barranquisme al berguedà

Torrent de l’Esgarrifós o d’en Solà, barranquisme al Berguedà

Les Valls del Pedraforca, pel que fa al barranquisme no s'acaben amb el Forat Negre, la Foradada o el Torrent de l'Olla de la Mel.

Escampats per les valls, i molts d'ells com és el cas que ens ocupa, tributaris del riu Saldes, hi trobarem una gran quantitat de descensos que esperen a ser visitats, alguns d'ells més interessants que d'altres, però tots ells poc concorreguts.

Bo i portant sempre material per a substituir alguna instal·lació, podem trobar-hi petits tresors com el que ens ocupa aquí, el Torrent de l'Esgarrifós o d'En Solà, un descens amb molta verticalitat i continuïtat que farà que gaudim al màxim del seu descens. És molt i molt recomanable també fer una combinació de vehicles tal com la descrivim aquí per estalviar-se una llarga i feixuga caminada d'aproximació o retorn, segons on aparquéssim el cotxe.

Val a dir que hem errat en l'aproximació, i hem entrat després del primer ràpel de 30, i que per esmenar aquest error n'hi ha prou amb no deixar la pista que prenem tan sols deixar la carretera, i seguir-la fins que aquesta es creui amb el torrent de Ca l'Esgarrifós.

Hem compartit una plaent jornada de redescoberta de la comarca amb en Pere i en Sergi de Pèndol Guies, i també en Joan, de Rumb Pirineus.

Fitxa tècnica del barranc del Barranc de l'Esgarrifós

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: Carretera B-400 PK6 a 7
    • Coordenades UTM (31T):
      • x:402625
      • y:4675189
  • Població més propera: Vallcebre
  • Combinació de cotxes: Si
  • Distància d'aproximació: 1,2 km.
  • Temps aproximació: 10/15'
  • Temps de descens: 55'
  • Temps de retorn: Immediat
  • Dificultat: v3-a1-I
  • Ràpel més llarg: 35 mts
    • Moixeró La Tosa - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Observacions: Portar un mínim de material d'instal·lació per si un cas, en especial cordinos i maillons

Accés i aproximació al Torrent de l'Esgarrifós

Circulant per la C-16 en direcció Nord, entre Cercs i Guardiola creuarem el túnel del Castell de Guardiola, després del qual hi ha el trencall que remunta cap a les Valls del Pedraforca, indicat amb els tres municipis que les conformen, Vallcebre, Saldes i Gósol.

Per a la combinació de vehicles, prendrem el trencall a la dreta que hi ha a la recta just abans del Càmping El Berguedà, i que ens durà a creuar el Torrent de Bosoms, vorejar amb algun pas de vertigen el Serrat de Pujal i enfilar (tot i que la pista més aviat baixa) la vall del Riu de Saldes per deixar el primer vehicle a la sortida del Barranc del Torrent de l'Esgarrifós, que és comuna amb el Barranc de Pujal o Cal Clot (Coordenades: x=402826 y=4675869). Amb el segon vehicle desfarem el camí per reprendre la B-400 en direcció a Vallcebre i Saldes, passarem per davant del Càmping El Berguedà i més endavant el bonic i peculiar indret de La Foradada. Seguirem pujant, i superarem dues corbes molt i molt pronunciades per veure uns centenars de metres més endavant l'església de Sant Julioà de Fréixens als planells que hi ha al marge dret de la carretera.

Restarem atents a la propera corba molt marcada a l'esquerra, doncs és allí on hem de deixar el segon vehicle i començar l'aproximació.

Prendrem la pista que surt a la dreta de la carretera en direcció nord, però que tomba aviat a Nord-Oest, talment com si féssim l'aproximació del Barranc de Pujal, però buscant superar el turó i anar a la següent rasa. Hem fet un bon tram bosc a través, fins a topar-nos amb un camí amb alguna marca Vermella o Blava i que acaba baixant, a trams perdent-se una mica el rastre de sender, fins al Torrent de Ca l'Esgarrifós, just després del ràpel de 30 metres inicial que indica la ressenya original.

Sembla que per no errar, el millor hauria estat no deixar la pista fins a creuar-nos amb el torrent.

EL DESCENS DEL TORRENT DE L'ESGARRIFÓS

Tal com hem dit, arribem al torrent just en el tram de 30 metres indicat just després del primer ràpel de 30 metres per trobar-nos amb un ambient un xic més encaixonat que el seu veí el Barranc de Pujal.

Ben aviat arribarem al primer ràpel, que com molts es poden evitar per algun cantó o altre, però decidim instal·lar corda de la instal·lació que trobem a la dreta de la llera del torrent. Amb els seus 7 metres per una bonica colada de tosca aquest ràpel serà doncs la nostra primera vertical del barranc i que ens situa al corredor rocós que forma el Torrent de l'Esgarrifós, en un ambient bonic.

El seguiran alguns ressalts i el proper ràpel de 5 metres que evitem desgrimpant-lo per l'esquerra, tot i que és delicat per haver-se de desgrimpar per un tram de roca molt descomposta.

Evitarem també el de 7, i trobarem una instal·lació en un boix per superar els ressalts de 3 i de 4 indicats a la ressenya, per bé que es poden superar també per fora de la llera del torrent.

De forma molt bonica, totalment estètica, arribem al gran balcó que forma la capçalera de la vertical llarga d'aquest barranc.
Trobarem dos parabolts posats amb poca estima en la nostra humil opinió, que ens permeten muntar un ràpel o passamà d'uns 10 metres fins a accedir a la capçalera del ràpel, instal·lada sobre 3 espits, un d'ells amb anella. Aquest ràpel de 35 metres, que si es fa des de la reunió dels tres espits amb prou feines deu medir 30 metres d'altura, és una preciosa colada de tosca, que per sort, hem trobat amb aigua corrent, fet que li atorga encara una mica més de bellesa.

Seguirem pel torrent i ja només ens quedarà davallar el darrer ràpel, des d'un arbre a la dreta, una colada de tosca, qui sap si més bonica i tot que l'anterior, de recuperació un xic delicada.

A la base d'aquest ràpel ja hi trobem un petit caos de blocs que esquivarem sense problemes, i un darrer ressalt, d'uns 3 metres, on en Pere, bo i fent broma ha comentat que es podia fer com un tobogan, i que jo, sense voler, he relliscat i hi he caigut de dret, sense més problemes que sucar de dalt a baix en l'aigua freda, però no ha estat cap problema, doncs ens trobàvem a escassos metres de la sortida del torrent i, per tant, del cotxe de retorn.

RETORN DEL TORRENT DE L'ESGARRIFÓS

Immediat, si hem aparcat al lloc on toca, ja hauríem de ser davant del cotxe.

Croquis o topografia del torrent de l'Esgarrifós o d'En Solà

barranquisme a les Valls del Pedraforca

Trobareu l'original al mapa de l'Ed. Piolet, aquí hem procurat anotar alguns canvis que hem observat al barranc durant el nostre descens.

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació, el tram corresponent al descens del tram equipat del torrent de l'Esgarrifós o d'En Solà ha estat traçat sobre mapa com a referència visual.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"