barranco Bilsé Seira Huesca Aragón

Barranco de Bilsé

Hem de reconèixer que tot i tenir alternatives que podrien temptar més al barranquista en general com el barranco de Trigars, ens ha atret enormement "l'aventura pirinenca" que promet el Barranco de Bilsé.

Poca és la informació que se'n troba, sens dubte prova dels pocs descensos que se'n fan, així doncs amb la informació desactualitzada de la guia de la Vall de Benasque, ens dirigim a descobrir tot el que envolta a aquest barranc ubicat a força alçada i que ens promet intriga des que deixem el cotxe, fins que hi tornem a arribar.

Sens dubte paga la pena de dedicar-hi part del nostre temps, ja que la gorja a la part superior i tot el tram alt del barranc en general paga i molt la pena.

Cal tenir present que si es va per feina, aquest barranc és perfectament combinable amb l'atractiu barranc Aigüeta de Barbaruens.

Fitxa tècnica del Barranc de Bilsé

Com arribar al Barranc de Bilsé

Si prenem la carretera N-260 des de Campo en direcció a Castejón de Sos, arribarem uns 11 km després i aigües del riu Ésera amunt a la petita població de Seira on prendrem el trencall (HU-V-6411) cap a Barbaruens, gairebé 9 km enllà i just abans d'entrar al poble, en una corba a la dreta surt una pista a l'esquerra que ens duu fins a les Bordas de Trigars, les passarem de llarg, i aquí la descripció que trobem al llibre pot ser confusa. Seguirem sempre la pista principal fins a arribar a un trencall on la pista segueix recte però una altra pista baixa a la dreta, hem de prendre aquesta pista que ens condueix inequívocament a les Bordas de Bilsé. Aparcarem just abans de creuar el Barranco de Bilsé.

APROXIMACIÓ AL BARRANCO DE BILSÉ

Des del cotxe retrocedirem un xic per buscar un camí molt poc evident que comença cap al sud però que ben aviat tombarà cap a Nord-Oest.

Una bona dosi d'orientació i si n'haguéssim tingut, un track GPS, poden ser de gran utilitat, ja que el camí és molt poc evident en alguns punts, podent arribar a ser perdedor.

Es tracta (o això hem deduït) un GR en desús, de fet, la descripció del llibre ens indica que cal seguir el GR, però si seguim el GR que trobem des de la pista, farem una gran volta. Així doncs, guiats per la intuïció, algunes fites de roques i també alguna marca envellida de GR mig engolida per la molsa, anirem resseguint el torrent pel seu marge dret, remuntant forts trams de pujada així com algun tram força exposat ja en les parts més altes, al que sembla que es coneix com les Baranetas.

Quan ja ens trobem a la part alta de l'aproximació veurem com no hi ha més barranc possible muntanya amunt, i el camí planejarà, desdibuixant-se per moments en uns prats amb pocs arbres, però en espectaculars. Des d'aquí només cal apuntar al barranc per anar retrobant rastres del camí fins a arribar al llit del barranc.

EL DESCENS DEL BARRANC DE BILSÉ

Les primeres desenes de metres del descens del Barranc de Bilsé formen un tram de blocs molt obert on l'aigua és inexistent. Aquest tram de torrent condueix inequívocament a l'inici de la gorja, part interessant del descens.

Accedim a la gorja evitant els dos primers tolls, que contenen aigua estancada, tot i que ben neta, senyal que el desglaç que ara ja acaba, ha alimentat el cabal fins fa poc. A més, els tolls són plens de tritons.

A fi d'evitar aquestes dues primeres tolles rapelarem des d'un gran pi. A la base del ràpel, un gran toll amb aigua, i una surgència a la dreta que ens aportarà un mínim de cabal al descens d'avui.

Accedir a la capçalera del següent ràpel no és tasca senzilla, ja que es troba alçada i exposada a caigudes a la paret esquerra, un sol espit del qual penja una bona col·lecció de cintes i cordinos de diferents edats i estats de conservació amb un maillon. Per accedir-hi, hi ha un petit pont de roca entre blocs encastats per si creiem convenient apropar-nos-hi amb corda.

Aquest primer ràpel ens permet de superar uns 21 metres amb un toll intermedi, aprofundint un xic més en una gorja d'alta muntanya. El cabal és ben mins, però no ens priva de gaudir del descens, i d'alguns petits espectacles, com un tritó provant d'estrangular una petita salamandra.

Seguim el barranc, la gorja esdevé menys estreta, fem un petit tobogan i busquem al centre del barranc un altre espit per davallar del gran bloc sobre el qual ens trobem arribant a un toll d'aigua ben freda.

Continuem progressant, el barranc presenta poques dificultats, diversos ressalts ressenyats com a tobogans, i un petit ressalt que decidim de rapelar des d'uns boixos de la dreta per fer-ho amb més seguretat, aquest ràpel no apareix a la ressenya. El següent ràpel que trobarem és instal·lat a l'esquerra d'un estret passadís i ens permet de davallar per l'estretor cap a sota d'una munió de troncs encastats.

Després d'aquesta estretor el barranc s'obre fins a trobar amb una rampa inclinada que decidim també de rapelar des d'un arbre a la dreta i accedir a un passadís que de mica en mica va fent-se més profund i arribant a la que és per a nosaltres la part més bonica del barranc, un estret passadís amb un bloc encastat a mitja alçada on tenim múltiples opcions per a progressar.

1. Sortir abans de la vertical per una lleixa a l'esquerra del barranc per anar a cercar un natural per fer un ràpel d'uns 23 metres.
  2. Sortir igualment per la mateixa lleixa herbosa per anar a cercar el gran bloc encastat on trobarem un monopunt per rapelar d'uns 12 metres, completament volats.
  3. LA QUE HEM ESCOLLIT, un parell de metres abans de la vertical que entra a la gorja, hi ha uns blocs encastats a l'esquerra, sota una petita visera de roca amb antigues cintes. Reforçem aquesta instal·lació i davallem directe, permetent-nos de davallar per l'actiu.

Prosseguim per aquest bonic i estret passadís, igualment breu, també, ja que aviat la gorja quedarà enrere, com també ho farà l'aigua, i és que s'infiltrarà terra endins i a partir d'aquí el descens serà en sec, restant força atractiu a l'activitat. Progressarem ara perquè per un espai obert, on desgrimparem alguns blocs, i on trobarem també un parell de murs rocosos que superarem rapelant des de naturals a l'esquerra.

Trobarem un punt on sembla que el barranc es bifurca en dos, podem prendre qualsevol de les dues opcions, ja que es tornen a unir, just abans de la gran vertical del barranc, punt on també tenim l'opció de sortir a la dreta cap al camí d'accés.

La darrera i més alta vertical del barranc es troba just en un balcó de roca damunt d'un circ i no compta amb instal·lació de capçalera més enllà d'una peculiar instal·lació d'un gran arbre amb una gran quantitat de cintes, cordes, cordinos i maillons que decidim reforçar amb els nostres propis, renovem la corda i afegim un maillon.

Comencem a davallar amb compte amb els fregaments, i una quinzena de metres per sota observem el possible fraccionament que es ressenya en el llibre de la vall de Benasque. No considerem necessari de fraccionar aquest ràpel, tant perquè portem corda suficient, com perquè utilitzar aquesta instal·lació no ens aporta més seguretat al descens, qui sap, pel que sembla potser més aviat n'hi restaria.

Recollim la corda i seguirem pel barranc desgrimpant alguns blocs i trobant un important afluent que duu aigua en abundànica, després d'aquesta confluència, seguirem desgrimpant blocs.

Suposadament, una fita de roques ens ha de marcar la sortida del barranc, nosaltres, però, arribats en un punt on una desgrimpada feia més aconsellable de buscar un arbre on muntar la corda, hem decidit de sortir ja a la dreta del barranc, i anar mantenint la cota, bosc a través i sense camí, resseguint el barranc fins a trobar el GR tant en desús que ens ha servit per accedir a la capçalera del barranc.

RETORN DEL BARRANCO DE BILSÉ

Reprès el camí de l'antic GR, o GR en desús, no sabem massa com anomenar-ho, en tot cas, el camí, desfarem les passes que hem fet durant l'aproximació per tornar al cotxe.

Ressenya del barranc de Bilsé

No hi ha cap ressenya, o no l'hem sabuda trobar per internet del Barranco de Bilsé, en podeu trobar una al llibre que indiquem a la fitxa del barranc:

Valle de Benasque - Descenso de Barrancos - Iván R. Torices G. - Ed. Desnivel

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, sí que han estat enregistrades amb GPS afegint algunes correccions sobre mapa.