barranquisme iniciació barcelona catalunya berguedà

Barranc el Forat Negre, barranquisme al Berguedà (Vallcebre)

Bonic barranc que acostuma a dur aigua tot l'any llevat d'èpoques de secada severa a l'estiu.
És un barranc molt bo per a la iniciació al barranquisme, molt complet, amb diversos ràpels de diferent longitud i algun salt (segons temporades).

El barranc del Forat Negre presenta unes condicions molt canviants, per culpa dels moviments de grava que omplen i buiden les diferents marmites, així com el col·lapse de la famosa cova penjada abans del segon rapel, de la qual se'n va tapar el ràpel més atractiu, que sortia per un forat entre blocs al terra d'aquesta.

De caràcter mixte, canviant entre obert i encaixonat segons els trams, amb un equipament força bo, amb algun dels ràpels que són perfectament desgrimpables, i presenta entre dos i tres salts, segons les seves condicions. El més habitual és el darrer, indicat a la ressenya, tot i que no està de més baixar a peu primer per a comprovar-lo.

A més, presenta la possibilitat de combinar cotxes, si bé no és necessària, ja que amb una aproximació de 15/20 minuts ens plantem a l'accés al barranc, i el retorn ens deixa a uns 5 minuts del cotxe.

FITXA TÈCNICA DEL FORAT NEGRE

• Temps de descens: 1 a 2h
    • Retorn: 5'
  • Dificultat: v3 a2 II
    • Descenso de Cañones - Barcelona (TOMO I) - Eduardo Gómez (Autoeditat)
  • Observacions: Accés de pagament a l'Espai Actiu Vallcebre

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total Km.
Cal Parro 0 0 0
Inici Barranc 13' 13' 1,1km
Final Barranc 58' 1h11' 1,51km
Cal Parro 3' 1h14' 1,72

Com arribar al barranc del Forat Negre de Vallcebre

El barranc del Forat Negre és, per proximitat, un dels nostres preferits a l'hora de fer sortides, especialment entre setmana els dies de feina; permet anar i tornar de casa havent fet el barranc emprant-hi més o menys dues hores i mitja, sempre, és clar, en funció d'on visqui el barranquista.

Ideal per a iniciar barraquistes en la pràctica d'aquest esport tan emocionant que és el barranquisme ens ofereix tota mena de situacions que sens dubte ens faran practicar totes les formes de progressió en un barranc.

Per arribar-hi, ens hem de dirigir a la comarca del Berguedà, perfectament comunicada gràcies a la carretera C-16 que la vertebra de nord a sud o viceversa.

A l'alçada del túnel del Castell de Guardiola de Berguedà, just passat aquest en direcció nord, trobarem la carretera B-400 que puja als pobles de Saldes i Gósol, així com al de Vallcebre, del qual hem d'estar atents al trencall degudament senyalitzat que marxa a l'esquerra de la carretera.

Arribarem al poble després de passar els preciosos cingles de la Foradada, i el passarem deixant les últimes cases enrere i el trencall d'una serradora a l'esquerra, seguint cap a l'Espai Actiu de Vallcebre.

Si anem amb dos cotxes, podem deixar el primer al trencall que hi ha després del de Cal Parro, a mà dreta. NO APARCAR AL TRENCALL DE CAL PARRO, ni molt menys entorpir de cap manera el pas de vehicles.

Amb el segon cotxe, o amb l'únic que tenim, si no anem pensant en fer combinació de vehicles, seguirem la carretera amunt fins a passar el Grau de Vallcebre i arribar al cap d'un centenar de metres a un ampli aparcament de l'Espai Actiu de Vallcebre, on trobarem també la caseta d'informació.

APROXIMACIÓ AL FORAT NEGRE

De l'aparcament estant, només hem d'accedir a la riera (Torrent del Coll de Fumanya), i en uns 150 metres ja serem al punt d'inici del barranc del Forat Negre si seguim les seves aigues. Per minimitzar el nostre impacte i evitar caminar per la llera del torrent, podem creuar-lo i cercar el caminet que ens deixa a la capçalera del barranc.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL FORAT NEGRE

Aquest barranc comença amb una grimpada equipada amb una corda fixa i un passamà que ens deixa a la capçalera del primer dels ràpels, després d'aquest, a l'esquerra hi trobem una equipació per rapelar dins la cova, tot i que amb una mica de traça si el cabal no és molt alt, podem desgrimpar.

De dins la cova, veurem algunes instal·lacions velles, de quan es podia baixar pel forat des de la cova; ara, cal baixar per la cascada principal a la dreta fins a la marmita que precedeix al tercer ràpel. Aquests dos són els més llargs; cal parar atenció amb el primer d'aquests, just sortir de la cova, als pocs metres desploma i quedem sota el salt d'aigua.

A partir d'aquí, ens queda una successió de ràpels, algun d'ells desgrimpable per l'esquerra i algun saltet, a més d'una enorme cova a la dreta, amb la boca d'entrada un xic apartada del barranc, i la sortida, que ens trobarem si seguim el curs del riu. Si decidim passar per la cova hem de tenir present que s'hi entra per un ràpel volat d'uns 15 metres.

De la sortida de la cova estant, trobarem un primer ràpel que ens permet passar per un petit forat, i alguns ressalts que podem desgrimpar fins a arribar al que abans acostumava a ser l'últim salt del barranc (tot i que darrerament la recepció ha estat emplenada de grava degut a les riuades). Aquest salt, ens permet baixar a peu a comprovar la fondària per la dreta, i tornar a pujar per saltar si és factible. Ofereix a més dues alçades amb poc menys d'un metre de diferència, per saltar d'on més ens plagui.

Ben aviat, uns ràpels curts més enllà arribarem a la primera sortida identificable a la perfecció per unes escales, on hem de sortir, per respecte a les cases properes i procurar així que barranquistes i veïns puguem gaudir de l'entorn per molts anys.

Cal fer molt d'èmfasi que hem de sortir respectant la finca privada que travessem.

RETORN DEL FORAT NEGRE

Un cop sortits del barranc, cercarem un petit sender entre les feixes que ens duu a creuar el Torrent de la Baga, on podem prendre un sender senyalitzat que puja fins a l'Espai Actiu, força dret i guanyant uns metres extra de desnivell que, en canvi, no farem pujant per la carretera, amb un recorregut un xic més llarg, però amb menys desnivell.

Hem de comptar una mitja hora per a retornar al cotxe.

Sens dubte, el Forat Negre de Vallcebre és una de les joies per a la pràctica del barranquisme al Berguedà, malgrat que amb les graves provinents de les antigues mines aigües amunt, s'hagin anat perdent els salts.

Croquis o topografia del Forat Negre

correcció i actualizació de la topografia, croquis o ressenya del Barranc del Forat Negre de Vallcebre, el Berguedà, Barcelona, Catalunya

Publiquem l'any 2023 una correcció de la ressenya del barranc del Forat Negre, partint igualment de la base de l'oficial de l'Espai Actiu Vallcebre, que contenia moltíssimes imprecisions i mancances, i que també reproduïm sota d'aquestes línies.

barranquisme iniciació

informació i ressenya del forat negre al berguedà

El segon ràpel, en plena càrrega pel desgel, el maig de 2018

barranquismo cerca de barcelona

Després d'una bona desgrimpada, arribem al ràpel de la marmita penjada

barranquisme al berguedà Forat Negre

El ràpel de la marmita penjada

barranc del forat negre

Recepció de la marmita penjada, amb cabal alt el maig de 2018

informació sobre el barranc del forat negre de vallcebre

En alguna ocasió hem trobat alguna salamandra a l'aigua o a les vores del torrent

descens de barrancs a prop de Barcelona

Petit ràpel on ens podem deixar caure si ens asseiem a la capçalera

aprendre a fer barranquisme

Si coneixem bé el barranc, alguns ràpels ens ofereixen forats per baixar que li donen més emoció al barranc