Sallent de Cua d’Euga

Del Pla de Falgars en cauen diversos Sallents de diferents graus d'interès, aquí descriurem el descens que hem fet del Torrent de la Cua d'Euga amb l'Òscar, combinant-lo amb el descens Sallent de Pibernat i fent-los tots dos en una matinal no pas massa llarga.

Dels dos que hem fet en aquesta ocasió, el Salt de Cua d'Euga és el més interessant, per bonic, estar un xic més ben equipat, i és clar, per l'interès evident que li confereix el ràpel de 60 metres que hi farem.

Amb aquesta curta presentació, doncs, us fem el relat de la nostra experiència i punt de vista d'un altre descens que com els seus veïns es troba inclòs a la llista de 50 Barrancs de Catalunya de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya).

Fitxa tècnica del Sallent de la Cua d'Euga

• Activitat: Barranquisme a la Vall d'en Bas
  • Altres toponímies: Salt o Sallent d'Euga, Torrent de la Cua d'Euga
  • Punt de sortida: els Hostalets d'en Bas
  • Població més propera: els Hostalets d'en Bas
  • Combinació de cotxes: possible, més llarga que la pròpia aproximació
  • Horaris:
    • Temps aproximació: 1h15'
    • Temps de descens: 1h
  • Dificultat: v4-a1-II
  • Ràpel més llarg: 60*
    • Collsacabra - Vall de Sau - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona - SPELEOCANYONS 2015 (Descatalogat)
    • Descenso de Cañones - Girona (TOMO I) - Autoeditat Eduardo Gómez
    • Portar cordino i maillons de reposició
    • En època de pluges valoreu dur almenys el peto del neoprè, tot i que no trobareu tolles d'aigua

*Compte que amb una corda de 60 quedem per damunt d'un llavi de roca que si bé es desgrimpa fàcilment en època seca, ens pot presentar problemes si el torrent duu aigua. Pot ser una bona pensada dur una corda almenys de 65 metres per acabar el ràpel de manera més segura.

Accés i aproximació al descens del Sallent de Cua d'Euga

En el nostre cas veníem des de Vic, pels coneguts Tunels de Bracons (C-37).

Arribats a la rotonda que hi ha al final de la carretera, just després que aquesta creui el riu Fluvià, prendrem la primera sortida a la dreta, ja indicant St. Esteve d'en Bas però també el nostre objectiu, Els Hostalets d'en Bas per la C-152 primer, entrant al terme de Sant Esteve d'En Bas estarem atents al segon trencant a la dreta, degudament indicat, prenent la C-153 en direcció Els Hostalets d'en Bas de nou.

No recorrerem pas gaire carretera fins a trobar el trencant cap a Els Hostalets d'en Bas, i uns 800 metres més enllà ja serem a l'aparcament que hi ha a l'entrada d'aquest bonic poblet. Al fons, presidint l'escenari, la muntanya d'on cauen tots els Sallents.

APROXIMACIÓ AL SALLENT DE CUA D'EUGA

Recorrerem tot el Carrer de la Teixeda, parant a fer un bon esmorzar a la Braseria Esteve on ens atendran amb gran amabilitat. Al final del carrer topem amb l'Església de Santa Maria, tombarem a l'esquerra pel carrer de Vic i cercarem el trencall a l'esquerra cap al Cementiri dels Hostalets, a tocar del Torrent de Pibernat.

El camí remunta cap a l'ermita de Sant Miquel de Castelló i Falgars i el trobarem força ben senyalitzat amb marques grogues; així doncs, seguint les dites marques de color groc, un parell de trencalls passat el cementiri trobarem el sender a la dreta i que ben aviat remuntarà de forma decidida la muntanya presidida per Sant Miquel.

Quan hem guanyat quasi tota l'alçada, passem per sota l'ermita, amb vista als seus murs, ens restarà creuar un curiós i bonic grau (pas entre les roques) després del qual trobarem un encreuament de camins.

A l'esquerra i molt evident marxa el camí a Sant Miquel, i un metre més enllà, poc evident i també a l'esquerra, s'incorpora un sender desdibuixat pel qual podem retornar del Sallent de Pibernat si el volem combinar amb el Sallent de Cua d'Euga.

Obviarem aquestes bifurcacions per ara i seguirem endavant fins al proper trencall on prendrem el camí de sota, seguint ara marques de GR i que ens conduirà ben aviat a la masia de Pibernat, que vorejarem seguint la tanca i trobar la pista forestal amb la qual continuem el nostre camí per trobar el Sallent de Pibernat, que és el que recull les aigües de la primera fondalada que creuem. Ens dirigirem a l'altra banda de la fondalada, des d'on tindrem bones vistes de la masia i també de l'ermita de Sant Miquel.

Seguint la pista talment com si volguéssim anar a Falgars d'en Bas, creuarem un petit torrent, i trobant-nos al con que forma el torrent de la Cua d'Euga, seguirem per entrar-hi just abans que la pista faci una gran corba a la dreta per entrar ja al con que recull les aigües del Torrent de la Batllia.

EL DESCENS DEL SALLENT DE CUA D'EUGA

Iniciem el descens recorrent la part alta del Torrent de la Cua d'Euga, un indret que ens recorda i molt als primers metres del també proper Torrent de les Cavorques, caminarem per damunt de llosa de pedra, avui seca a excepció de petites acumulacions d'aigua com si fossin bassals, alguns petits ressalts, el més alt dels quals s'acosta als dos metres d'alçada, però de bon desgrimpar, ens conduiran a un primer ressalt on necessitarem la corda.

El trobarem equipat a l'esquerra, d'un conjunt de boixos i altres arbustos que tot i generar poca confiança ens permeten superar els vora deu metres d'alçada del ressalt.

Caminarem altre cop però de forma breu pel torrent fins que aquest fa una petita vira cap a l'esquerra, superada aquesta vira i un ressalt d'uns quatre metres que caldrà protegir si el torrent duu aigua, ens trobarem al capdamunt d'una rampa rocosa escalonada que indubtablement condueix a la capçalera de la vertical de 60 metres.

Serà en aquest punt que hem de cercar al marge esquerre i a una alçada considerable, un arbre gran on hi ha un natural perfecte per arribar amb seguretat fent un ràpel o passamà fins a alguna de les dues capçaleres possibles de la vertical més alta d'aquest barranc. Una de les opcions sembla voler esquivar l'aigua els dies que n'hi ha, i la trobarem a la dreta, un natural amb cordinos força nous.

L'opció que hem escollit, i pensem que la més interessant és a l'esquerra, hi arribem fàcilment gràcies a la instal·lació que hem comentat abans i que ens permet de muntar un passamà. Aquesta capçalera ens permet de baixar de dos parabolts amb anella pel marge esquerre del saltant, tot i que hi ha un fregament preocupant just a l'esquerra de la primera colada de tosca, diem preocupant per la mala pinta que té, no pas perquè ens hagi suposat malmetre cap corda, però cal tenir-lo ben present, SOM A 60 METRES DEL TERRA!

Baixem aquesta preciosa vertical, en un ambient molt bonic i dins un petit, però alt circ de roca, directes cap a un balcó rocós, com diem, 60 o 65 metres per sota nostre.

De tota la vertical, la major part d'aquesta podrem tocar de peus a la paret, llevat dels darrers metres, potser una quinzena de metres on el rapel esdevé volat.

Com ja hem dit abans, amb una corda de 60 metres hem quedat en un pla rocós i ens resta encara un darrer tram de tres o quatre metres que en el nostre cas, i essent tot força sec hem pogut desgrimpar bé perquè s'hi formen molts graons.

A la base d'aquest planell, un altre, amb blocs caiguts de la paret, i ben propera, una nova vertical a superar i que trobarem equipada a l'esquerra, un metre per sota nostre i ja en el canaló que forma l'aigua. Aquesta instal·lació ens permet rapelar els 15 metres de rampa rocosa que tenim sota nostre on comença un llarg caos de blocs pel qual seguirem progressant uns deu minuts a bon ritme fins trobar un camí que ens permet sortir del torrent.

Retorn del barranc de Cua d'Euga

De forma força evident tot i que ja començant a cobrir-se de vegetació observarem un petit sender que creua el torrent, i el prendrem cap a l'esquerra.

Aquest camí sense pujar ni baixar gaire busca tombar cap a nord-est, per vorejar la carena del Serrat de la Clapera, després del qual es dirigeix força cap al nord, com diem, primer és un sender, després es torna en un antic camí d'arrossegar llenya, per més endavant enllaçar amb una pista que es veu practicable amb tot terreny i que prendrem en sentit descendent per trobar una tanca que seguirem fins arribar a la confluència amb el Torrent de Pibernat, punt on, com a bons forasters i per tant poc coneixedors de la zona, decidim no seguir el camí descendent cap a la casa "el Perer", que es troba custodiat per la tanca.

Així doncs creuem el torrent, que en aquest punt duu un bon rajolí d'aigua, i a l'altra banda tenim dues opcions:

La primera i que recomanem, seguir la pista, que remunta un xic i va a buscar el camí pel qual hem fet l'aproximació i que haurem de prendre a la dreta i en sentit descendent per retornar als Hostalets d'en Bas.

La segona, i que per desconeixement vàrem escollir nosaltres, és prendre el petit sender que descendeix per l'esquerra del torrent, just després d'haver-lo creuat. Aquest sender acaba portant-nos després de creuar dues tanques als terrenys propers a una masia, per tant, en finca particular on la nostra presència, tot i no haver-nos trobat ningú, podria arribar a destorbar les persones que hi viuen.

És per aquest motiu que el track que vam registrar en el nostre descens busca creuar altre cop el torrent de Pibernat cap a el Perer, on de seguida trobem el carrer que hi arriba i que ens durà al poble, ara ja si en domini públic i sense molestar a ningú.

Ressenya del Sallent de la Cua d'Euga

topografia ressenya sallent cua d'euga

Descarregar el track per a GPS

ATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram de descens sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS.

Recordeu que el track que compartim combina els descensos del Sallent de Pibernat i el de la Cua d'Euga en una sola jornada.

Eviteu si us plau seguir el tram de retorn després del torrent de Pibernat per no provocar conflictes amb la propietat.

els Hostalets d'en Bas
torrent barranc rec descens sallent de cua d'euga vall d'en Bas