Barranc de Bóixols". Seguirem aquesta pista pavimentada unes desenes de metres fins trobar a la dreta un evident camí, degudament senyalitzat pels veïns on s'indica l'accés del barranc, i més endavant es prega preservar el silenci i la tranquil·litat de l'indret.

Seguin aquest sender creuarem el riu de Pujals, i a l'altra banda hi trobarem un petit prat on a l'ombra dels arbres o al sol si el dia és fresc, ens podrem canviar i equipar per començar el barranc, l'entrada al qual trobarem a l'altra banda d'aquest prat.

EL DESCENS DEL BARRANC DE BÓIXOLS

Abans de començar a descriure el descens del barranc de Bóixols, volem advertir que tots els salts i tobogans aquí indicats s'enumeren a tall descriptiu, i la profunditat dels tolls de recepció pot variar, així que és responsabilitat de cada barranquista comprovar-ne la viabilitat i seguretat.

Certament, el descens d'aquest bonic barranc ens mostra el seu caràcter lúdic ja d'entrada, arribats al primer ressalt, podem saltar, com és tònica general en tot el barranc, flexionant fort les cames en entrar a l'aigua per evitar prendre mal.

Ben seguit, una bonica formació de tosca en forma de tobogan ens permet lliscar cap al següent toll, just abans d'un altre, on podem saltar amb compte, però si no tenim massa per mà la tècnica del salt, el millor serà instal·lar la corda a la paret esquerra per baixar per damunt d'un tros de tronc encastat.

Un petit tram on la gorja s'obre ens condueix de nou a un altre ressalt que cal rapelar per la dreta, a la seva base, un passamà per a poder saltar el següent ressalt, instal·lat a la dreta, ressalt que també es pot desgrimpar sense problemes i que ens deixa en un toll profund on caldrà nedar breument per sortir-ne.

De nou, el barranc s'obre fins al proper ressalt, on podrem saltar des del bloc encastat al centre i que ens deixa en un toll allargassat, de nou, caldrà nedar per sortir-ne.

Un altre tram obert, on veurem incorporar-se per la nostra dreta l'Afluent del Barranc de Bóixols, ens duu, després d'aquest, a un nou ressalt que podem superar de diverses maneres:
Es pot desgrimpar pel centre, assegurant o sense fer-ho, o bé rapelar per l'esquerra, un curt però bonic ràpel per l'actiu.

Superat el primer tros del ressalt, damunt un gran bloc, podem triar, o bé rapelar per la dreta (habitualment sec) o per l'esquerra.

Altra vegada ens anem endinsant a la gorja del Forat de Bóixols, un gran bloc inclinat ens permet deixar-nos lliscar per acabar caient amb tendència a la dreta, sense saltar més del compte doncs el toll no és pas gaire profund.

Uns metres més enllà, un dels racons més bonics del barranc, el ràpel de 12 metres que ens condueix als preciosos i a la vegada breus estrets del Forat de Bóixols.

En aquest ràpel tenim dues opcions a valorar segons el cabal, si aquest és correcte, podem baixar per la dreta, un preciós ràpel per l'actiu ens garanteix la remullada. Altrament, si creiem que el cabal és massa elevat per a davallar per l'actiu, un passamà fix a l'esquerra ens conduirà a una instal·lació alternativa que ens permet esquivar el doll d'aigua.

A la base d'aquests ràpels, uns bonics estrets, de parets altes ens regalaran la vista.

Breus com són, de seguida en sortirem, i ens espera un tram força llarg, obert i de caos de blocs que ens duran a passar per sota el Pont Medieval de Bóixols, dessota el qual podrem fer un salt final de 6 metres a un gran toll, aquest sí, profund i que ens permet saltar a plaer.

Els més valents i valentes, poden sortir del barranc just abans del pont, per enfilar-se damunt el bloc que hi ha a la dreta del salt, i sumar uns dos metres al salt, uns 8 metres d'espectacular salt al buit només apte per als qui ja dominen la tècnica de salt.

Retorn del barranc del Forat de Bóixols

Després del darrer salt, sortirem del toll per l'esquerra on hi ha un aflorament rocós en forma de plà inclinat, d'on surt un corriolet molt dret que guanya els metres de desnivell que ens separen del camí que agafarem a l'esquerra per creuar per damunt del barranc pel Pont Medieval de Bóixols. A l'altra banda d'aquest pont, l'antic camí que a voltes encara està empedrat remunta força dret i costerut fins a guanyar un petit collet a tocar de la carretera.

Aquí, podem tornar al cotxe, o si anem bé de temps, tornar a baixar cap a l'Afluent del Barranc de Bóixols per a fer-ne el seu descens.

EL DESCENS DE L'AFLUENT DEL BARRANC DE BÓIXOLS

Des del camí que va al poble de Bóixols, jus quan aquest i l'afluent es creuen, baixarem un primer ressalt molt senzill per començar-ne el descens, un primer tram força vestit ens conduirà a l'inici del bonic passadís de roca que forma l'Afluent de Bóixols al seu inici.

Per a endinsar-nos al barranc, trobem un primer ressalt força delicat, en forma de tobogan però pel qual no ens podem llençar a plaer, sinó que hem de controlar molt bé la velocitat, baixant tant a poc a poc com sigui possible.

Ja dins el bonic i estret passadís, superarem algun petit ressalt sense massa importància per arribar al primer ràpel, just després d'una vira a l'esquerra de l'Afluent del Bóixols.

Aquest ràpel, mesura uns tres metres i ens endinsa encara més a l'Afluent del Barranc de Bóixols, ara, el passadís de roca esdevé més ample, però també més profund, i al final d'aquest hi observem alguns arbres i vegetació dins el barranc, en aquest punt hi trobem la vertical de més importància i el que a parer nostre dona sentit al descens de l'Afluent del Bóixols, un preciós ràpel d'uns quinze metres per l'actiu i baixant una bonica colada de tosca voltada de vegetació, sens dubte un racó molt bonic.

Si seguim, que ho hem de fer, un petit tobogan de dos metres escassos ens situa ja a la petita terrasseta de la capçalera del darrer ràpel, la instal·lació del qual trobarem a l'esquerra.

Se'ns fa evident que ens incorporem al barranc del Forat de Bóixols, amb aquest darrer ràpel que baixa una ampla cascada d'uns dotze metres, cau dins el barranc de Bóixols abans dels ressalts i petits ràpels d'abans del bonic ràpel de 12 metres del Bóixols i els seus estrets.

Així doncs, a partir d'aquí, poc més a explicar, doncs ja ho hem baixat amb anterioritat si hem fet primer el descens del Forat de Bóixols.

Ressenya del Barranc del Forat de Bóixols

croquis topografia o ressenya del forat de bóixols i l'afluent del barranc de bóixols

barranquisme Alt Urgell
barranquisme a Lleida
barranquisme al Pallars Jussà
millors barrancs de Catalunya
barrancs més bonics de Catalunya
barranquisme amb nens catalunya
iniciació barrancs Catalunya
gran salt final al barranc de Bóixols

Afluent del Bóixols

descens de l'afluent del barranc de bóixols