descens hivernal barranc forat negre vallcebre invernal

Barranc del Forat Negre Hivernal

Efímera com el gel que necessitem perquè aquest descens hivernal prengui sentit, l'època en què el barranc del Forat Negre de Vallcebre es pot fer en bones condicions hivernals dura ben poc, tant és així que fins i tot alguns hiverns ni tan sols arriba a donar-se.

La descripció que trobareu aquí es correspon al descens fet ja a les acaballes d'un curt període en què gairebé, i només gairebé, el barranc presentava les condicions justes i necessàries també pel seu ascens practicant l'escalada en gel, presentant com sempre la dificultat més gran i risc de partir la columna en l'ascens del que seria el segon ràpel en sentit descendent.

Si has arribat aquí buscant informació per fer el descens del barranc del Forat Negre en condicions estivals, fes clic aquí per trobar-ne tota la informació al detall.

Oblidem-nos doncs de salts a l'aigua i de desgrimpades sense corda, triem un bon dia com el que ens va acompanyar en el nostre descens, i endinsem-nos en una versió poc coneguda del barranc del Forat Negre.

Això si, si us agrada l'escalada en gel, endueu-vos el material, segur que no us en podreu estar de remuntar un o més ràpels!

Aquest cop, hi hem anat amb en Darío i l'Òscar, a qui també correspon l'autoria d'algunes de les imatges que veureu aquí.

Fitxa tècnica del Forat Negre Hivernal

• Activitat: Barranquisme hivernal
  • Punt de sortida: Casa Cal Parro / Pla de la Barraca, segons cotxes
  • Població més propera: Vallcebre
  • Combinació de cotxes: poc útil
  • Distància d'aproximació: 1,1 km sense combinada de cotxes
  • Longitud del barranc: 400m aprox
  • Temps de descens: 2h
  • Dificultat: Dificultat alta*
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Espeleo&Canyons - Canyons i cavitats de l'Alt Berguedà (Ed. Piolet 1:50.000)
  • Material recomanable: Una corda de 30 metres serà suficient

*Cal entendre el compromís que suposa el barranquisme hivernal, conèixer bé el barranc i les seves instal·lacions abans de fer-lo en condicions hivernals, a més d'una correcta formació per a l'ús del material específic per a les condicions d'hivern.

Com arribar al barranc del Forat Negre de Vallcebre

Per arribar al barranc del Forat Negre, ens hem de dirigir a la comarca del Berguedà, perfectament comunicada gràcies a la carretera C-16 que la vertebra de nord a sud o viceversa.

A l'alçada del túnel del Castell de Guardiola de Berguedà, just passat aquest en direcció nord, trobarem la carretera B-400 que puja als pobles de Saldes i Gósol, així com al de Vallcebre, del qual hem d'estar atents al trencall degudament senyalitzat que marxa a l'esquerra de la carretera.

Arribarem al poble després de passar els preciosos cingles de la Foradada, i el passarem deixant les últimes cases enrere i el trencall d'una serradora a l'esquerra, seguint cap a l'Espai Actiu de Vallcebre.

Si anem amb dos cotxes, podem deixar el primer al trencall que hi ha després del de Cal Parro, a mà dreta. NO APARCAR AL TRENCALL DE CAL PARRO, ni molt menys entorpir de cap manera el pas de vehicles.

Amb el segon cotxe, o amb l'únic que tenim, si no anem pensant en fer combinació de vehicles, seguirem la carretera amunt fins a passar el Grau de Vallcebre i arribar al cap d'un centenar de metres a un ampli aparcament de l'Espai Actiu de Vallcebre, on trobarem també la caseta d'informació.

APROXIMACIÓ AL FORAT NEGRE

De l'aparcament estant, només hem d'accedir a la riera (Torrent del Coll de Fumanya), i en uns 150 metres ja serem al punt d'inici del barranc del Forat Negre si seguim les seves aigües. Per minimitzar el nostre impacte i evitar caminar per la llera del torrent, podem creuar-lo i cercar el caminet que ens deixa a la capçalera del barranc.

Si aparquem el cotxe a la part baixa del barranc del Forat Negre, seguirem el que es correspondria al retorn per pujar al Pla de la Barraca i començar el descens.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL FORAT NEGRE

Iniciarem el descens com sempre, resseguint el passamà inicial i que ens condueix a la capçalera del primer ràpel, d'uns onze metres ben justos, aquest barranc es forma en dues cascades de gel, fent nosaltres el descens per la de la dreta hidrogràfica, s'escala, però, per les dues columnes, assegurant la de l'esquerra des d'una cua de porc i un parabolt del 12 (cal portar-se la xapa i la femella, ja que només hi ha l'espàrrec).

Seguirem progressant, amb compte perquè just darrere l'enorme bloc encastat que forma la petita cova del segon ràpel hi ha un forat que connecta amb la cova, i podríem trencar el gel i caure-hi quan està tapat. Així doncs, és recomanable vorejar per l'esquerra i cercar l'entrada al forat, sent recomanable assegurar el que habitualment és una desgrimpada sense problemes, i avui pot ser un problema a causa de les possibles relliscades.

Un cop dins la cova penjada, tenim per davant el que possiblement seran els dos ràpels més bonics del barranc, i també els més alts i verticals.

Dins el forat, o cova penjada, trobarem la instal·lació a la part dreta des d'on farem un bonic ràpel, habitualment amb un inici volat, però quan es donen les condicions idònies, com és el cas del descens hivernal plenament glaçat, forma una columna de cap a cap dels dotze metres de ràpel, sent una formació preciosa i arribant a la base d'aquesta en un gran toll glaçat i penjat damunt dels tretze metres del tercer ràpel.

NOTA: aquest segon ràpel, en els hiverns més freds es forma també per la filtració del que era l'antic ràpel pel forat esquerre de la cova, avui dia col·lapsat per la grava.

El tercer ràpel el trobarem equipat a banda i banda, sent indiferent la nostra elecció si el ràpel es troba plenament glaçat. A la base d'aquest ràpel hi trobem l'únic toll que cobreix per complet, així que atenció si aquest no es troba degudament glaçat, perquè és el que ens pot presentar més dificultats de trencar-se el gel i caure a l'aigua.

Prosseguirem pel barranc superant unes desgrimpades ben gelades per arribar al quart ràpel, instal·lat al bloc esquerre i que presenta una petita "cavitat" al tram mitjà del ràpel si aquest no es troba molt carregat de gel.

A unes desenes de metres de la base d'aquest ràpel trobem a la dreta el camí que duu a la cova del Forat Negre, i si seguim el barranc, com és recomanable si venim a cercar gel, unes desgrimpades delicades i plenament congelades ens condueixen al següent ràpel, no massa alt, instal·lat a la dreta, d'uns cinc metres d'alçada.

En aquest punt, ens trobarem davant una rampa rocosa inclinada a l'esquerra del barranc, punt per on podem sortir del Forat Negre en cas que tinguem algun problema.

Habitualment desgrimparíem la rampa rocosa, però podem també cercar la instal·lació a la dreta del barranc per poder fer un ràpel poc conegut, però que ens permetrà seguir progressant amb més seguretat.

Seguirem per dirigir-nos a la dreta on hi habita un petit arbret que ens pot servir per muntar un petit passamà si no veiem clar d'arribar a la instal·lació. D'aquí baixarem uns dotze metres, creuant un primer toll penjat, i una segona vertical per acabar el ràpel al forat de sortida de la cova.

Habitualment el següent ressalt es rapela des de la dreta passant per un petit forat que els blocs encastats han deixat de forma capritxosa, podem trobar-nos, però, que el gel l'hagi tapat per complet i veure'ns obligats a rapelar per fora d'aquest. Haurem de valorar-ho en funció de les condicions que trobem.

Seguim, i trobem un nou ràpel que en condicions estivals desgrimpem per l'esquerra passant per un pas inferior que el petit caos de blocs ha format. En condicions hivernals aquest pas pot quedar completament tapat pel gel, per ser més precisos, l'entrada al forat és el que es tapa, obligant-nos a rapelar, també des de la dreta on no trobarem gel.

Una mica més endavant, el barranc tomba una mica a la dreta, i ens trobarem el ràpel amb el famós bloc encastat a mitjana alçada de la cinglera com a protagonista de l'indret. Aquest ràpel el trobarem a la dreta i plenament glaçat des que siguem per sota del petit bloc que hi ha a la capçalera.

Si duem una xapa per a parabolt del 10, podem cercar a la base d'aquest ràpel, just sota el bloc encastat, un espàrrec sobre el qual podem muntar un ràpel guiat per a practicar maniobres, i també estalviar de mullar-nos els peus si el toll és poc glaçat.

Dos petits ressalts ens condueixen a la vira cap a l'esquerra del barranc, amb els tres blocs encastats que formen l'habitual salt del Forat Negre. Aquí, de nou, oblidem-nos de filigranes i rapelem de la instal·lació que trobem a la dreta. També en aquest ràpel trobarem un parabolt oxidat a la dreta, fora del toll des d'on podríem fer un guiat per evitar un toll que ens cobreix fins a la cintura si no està prou glaçat. No és un guiat còmode, però pot servir per evitar l'aigua.

A partir d'aquí, ressalts poc destacables, rapelarem per dreta o esquerra el que habitualment es coneix com a "salt kamikaze", més ressalts, i passada la corda fixa, un petit tobogan glaçat que desgrimparem amb molta cura i ja només ens quedarà el darrer ràpel, d'uns quatre o cinc metres després del qual ja trobarem a l'esquerra les escales de pedra que surten del barranc.

RETORN DEL FORAT NEGRE

Un cop sortits del barranc, cercarem un petit sender entre les feixes que ens duu al camí que prendrem cap a l'esquerra i que remunta cap al mirador del telefèric, per arribar al Pla de la Barraca en mitja hora escassa.

Si, en canvi, tenim el cotxe a la part baixa del barranc, prendrem el camí a l'esquerra per arribar a una casa on tombarem a l'esquerra i arribarem a la carretera, una mica per sota d'on tenim el nostre cotxe.

Croquis o topografia del Forat Negre

barranquisme iniciació
NOTA: El croquis "oficial" del Forat Negre conté greus imprecisions que observareu si coneixeu el descens.