barranc estrets de lurdes de la nou de Berguedà

Estrets de Lurdes de la Nou de Berguedà

Anys enrere, treballant en unes reformes d'una casa a tocar d'aquesta rasa, a la carretera que duu des de la Nou cap a Vilada, no podia deixar de pensar en el petit engorjat que em quedava sota els peus, observant com s'enfadava els dies de pluja, carregant més i més aigua, i com l'aigua hi baixava plaent els dies d'estiu.

Més recentment, no recordo ben bé amb qui parlava, i em comentà que algú li havia dit que a la Nou de Berguedà hi havia uns bonics estrets, però no en tenia més referència.

Agraint per endavant a l'Estrella Broquetas per posar-nos en contacte amb en Xevi Franquesa, i a ell, qui amablement ens ha posat en el camí correcte per a trobar el tram interessant del descens seguin les petjades que ell va deixar a l'indret un ja llunyà 2013, comencem a escriure aquesta redescoberta que hem fet a l'Alt Berguedà.

Els hem trobat, i n'hem fet el descens, els Estrets de Lurdes de la Nou de Berguedà, un racó preciós on la mà de l'home fa que calgui afinar bé el dia per anar-hi, som-hi!

Fitxa tècnica del barranc dels Estrets de Lurdes de la Nou

• Temps de descens: 15'
  • Dificultat: v1-a2-II
  • Ràpel més llarg: No en té
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Corda: Innecessària
  • Observacions: Escolliu sempre un dia després de pluges, mai en ple estiatge o secades prolongades.

Accés i aproximació als Estrets de Lurdes de la Nou

Circulant per la carretera C-16 en direcció Nord, passat Cercs, i també la tèrmica propera, la carretera comença una curta baixada on trobarem a mà dreta el pont que duu a La Nou de Berguedà, des de la cua del pantà de la Baells, el creuarem i voregarem per pujar cap al poble on no arribarem, doncs just abans d'arribar-hi trobarem el trencant que duu al Santuari de Lurdes, degudament senyalitzat.

Aparcarem a l'ample pàrquing que hi ha davant d'aquest majestuós santuari ubicat en aquest bonic racó de muntanya de l'Alt Berguedà.

Per accedir al curs del riu, buscarem el caminet que baixa per darrere la rectoria, molt evident i que duu cap a la Cova de la Verge, però el deixarem per girar a l'esquerra, on hi ha un rètol indicador, i anirem de pet cap al torrent, al que entrarem per un petit pontarró que el creua i es dirigeix cap a dues cases que hi ha a l'altra banda.

EL DESCENS DELS ESTRETS DE LA NOU

Desgraciadament i tal com passa en cursos fluvials després de poblacions, els Estrets de Lurdes de la Nou serveixen a tot el poble per desaiguar les seves aigües brutes, i el descens pot ser fins i tot desagradable alguns dies, ja que la Nou de Berguedà no disposa de depuradora. De fet, no se'ns escaparà el detall que les dues cases que hi ha sobre els estrets tenen ambdues els seus tubs de desaigües apuntant a la rasa. És per això que és vital escollir dies després de pluges per fer el descens, nosaltres ho hem fet així, i tot i que per moments se sentien males olors, l'aigua circulava i no es veia bruta en excés.

Malgrat aquesta apreciació, francament desagradable i que fins fa ben poc afectava altres barrancs propers com el Greixot, a Sant Julià de Cerdanyola, mentiríem si diguéssim que els Estrets de Lurdes de la Nou de Berguedà no mereixen una visita. Són ben encaixonats, molt ben formats i la seva bellesa mereix una visita, ideal per a combinar si fem els torrents propers, com el de Cal Patzí, també molt bonic, situat però aigües amunt, abans del poble, i gaudir per tant d'un entorn menys humanitzat.

Però centrem-nos en el descens, que de fet no permet estendre's gaire, comença de pressa, entrem passat el pont una mica aigües amunt i comencem a baixar, un primer ressalt ens encara als estrets, on n'hi trobarem algun altre, i ja arribarem a un primer saltiró.

Continuarem fent alguns ressalts més, sempre en un ambient molt encaixonat fins a topar-nos amb un gir a la dreta del torrent, per la banda esquerra i en forma de rampa desgrimparem fins a poder saltar a l'aigua de nou.

Seguirem baixant pel torrent ja intuint que es va acabant, les parets es van separant, i baixant per unes restes vegetals encarem la sortida, arribarem a les escales i el pont que creua la rasa, just a la capella de la Verge, passarem per sota el pont i sortirem a la dreta, amb compte de no relliscar.

Retorn dels Estrets de La Nou de Berguedà

Retornarem amb una curta passejada que ens durà a pujar les escales que surten a la dreta de la Gruta de la Verge i que pugen de nou al Santuari de Lurdes de La Nou de Berguedà.

Croquis o topografia del barranc dels Estrets de Lurdes de la Nou

No tenim coneixement de cap croquis, topografia o ressenya d'aquest barranc, amb tot però, si no ens falla la memòria són dos ressalts, un salt, algun ressalt i un salt, i cap a fora. No té massa complicació.

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El tram que correspon als Estrets de Lurdes de la Nou de Berguedà l'hem traçat sobre mapa, preneu-lo només com a referència.

Descarregueu el track Format GPX fent click dret i escollint l'opció "Guardar com"