darrer rapel rasa ca l'esquitlla

Barranquisme al Berguedà, la rasa de Ca l’Esquitlla

En ocasió de la nostra visita a la rasa de Can Catriques bo i retornant pel GR1 que ens retorna a Travil, decidim de baixar també la veïna rasa de Ca l'Esquitlla, doncs des del GR mateix passem a tocar del preciós saltant de més de 30 metres que té.

Algunes consideracions abans de començar, hem gravat l'aproximació des de la Collada de Travil per qui només vulgui visitar aquest interessant saltant, així doncs, els temps són comptats incloent-hi aquesta aproximació, el descens de la part que ens ha semblat interessant i el retorn.

A ningú se li escaparà tampoc que hem retallat el descens del barranc, ja que la proposta inicial de l'EGAN ens ofereix de tombar a l'esquerra al trencall que hi ha just damunt l'accés al barranc, per baixar també un tram de rasa vestida que en cap cas presenta interès esportiu. Hem decidit presentar aquí únicament el tram interessant del descens, que correspon als dos primers dels tres ràpels que té la rasa de ca l'Esquitlla.
Així doncs qui ho desitgi podrà seguir rasa avall després dels més de 30 metres de ràpel que té el salt principal del barranc, per fer un altre ràpel petit de cinc metres i acabar sortint per l'esquerra d'un camí que creua la rasa.

En resum, si es fa el descens d'aquests dos ràpels bo i pujant de la rasa de Can Catriques i se surt tan bon punt hem baixat els més de 30 metres del ràpel llarg, afegirem poc menys d'una hora al descens de Can Catriques Superior, i tindrem com a resultat una jornada amb dos descensos prou interessants.

Fitxa tècnica de la rasa de Ca l'Esquitlla

• Activitat: Barranquisme
  • Punt de sortida: la Collada de Travil
  • Població més propera: Capolat (el Berguedà)
  • Combinació de cotxes: no cal
  • Distància d'aproximació: 1,5 km.
  • Longitud del barranc: 170 mts. aprox
  • Temps de descens: 40'
  • Temps total emprat: 1h22'
  • Dificultat: Dificultat mitjana
  • Ràpel més llarg: 33 mts
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  • Corda: 2x35 (1x55+1x20 és el que hem utilitzat)
  • Observacions: Imprescindible portar un mínim de material d'equipar, barranc amb equipament d'exploració: espits i naturals (amb tèxtil del 2019)
    • Cal fer especial èmfasi en l'espitador i un parell de plaques amb maillons, doncs el ràpel de 33 mts es fa des d'un pi, que si bé a 2020 tenia plena salut, no deixa de ser un petit pi en una esquerda en plena codina viva a tocar d'una marmita que bé filtra l'aigua i es buida per complet en una setmana sense pluges, així doncs una sequera, un llamp, una torrentada o qualsevol eventualitat podria fer-lo desaparèixer, quedant el ràpel més llarg completament desequipat, per bé que, tot sigui dit, sembla oferir bones escapatòries.

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total km
la Collada de Travil 00:00 00:00 0
Inici rasa al GR 15' 15' 1,5
Sortida Rasa 40' 55' 1,68
la Collada de Travil 27'  1h22'' 3,8km

Accés i aproximació a la Rasa de Can Catriques:

Per accedir a Travil tenim dues opcions, pujar pel Malpàs de Travil, o des del trencall del Túnel de la Mina, a la carretera que uneix Berga i Sant Llorenç de Morunys, ja que aquests dies (novembre 2020) s'estan fent treballs de millora a la carretera que puja pel Malpàs, no podem fer altra cosa que venir des del Túnel de la Mina, creuant el primer pla de Capolat, el de Tresserra i arribar finalment al Pla de Travil, on hi trobem la Collada, punt on deixarem el vehicle, vora d'un antic mur de pedra on trobem un replà.

DESCRIPCIÓ DEL DESCENS LA RASA DE CA L'ESQUITLLA

Per accedir a la llera de la Rasa de Ca l'Esquitlla, només hem de prendre el GR1 en direcció la Vall d'Ora i Sant Lleïr i seguir-lo fins que aquest, en començar a endinsar-se i davallar per les Valls de Cal Sant creui de forma molt evident la rasa de Ca l'Esquitlla en una corba que tomba a la dreta, molt evident, i en què la rasa transita per codina viva de conglomerat.

EL DESCENS DEL BARRANC

Iniciarem el nostre descens per la rasa de Ca l'Esquitlla per la seva banda dreta, evitant algunes petites tolles plenes d'aigua, fet que no ens és gens complicat doncs la roca és prou ben rugosa i eixuta per la seva exposició al sol.

Anirem baixant fins que se'ns faci evident davant nostre el primer ràpel, segons el croquis original de 19 metres, tot i que nosaltres n'hi hem comptat 15.
Aquest ràpel es troba equipar des d'uns boixos a l'esquerra de la rasa. Tot i que no tenen mal aspecte en absolut, recomanem comprovar la seva resistència i rapelar amb cura, perquè belluguen i força.

Aquest ràpel ens baixa primer a un toll d'aigua (que podem trobar sec si fa molt que no plou, clar), en el que no hi toca tant el sol i hem de tenir cura de no relliscar i fotre'ns de peus a l'aigua, després d'això, un curt ressalt volat ens deixa a una gran terrassa seguida d'un ressalt que desgrimparem còmodament per la dreta per deixar-nos a la rampa d'accés al ràpel principal.

La capçalera d'aquest ràpel és una marmita que es buida, a l'esquerra de la qual hi ha un petit pi del qual penja la instal·lació amb una anella.
La sortida del ràpel no té cap misteri i és còmode fins-hi tot de sortir en el seu tram volat on, alerta els dies de molta calor, perquè en ple novembre s'hi veia un vesper força esverat, tot i que a força metres de la vertical per on transitem nosaltres.

Una primera vertical doncs ens deixa en un bon replà damunt dun altre ressalt extraplomat i que forma una bauma petita que baixarem sense problemes amb, o sense corda, d'un salt.

Tot i que no hem comptat els metres de corda sobrants, si que ens n'han sobrat, possiblement sent un saltant d'uns 30 metres, més encara si saltem el darrer ressalt. Però preferim deixar-ho en els 33 metres per no donar un disgust a ningú i dormir tranquils.

Arribats doncs la base del ràpel principal, tindrem a la nostra esquerra una corba molt marcada de la pista per on puja el GR, podem buscar-la entre el bosc o bé desgrimpar una miqueta més els blocs que hi ha a la rasa, estant atents tan bon punt, al cap d'unes desenes de metres sortim del petit caos, veurem la nostra oportunitat de sortir amb major comoditat cap a la pista que prendrem a l'esquerra i en sentit ascendent.

Retorn del barranc de la rasa de Cal Catriques:

Únicament cal que restem atents a seguir sempre el GR1 que ens retornarà sense problemes al cotxe bo i passant de nou per la capçalera.

Croquis o topografia de la rasa de Ca l'Esquitlla

croquis topografia rasa de ca l'Esquitlla
Croquis modificat partint de l'original de l'EGAN. Podeu descarregar l'original aquí.

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació i el retorn, el barranc ha estat traçat sobre mapa.

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Descarregueu el track Format GPX

la Collada de Travil
guies de barrancs
iniciació al descens de barrancs
barranquisme al Berguedà
descens de grans verticals al berguedà

La marmita buida i el pi de la capçalera d'R33

darrer rapel rasa ca l'esquitlla
vertical rasa ca l'esquitlla el Berguedà
salt de ca l'Esquitlla
base del rapel a la rasa de ca l'Esquitlla a Travil el Berguedà
sortida del barranc de ca l'Esquitlla al Berguedà
retorn del barranc de ca l'esquitlla al Berguedà