barranc dels Empedrats

Barranc dels Empedrats, al Berguedà

Arreu on llegiu, trobareu dit del descens del torrent del Forat, més conegut com el Barranc dels Empedrats, que és un barranc ubicat en un entorn idíl·lic, i és ben cert que ningú us enganya en afirmar això.

D'accés fàcil i ràpid, aigua i cabals perennes i un tall a la muntanya molt bonic pel qual s'escolen les seves aigües, netes i fredes, muntanya avall fins recollir les que brollen del famós Bullidor de la Llet, el barranc dels Empedrats és, a més, un dels descensos de barranquisme més complets de la comarca del Berguedà, doncs durant el recorregut gaudirem com nens i nenes dels seus salts, tobogans i meravellosos ràpels, a més d'un entorn paisatgístic de primer ordre.

NOTA: CONSULTEU LA REGULACIÓ DEL BARRANC DELS EMPEDRATS AQUÍ

Fitxa tècnica del barranc dels Empedrats

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies: Torrent del Forat
  • Punt de sortida: Veïnat de l'Hostalet - Cal Cerdanyola
  • Població més propera: Bagà
  • Combinació de cotxes: NO
  • Temps aproximació: 35/40'
  • Temps de descens: 1h30'
  • Dificultat: v3-a2-I
    • Moixeró - La Tosa - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Observacions: Eviteu, si ho podeu, els dies més freds, doncs el barranc és fred i poc o gens assolellat.

Accés i aproximació al barranc dels Empedrats

Circulant per la carretera C-16 en direcció Nord, passada la població de Guardiola de Berguedà i el barri de Terradellas trobarem a mà dreta una gran fàbrica després de la qual arribarem a la primera entrada de Bagà. Preferiblement, seguirem per la C-16 fins a trobar-ne una segona, a mà dreta a l'alçada d'un petit polígon industrial.

Aquesta entrada ens aboca de ple a una rotonda on hi ha l'Institut Alt Berguedà, per sota d'aquest, segueix un carrer ascendent que ens durà a passar per damunt d'un aparcament i uns metres més enllà a una cruïlla amb una avinguda que prendrem a la dreta i en sentit ascendent. Seguirem aquest carrer fins a passar per la cruïlla de la carretera de Coll de Pal; seguirem enllà, baixant cap a l'Oficina del Parc Natural del Cadí-Moixeró i passant més enllà, per una carretera custodiada per grans arbres, planera i que porta, molt enllà, al poblet de Gisclareny. No hi arribarem ni de bon tros, ja que arribarem a una bifurcació, just abans del Pont de Sant Joan on aquesta travessa el riu Bastareny. Per damunt de la carretera surt una pista forestal en molt bon estat que duu fins a Cal Cerdanyola i el veïnat de l'Hostalet. Arribats a Cal Cerdanyola, passarem de llarg la casa per creuar el torrent del Forat, i trobarem als pocs metres uns aparcaments habilitats de fa ben poc i que ens permeten aparcar sense destorbar el pas d'altres vehicles.

Ja a peu, retornarem al pontarró que creua el torrent on trobarem el sender que recorre el PR C-125 i que puja fins al Bullidor de la Llet, passa pels Empedratss i arriba al Refugi Sant Jordi.

Remuntarem doncs el torrent, deixant enrere el refugi Vents del Cadí, més endavant també passarem de llarg del Bullidor de la Llet, i seguirem per a travessar el gran tall a la muntanya que formen els Empedrats, creuant en alguns punts el torrent i veient ja algun dels millors ràpels del descens que farem.

Trobar l'inici del descens pot resultar confús a qui no el conegui, en un punt del recorregut el PR tomba fort a l'esquerra, però un sender segueix recte, podem prendre aquest sender, que evitant-nos uns metres de desnivell de pujada, ens durà a trobar a la dreta el caminet que porta cap al llit del torrent.

Si pel contrari seguim el PR, farem unes marrades o zig-zags seguint el sender, i quan el pendent esdevé més suau, tot i que encara ascendent, restarem atents a un rastre que pràcticament fa un gir de 180 graus i baixa força directe cap al torrent, per agafar un rastre de corriol a l'esquerra que va de forma molt evident cap al torrent.

EL DESCENS DELS EMPEDRATS

El barranc comença molt aviat, trobant de seguida el primer ràpel, instal·lat en un natural a l'esquerra, descendeix una gran colada de tosca formada per dos "tubs" perfectament diferenciats a la base de la qual hi trobem el primer gorg, d'aigües fredes, cristal·lines i un color tirant a turquesa, l'ambient no pot ser més agradable, malgrat la fresca.

Seguirem les aigües del torrent fent algunes corbes força marcades i superant també alguns ressalts sense cap dificultat destacable, potser val la pena fer esment del tercer, que amb compte i per la dreta pot prendre forma de llarg tobogan, uns 3 o 4 metres màxim, si no ens convenç des de dalt, podem afrontar-lo d'una altra manera, desgrimpant un primer tram per l'esquerra, i acabar davallant la meitat del tobogan.

Superat aquest obstacle, arribarem al segon dels ràpels, que supera dos ressalts en forma de rampa, i que trobarem equipat a la dreta des d'un sol químic, tot sigui de passada, no massa encastat a la roca.

Seguirem superant ressalts, per arribar a un nou ràpel, molt curt i d'uns 3 metres, de nou instal·lat a l'esquerra d'un sol químic.

Molt seguit trobarem un altre ràpel, un xic més llarg, 4 o 5 metres, de nou a l'esquerra d'un sol químic, i una mica malxinat de davallar, doncs la vertical ens llança cap a una estretor formada per una colada de tosca.

Després d'aquest ràpel i gairebé de forma immediata, trobem un nou ressalt, d'uns 2 metres i mig d'alçada, però que podem esquivar enfilant-nos al gran roc a l'esquerra (senyals evidents a la roca polida per l'esquerra) i saltant, segons vulguem de diferents alçades, màxim uns 5 metres. Si pel contrari volem evitar-ho del tot, sense tampoc saltar, podem acabar de desgrimpar el gran bloc amb compte.

Seguirem el descens del barranc dels Empedrats per arribar al punt on el camí passa el riu, i farem un nou ràpel davallant una petita colada de tosca, a la base del qual perdem punts de recolzament per les cames. Aquest ràpel, d'uns 5 metres, potser 6, el trobarem equipat en un bloc a l'esquerra del torrent, amb dos químics amb anelles.

Arribem ara al que és a parer nostre el ràpel més bonic del torrent dels Empedrats.

És en aquest punt on tenim dues opcions, si el cabal ens ho permet, el més recomanable és cercar la instal·lació de la dreta, on una reunió amb cadena ens permet baixar per l'actiu, del contrari, un passamà des d'un monopunt ens ajuda a arribar per darrere d'un bloc de roca a una instal·lació a l'esquerra i per fora de l'actiu, en cas que el cabal sigui elevat, aquesta és la millor opció.

Altre cop, el camí anirà creuant-se al nostre pas tot descendint el barranc, superant ressalts ja sigui per la dreta o per l'esquerra, o si ho preferim, també, prenent el camí i baixant còmoda i ràpidament.

Arribarem després d'aquest curt tram, de nou a un petit engorjat on  trobem un primer ràpel a l'esquerra, instal·lat d'un sol químic, com en tot el barranc, però on també hi trobem una xapa d'alumini en un espit, però que no té ni maillon ni anella, i que més aviat tendeix a fregar amb la corda al rapelar.

A partir d'aquí, un petit salt ens permet seguir amb el descens del riu per, al cap d'unes desenes de metres, entreveure entre els arbustos i branques dels arbres el pontarró de fusta que duu al Bullidor de la Llet i ens indica també el final del descens esportiu del barranc dels Empedrats.

Retorn del barranc dels Empedrats

Arribats al pont de fusta, prendrem el camí a l'esquerra, i desfarem part del camí fet per a l'aproximació, tot arribant al Refugi de Vents de Cadí, i Cal Cerdanyola en uns 15 o 20 minuts.

Croquis o topografia dels Empedrats

reseña barranco dels Empedrats

REGULACIÓ I PERMISOS PEL BARRANC DELS EMPEDRATS

És costós de trobar informació escrita a internet sobre la regulació del descens del Barranc dels Empedrats, podent resultar un esforç infructuós del tot.

El que és cert és que aquest barranc és dins l'àmbit del Parc Natural del Cadí Moixeró i la regulació actual estipula un topall de 10 persones al mes, i que durant els mesos d'estiu rep una altíssima afluència de tota mena de visitants. El més aconsellable si planifiquem l'activitat amb temps, és posar-nos en contacte amb les oficines del Parc, a Bagà o bé directament sol·licitar el permís a través d'un formulari molt recaragolat que trobareu al següent enllaç:

Optem per l'opció que optem, això no ha de treure'ns del damunt l'enorme responsabilitat i el respecte per l'entorn que sempre ens ha d'acompanyar en totes les nostres activitats siguin relacionades amb el barranquisme o qualsevol altra que realitzem al medi natural.

Cal Cerdanyola (Bagà)
activitats en família al Berguedà
barranquisme al Parc Natural del Cadí Moixeró
barranc dels Empedrats
barrancs d'iniciació Barcelona
barranquisme Catalunya
descens de barrancs canyons i engorjats
iniciació a Ràpel Catalunya
descens de Barrancs Catalunya
barranquisme a l'Alt Berguedà Bagà Guardiola
barranquisme als Empedrats
activitats i esports d'aventura al Berguedà