Trekking a la Laguna 69

Si el vostre viatge pel Perú us duu a voler visitar la zona de Huaraz, molt probablement tindreu la temptació (i si no ja us ho oferiran mil vegades als carrers) de fer el Trekking del Santa Cruz, i amb ell, una primera aclimatació a l'alçada apropant-vos a la Laguna 69, una preciositat de llacuna glacial en plena Cordillera Blanca que ens regalarà unes boniques vistes i unes aigües de color turquesa intens; sens dubte la Laguna 69 és la més famosa i fotogènica, possiblement per ser tan accessible com és.

Desgraciadament per a nosaltres la meteorologia no ens va acompanyar massa, i una espessa boira ens va tapar pràcticament tota l'estona el Nevado Chacaraju, la glacera que alimenta la llacuna.

Amb tot, però, hem volgut compartir l'experiència, ja que la ruta val molt la pena fins i tot, bo i havent caminat sota la pluja.

Fitxa de la ruta a la Laguna 69

• Activitat: Senderisme al P.N. de Huascaran
  • Punt de sortida: Cashapampa
  • Població més propera: Yungay
  • Distància: 7,9 quilòmetres aprox. d'anada
  • Desnivell positiu: 880 metres aprox.
  • Temps: 2h30' d'anada
  • Dificultat: Baixa/Mitja*
  • Cartografia/Bibliografia:
    • Cordillera Blanca Nord (Perú) - 1:100.000 (0/3a Alpenvereinskarte)
    • APP Maps.ME

*  És importantíssima una bona aclimatació prèvia a l'alçada, ja que durant tota la ruta estarem rondant els 4000 metres, arribant a 4600.

Punt de referència Temps parcial Temps total km
Cebollapampa 00:00 00:00 0
Fons Q. Demanda (4090mts) 52' 52' 3,5
Primer altiplà (4400mts) 49' 1h41' 5,5
Base Segon Mur de pujada 18' 1h59' 6,7
Laguna 69 33' 2h32' 7,9

Com arribar l'inici d'aquesta ruta

Ja sigui de camí a Vaquería per començar el trekking del Santa Cruz, o en una excursió d'un dia des de Huaraz per a acumular temps en alçada i aclimatar com és degut per als trekkings i excursions que ens ofereix la Cordillera Blanca, per arribar a Cebollapampa, el punt d'inici d'aquesta excursió, ens haurem de dirigir al Puente Quillcay de Huaraz d'on surten els "colectivos" a Caraz. N'agafarem un i pararem a Yungay (ens costarà uns 8 soles i tardarem una hora i mitja), on hi ha una petita terminal de busos, on buscarem el que es dirigeixi a Vaquería a la part alta de la terminal. L'anada fins a Cebollapampa hauria de rondar els 15 soles i ens hauria d'ocupar més o menys una hora de trajecte en vehicle.

NOTA: Cal també tenir present que si no hem comprat el tiquet d'accés al Parque Natural de Huascaran, durant el trajecte pararem a l'oficina de control i haurem d'abonar els 30 soles que val l'entrada per un dia, o bé, si anem a fer el trekking del Santa Cruz, podem pagar per un "boleto" de 4 dies o més de validesa, que costa 150€, així estalviem diners.

Si fem la Laguna 69 de camí a Vaquería hem de tenir molt present que és vital llevar-se d'hora, sortint a tot estirar a les 6 del matí de Huaraz, només així, podrem pujar a la Laguna 69 i tornar a ser a Cebollapampa entre les 14 i les 15 hores, moment en què passa el darrer colectivo a Vaquería. Altrament, haurem de fer nit a Cebollapampa o en algun dels campaments propers.

L'excursió a la Laguna 69:

BONUS: Abans d'explicar pròpiament la ruta més directa a la Laguna 69, volem també explicar una excel·lent opció que nosaltres vàrem descartar a causa del mal temps, i de voler aprofitar per arribar a Vaquería el mateix dia. Si accedim a la Laguna 69 amb la intenció de fer després el Santa Cruz Trek, és molt recomanable dedicar un dia sencer al trekking de la Laguna 69, si tenim mapes de la zona en un dispositiu GPS, o fins i tot amb l'APP de MapsMe (compte que la connexió amb la Laguna 69 és poc precisa), podem seguir una altra ruta i fer que aquesta sigui circular, però també més exigent, i és que des de Cebollapampa, en lloc de dirigir-nos directament a la Laguna 69 prendrem el camí que surt a l'esquerra per pujar cap al Refugio Perú, als peus del Pisco, i per un camí que voreja una vessant plena de grans blocs i rondant els 4900 msnm baixarem en direcció nord-est cap a la Laguna 69, i d'aquesta podrem baixar pel camí aquí descrit.

Si el que voleu però és fer la ruta clàssica que duu a la Laguna 69, un xic abans d'una corba molt tancada a la dreta a Cebollapampa, veurem una pista molt evident que deixa la nostra pista en sentit planer o mig descendent per l'esquerra, aquest és el punt d'inici i on després de pocs metres trobarem el guarda del parc que ens preguntarà pel nostre "boleto". Seguint aquest camí arribarem de seguida a les instal·lacions d'un espai per acampar dels que hi ha escampats per tot el parc de Huascaran.

Seguint el camí i les indicacions seguirem avançant amb poca pujada tot passant les runes d'un antic campament, fins al fons de la Quebrada (com en diuen a les valls i torrents a Perú). Al fons d'aquesta vall observem una cascada preciosa a l'esquerra, i una de més petita a la nostra dreta. Aquesta darrera és la que remuntarem seguint el camí fins a arribar a un altiplà després de creuar una petita llacuna. Al fons d'aquest altiplà, un nou mur (per sort el darrer) que el camí remunta tot fent zig-zag i arribar així a la Laguna 69, on observarem com una preciosa cascada alimenta la llacuna amb les aigues que cauen fruit de la fusió del nevado Pisco.

Per tornar, serà tant senzill com desfer el camí que hem emprat per a pujar.

Altimetria de la pujada

grafic perfil altimetric laguna 69
Com es fa evident al perfil, aquest només representa el tram d'ascens.

Descarrega el Track GPS de l'ascens a la Laguna 69

Descarregar el track per a GPS