rasa de la Perera, de Cal Parrillo

Barranc de la Perera, barranquisme al Solsonès

Després d'haver fet el descens del torrent de Vall Sadolla al matí, i haver-ho rematat amb un bon tiberi a la Cantina de Llinars, decidim sortir a pair el dinar d'aquest diumenge tan ben aprofitat a un altre descens del qual teníem pocs més detalls que el descens que el Marcel recorda vagament de fa molts anys.

Amb dubtes fins i tot del nom que ha de prendre la rasa, ja que en són fins a quatre les masies que l'envolten, una d'elles ara si en estat ruïnós, l'única referència que n'hem trobat amb una breu recerca per internet és el de Barranc o Rasa de la Perera.

Deixant de banda les toponímies, sortim a fer el descens d'una rasa que, això si, sobre mapa ens permet intuir ja una bona successió de verticals de les quals no en tindrem massa sensació de vertical, doncs el bosc ens privarà força de les vistes en tot moment, i esperem trobar també la bonica bauma que el Marcel creu recordar dins del barranc.

Fitxa tècnica de la rasa de la Perera

• Activitat: Barranquisme a la Vall de Lord
  • Altres toponímies: Rasa de Cal Raler o rasa de Cal Parrillo (sense confirmar)
  • Punt de sortida: Sant Romà, Guixers
  • Població més propera: Sant Llorenç de Morunys
  • Combinació de cotxes: Si
  • Temps de descens: 2h amb una parada llarga a la bauma
  • Dificultat: v4-a1-III
  • Ràpel més llarg: 30 mts
    • Vall de Lord - Port del Comte - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    - En aquest descens no hem substituït cap cordino de les instal·lacions naturals, en previsió que ningú més ho hagi fet, porteu sempre força metres de cordino per a renovar les instal·lacions, doncs es troben en força mal estat.
    - Portar sempre tisores i podall, ajudem entre totes i tots mantenir el pas net.

Accés i aproximació a la Rasa de la Perera

Des de la Cantina de Llinars (o Berga) amb el primer cotxe, avançarem seguint la carretera LV-4241 que connecta Berga amb Sant Llorenç de Morunys (i en aquest sentit), trobarem el trencant de Valls després del pont, on un rètol indica La Corriu, Valls i Ajuntament.

Agafarem aquesta carretera i la seguirem fins a trobar una corba molt tancada cap a l'esquerra, i molt ascendent que reconeixerem per la gran quantitat de tanques de seguretat que hi ha per evitar caure amb el cotxe al riu de Valls. Aparcarem aquí sense destorbar el pas d'altres vehicles.

Amb el segon cotxe, retrocedirem, i en arribar de nou a la carretera LV-4241 retrocedirem en direcció a Llinars, i Berga, tot buscant el trencall a l'esquerra que duu a Sisquer i Montcalb. Prendrem aquesta carretera i passarem de llarg Xisquer, la casa de Fontanella, i en una corba a la dreta, veurem una pista que ens permet baixar al veïnat de Sant Romà, passarem primer per l'accés al Barranc del Salt de Lanó, i més tard arribarem a les cases de Cal Vallonga i Cal Parrillo per la pista que passa per damunt, passades les cases i abans de creuar la rasa de la Perera, aparcarem en un ample espai a la dreta.

Començarem a caminar, primer per l'esquerra de la rasa, i més tard creuarem a la dreta, sempre amb compte de no posar-nos dins els camps sembrats que hi ha a la zona. Arribarem a un encreuament d'una pista on hi veurem també unes torres de la llum, aquí seguim per la dreta, tot i que sembla que la millor opció és per l'esquerra, i evitarem tant com puguem el primer tram, molt tapat pels boixos, superant un primer ressalt, un segon sense equipar ens obliga a sortir per l'esquerra i reprendre la rasa un tros més enllà.

EL DESCENS DE LA RASA DE LA PERERA

Dins el llit de la rasa arribarem al primer ràpel a través d'un pas obert entre la bardissa, aquest primer ràpel, equipat amb dos espits amb maillon a l'esquerra, medeix onze metres i ens deixa en una petita lleixa que amb escassos vint metres ens connecta  amb el següent ràpel, que amb deu metres escassos i equipat en un monopunt al terra a la dreta ens deixa, altre cop a tocar del següent ràpel. Un ràpel de 30 metres amb dos parabolts i anella ens permetrà davallar a una repisa intermitja on hi ha una nova instal·lació de parabolts amb anella a la dreta i gràcies a la qual podrem acabar d'arribar a terra amb un ràpel d'entre 15 i 20 metres.

A la base d'aquest ràpel, la sorpresa més gran del barranc una enorme i preciosa bauma de grans dimensions, segurament més de 50 metres de llargada, i d'una fondària variable. El seu interior és inclinat, sent la part nord la més baixa, i la sud l'alta, punt on hi trobarem una cavitat en forma de sala, que potser entra uns 10 metres més endins (cal llum) i on hi ha una colada en forma de columna.

Parem una bona estona en aquesta bauma a mirar-la i resseguir-la tota, identifiquem a la seva part sud un camí força fressat que sembla conduir a la part superior del Salt de Lanó, podent resultar una bona escapatòria, tot i que no l'hem comprovada.

Tota la bauma presenta nombroses formacions en forma de "xorreres" que regalimen de dalt cap a baix, i hi podem trobar també un fenomen ben curiós, un Boix Grèvol creixent a la paret, en forma de planta penjant, i amb restes evidents de mig morir amb cada secada, i tornar a rebrotar amb cada pluja.

La continuació del barranc de la Perera interromp breument la seva verticalitat, un curt tram de boixera ens conduirà de nou a la vertical, on se succeiran els ràpels de forma molt i molt continuada.

El primer d'aquests, el cinquè del barranc, un natural des d'un boix a l'esquerra d'uns quinze metres ens torna a posar en solfa.

El següent, el sisè, ens col·loca en una curta canal d'uns 12 metres d'alçada, ens costa de trobar, doncs es troba instal·lat en un boix a la dreta i les fulles tapen la instal·lació.

El setè i penúltim ràpel, torna a penjar de la roca, doncs trobarem dos parabolts amb anella a la dreta, i amb uns 20 metres de llargada ens deixa a tocar del Riu de Valls.

Només ens caldrà buscar una nova instal·lació en un boix a la dreta, per baixar el darrer ràpel, el vuitè, de set metres per arribar, ara si, al Riu*.

*Remarcar que per al retorn caldrà travessar el Riu de Valls, i moltes vegades l'aigua d'aquest pot arribar a la base mateixa del darrer ràpel, essent tan cabalós que pot fer perillós el fet de creuar-lo. En aquest cas no farem el vuitè ràpel, i buscarem a l'esquerra el pas més evident, cap al Sud, a buscar el Salt de Lanó en el seu darrer ràpel també, i seguirem la feixa per un camí poc evident, però que ens permetrà evitar el riu en tot moment i ens permetrà baixar fins a Valls de forma segura.

RETORN DE LA RASA DE LA PERERA

Si com és el nostre cas, podem travessar el Riu de Valls, el remuntarem unes desenes de metres per la seva llera esquerra, buscant una tartera molt evident a l'altra banda que ens permetrà guanyar la pista que va a Pont Quebradís sense haver-nos de barallar amb la bardissa que en cobreix el marge.

Un cop arribats a la pista, només l'hem de seguir en direcció Sud fins al cotxe de retorn.

SOBRE LA COMBINACIÓ DE COTXES PER A FER AQUEST DESCENS:

Aquest descens també es pot fer amb un sol cotxe si des del veïnat de Sant Romà seguim i baixem per la pista cap al Riu de Valls i busquem aparcar al punt més llunyà on ens permet arribar la pista, a l'altre cantó del riu del Molí de la Corriu.

Des d'allí seguirem la pista de l'esquerra del riu per remuntar i arribar fins al punt descrit de l'aproximació a peu, on la pista creua la rasa i hi trobem les torres elèctriques. Per al retorn, en aquest cas, quan haurem travessat el riu, en lloc de prendre'l en direcció Sud, anirem en direcció Nord (Pont Quebradís) per arribar al Molí de la Corriu, punt on tenim el cotxe. En aquest cas, l'aproximació rondarà l'hora, i el retorn potser la mitja hora.

Croquis o topografia del barranc de la Perera

No n'hem trobada cap, la successió d'obstacles i punts a destacar que ens trobem és la següent:

R1 - 11 mts - 2 espits esquerra
R2 - 10 mts. - 1 punt a terra, dreta
R3 - 30 mts. - 2 parabolts amb anella
R4 - 15/20 mts. - 2 parabolts amb anella a la dreta
-> Gran Bauma i possible escapatòria per l'esquerra
R5 - 15 mts. - boix a l'esquerra
R6 - 12 mts. - boix a la dreta al terra
R7 - 20 mts - 2 parabolts amb anella a la dreta
-> Possible sortida per l'esquerra (cap al Sud)
R8 - 7 mts. - boix a la dreta

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El retorn pot presentar imprecisions en el seu tram inicial, seguiu la descripció escrita més que no pas el track. Com sempre, el tram corresponent al descens l'hem marcat sobre mapa només com a referència visual.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Descarregueu el track Format GPX

Altres activitats al Solsonès que et poden interessar: