descens de barrancs Barcelona

Barranc del Pas de l’Escalell, Barranquisme al Berguedà

Dels barrancs atractius que es poden fer al Berguedà, el del Pas de l'Escalell n'és un bon exponent, més encara si podem fer-ne el descens en èpoques de pluges, fet que comportarà que el cabal del riu sigui més abundós i aporti diversió a la nostra activitat.

Aquest bonic barranc del Berguedà ens ofereix una activitat de barranquisme ben continuada amb els seus 18 ràpels que se succeeixen sense massa trams intermitjos, alguns d'ells superant els 20 metres d'altitud i que recorren tots ells la Ribera del Castell.

Per acabar-ho d'arrodonir, l'aproximació és nul·la, i el retorn és curt considerant la durada de l'activitat que farem al Pas de l'Escalell, no hi ha dubte que aquest és un bon indret per a fer barranquisme molt a prop de Barcelona.

Destacar que el Pas de l'Escalell va ser inclòs en el Pla de Revisió i Equipament dels Barrancs i Parets Escola del Territori Català 2016-2024 de la Federació d'Espeleologia de Catalunya, sent revisat i reequipat l'any 2018. Aquest descens, a més, també s'inclou dins el repte 50 Barrancs de Catalunya de la FEEC.

Fitxa tècnica del barranc del Pas de l'Escalell

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: Àrea Recreativa pujant al Refugi de la Clusa
  • Població més propera: Castell de l'Areny (Vilada, per a serveis)
  • Combinació de cotxes: Innecessària
  • Horaris amb un sol cotxe:
    • Temps d'aproximació: Immediata
    • Temps de descens: 2 a 3h
  • Dificultat: v3-a2-IV
  • Ràpel més llarg: 25 mts
  • Cordes: 2x30
    • Catllaràs - Picancel - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Espeleo & Canyons - Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • Descenso de Cañones - Barcelona (TOMO I) - Eduardo Gómez (Autoeditat)
  • Observacions: Reequipat l'any 2018

Accés i aproximació al Barranc del Pas de l'Escalell

Per arribar al punt d'inici del barranc del Pas de l'Escalell ens dirigirem primer al poble de Vilada, i ho podem fer des de Berga per la C-16 on passat el túnel, en direcció nord trobarem el trencall cap a Vilada per la carretera C-26. Seguirem fins a Vilada bo i creuant el poble, on al final, just a les últimes cases del poble, toparem amb el trencant que surt per l'esquerra cap a una urbanització sense construir del tot, indica Cal Xocolater i Sant Romà de la Clusa, tot i que s'hi ha estat fent obres recentment i poden haver desaparegut els rètols.

Anirem recte fins al final de la urbanització on tombarem a l'esquerra per pujar a la part alta on, sota la casa de Cal Xocolater surt la pista que duu a Sant Romà de la Clusa. Habitualment la pista és practicable fins i tot amb turisme, però cal que parem atenció després d'èpoques de fortes pluges, on la pista pot haver estat malmesa. Així doncs, si volem estalviar-nos sorpreses, el més recomanable, si podem, és accedir-hi amb tot-terreny.

Seguirem sempre la pista principal sense prendre cap trencant fins que arribarem al Pas de l'Escalell, després del qual trobarem un ample espai obert on la pista segueix pujant cap al Refugi de la Clusa i hi ha una petita àrea de pícnic. Nosaltres deixarem el cotxe aquí i ens equiparem per entrar al riu.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL PAS DE L'ESCALELL

Des del cotxe estant i tot desfent el camí que hem seguit amb el cotxe, arribarem a l'entrada del barranc del Pas de l'Escalell en la confluència de torrents. Molt alerta si l'aigua d'aquests torrents passa per damunt la pista, el cabal del Pas de l'Escalell es troba en un nivell molt alt i no hi hem d'entrar si no coneixem el barranc, per bé que fins a la primera escapatòria no hauríem de tenir problemes.

El barranc comença de seguida a mostrar-nos el seu caràcter vertical i continuat, amb una curta successió de ressalts arribarem al primer ràpel al que el segueix el ràpel dels troncs, força vistós i equipat a dreta i esquerra.

Passat aquest bonic ràpel s'incorporen per l'esquerra les aigües d'un bonic afluent per arribar de seguida al tercer ràpel que podem afrontar directe pel llit del riu i sota un bloc enorme, o bé rodejar aquest bloc per la dreta i buscar una reunió en una cornisa i que ens permetrà evitar la cascada els dies de més cabal.

Segueix algun ràpel més curt en un ambient ara una mica més obert per arribar a un ràpel molt interessant i que també ens permet dues opcions, la primera és la més aconsellable els dies de més cabal. Trobarem en un gran bloc a l'esquerra la instal·lació per a muntar un passamà recuperable fins a la vertical, on hi trobarem la capçalera d'un ràpel que malgrat la impressió que pot fer la seva ubicació els dies de més cabal, és l'opció que esquiva l'actiu per al descens d'aquest ràpel d'uns 21 metres.

Per contra, si el cabal és adequat i tenim ganes d'una remullada, a la dreta hi trobarem també un passamà que ens duu fins a una altra capçalera.

A la base d'aquest preciós ràpel hi trobarem un petit tobogan que ens deixa caure en una tolla de la qual sortirem sense problemes i quedarem en un espai segur on podrem observar la cascada que acabem de superar. També aquí, podem apropar-nos als següents ràpels, corresponents al tram més engorjat i potser més compromès del barranc i valorar si continuem, o bé optem per abandonar el barranc per l'escapatòria que hi ha a la dreta.

Si seguim, el barranc continua amb un nou ràpel de 20 metres instal·lat també a dreta i esquerra, l'esquerra exposat a caigudes i amb possibilitat de passamà, i el dret té una sortida una mica estranya i incòmode.

A la base d'aquest ràpel buscarem a la paret de la dreta l'inici d'un passamà per accedir amb seguretat a la capçalera del següent ràpel, de 15 metres i que ens deixa en una marmita amb un bloc al mig, per la dreta d'aquest quedem fora de l'actiu i és un espai segur amb cabal alt.

Seguim per una successió de ressalts que podem haver d'assegurar a cos els dies de cabal més alt per arribar a un nou ràpel de 17 metres al que en seguirà un altre de 3 metres. Després d'un nou ressalt arribem al ràpel que a parer nostre pot ser més problemàtic els dies de cabal més alt, un ràpel de 12 metres per la dreta i que ens duu a creuar l'actiu de l'aigua.

Després d'aquest darrer ràpel, immediatament trobarem tres ràpels més curts on, a poc a poc, el terreny es va obrint i deixant més espai a l'aigua, que ja no ens empeny amb tanta força. Passats els tres ràpels ve el tram més llarg que haurem fet a peu, un espai obert i on veurem les restes d'un cotxe accidentat, arribarem als darrers ràpels a través d'un petit caos de blocs i ressalts i un ràpel de 8 metres.

El penúltim ràpel, d'uns 18 metres és una cascada ben maca a tocar d'una paret força alta on hi ha estranyament equipat un tram de ferrada, nosaltres, però, davallarem aquest ràpel per l'esquerra i seguirem fins a l'últim ràpel del Barranc del Pas de l'Escalell, equipat a l'esquerra amb dues opcions, una capçalera amb parabolts i cadena, o dos químics, ambdues a terra, en un ample llavi rocós.

Algunes ressenyes li atorguen una alçada de 26 metres, així que malgrat que hem fet el barranc amb corda de 50, compte amb cordes que poden haver encongit i ja podrien no medir la seva longitud original.

Retorn del barranc del Pas de l'Escalell:

A la base de l'últim ràpel trobarem un espai generós a l'esquerra on podrem canviar-nos, és recomanable no fer el retorn amb el neoprè posat, doncs puja força dret i ens pot fatigar en excés, però això ja va a gustos de cadascú.

També a l'esquerra hi ha un camí molt evident que hem d'obviar, doncs nosaltres hem de buscar, a vegades una mica embardissat, el camí que surt a la dreta, habitualment indicat amb fites de pedres i que ens durà a la pista del Pas de l'Escalell amb una forta pujada d'uns 15 o 20 minuts.

Arribats a la pista només haurem de tombar a la dreta i en sentit ascendent per tornar a l'aparcament on tenim el cotxe.

Croquis o topografia del barranc del Pas de l'Escalell

ressenya barranc pas de l'Escalell
Millora i actualització de 2020 de la topografia original del reequipament de 2018 - Topo original: FCE

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El track original contempla només el retorn, el tram corresponent al descens del tram equipat del barranc del Pas de l'Escalell ha estat traçat sobre mapa com a referència visual.

EL CABAL DEL BARRANC DEL PAS DE L'ESCALELL

Per bé que no es troba a la llera mateixa del Barranc del Pas de l'Escalell, ens pot servir de referència el cabal de la Riera de Vilada, que té una estació automàtica que publica dades al web de l'Aigua en temps real de l'Agència Catalana de l'Aigua.

El barranc és terriblement interessant (sempre coneixent-lo) quan l'estació marca valors d'entre 1,5 i 2.

iniciació barranquisme Barcelona
curs barranquisme Barcelona

El ràpel del tronc un dia de cabal alt

curs formació barranquisme barcelona
barranquisme catalunya
passamà recuperable al barranc del Pas de l'Escalell