barranco A Glera d'Otal Forcos Bergua Huesca Aragón

Barranc A Glera – Forcos

En el nostre cas A Glera ha estat el motiu principal per apropar-nos al poblet de Bergua, per fer que l'activitat durés més estona, hem combinat el descens d'A Glera amb el seu veí O'Bergazo completant així una fantàstica matinal de barranquisme a la zona.

Què dir però del descens d'A Glera, tècnicament senzill, però d'una bellesa i estètica incomparables. Un descens esportivament pot interessant però que en època de xarxes socials farà les delícies dels més adictes a fotografiar racons bonics.

Amb tot cal no desmerèixer el descens, doncs és prou ben divertit, ja que ens brinda una bona quantitat de salts a l'aigua de diferents alçades.

Curiosament, a més hem comptat en tot moment des que hem deixat enrere el poble de Bergua, amb la companyia d'un gos del poble que ha fet tot el barranc amb nosaltres, evitant els salts i apareixent de nou a la base d'aquests.

Fitxa tècnica del Barranc A Glera

• Temps de descens: 1h 20'

*25 minuts des de la sortida d'O'Bergazo

Com arribar al Barranc A Glera d'Otal o Forcos

Partint del poble de Fiscal i a l'entrada del qual trobarem una gran rotonda dividida per la carretera N-260, prendrem la pista asfaltada en mal estat que condueix a Bergua passant primer per la tirolina d'Ordesa. Aparcarem fora el poble, respectant la voluntat dels veïns i veïnes de mantenir els vehicles dels turistes allunyats del nucli de població.

APROXIMACIÓ AL BARRANCO A GLERA

Des del nostre vehicle cal dirigir-nos al poble de Bergua i creuar-lo per complet seguint les marques grogues i blanques del PR-HU-3 que ens fan baixar per un antic camí empedrat i ombrívol cap al riu A Glera o Forcos, on trobarem unes passarel·les també conegudes com a "puentes de Bergua".

Gràcies a la primera passarel·la, creuarem el Barranco de la Pera, tombarem a la dreta cap a la pròxima passarel·la per creuar ara la Glera de Otal.

A la bifurcació, prendrem el camí de l'esquerra cap a Escartín, caminant pel marge esquerre del riu i molt propers a aquest. Al cap de poc trobarem una nova bifurcació que ATENCIÓ:

1. Podem prendre a la dreta si volem fer primer el Barranco Bergazo (feu click per llegir descripció)
  2. Seguirem recte per l'esquerra si volem anar directes al descens d'A Glera.

El camí que mena directe a "Otal por el barranco" remunta continuant pel marge esquerre del riu Glera d'Otal fins a creuar el barranc Bergazo i després el Corbera, a la part alta el camí es desdibuixarà i buscarem un sender força marcat que creua el barranco d'os Güertos, un xic més endavant una cruïlla on tombarem avall cap al riu per arribar al salt d'entrada al barranc A Glera.

EL DESCENS DEL BARRANC A GLERA O FORCOS

Si anem per feina, el barranc comença amb una bona traca, un salt que en cap cas ens sembla tenir els 13 metres d'alçada que s'indica a les ressenyes, saltem des del marge esquerre a un toll amb una recepció neta. Sortint d'aquest toll, trobem la gran colada de tosca que forma el barranc tributari Os Güertos, davallant alegre per l'esquerra d'A Glera.

Passada la unió entre ambdós barrancs, s'inicia el que és a parer nostre el millor tram del barranc, un estret i sinuós passadís excavat el Flysch, a estones ombrívol, d'altres moments amb un preciós joc de llums segons hi penetrin els raigs del sol.

Rebuscant, aquí podem fer petits salts per avançar per aquesta imponent gorja, no correm, fem fotos, o millor encara, gaudim bocabadats de l'entorn. En el tram final d'aquest passadís, quan ja s'eixampla una mica, la vegetació cobreix les parets amb un verd exuberant que valgui la redundància, ens deixa embadalits (si és que ho havíem deixat d'estar).

Seguim pel passadís les parets del qual de mica en mica van perdent alçada, i rebuscant salts un de molt clar a la dreta amb una corda fixa per poder pujar, i, el següent a destacar, d'una lleixa a l'esquerra, podent saltar de nou des de l'alçada que vulguem.

Prosseguirem ara per un passadís de parets molt baixes, però molt cobertes de molsa i vegetació espessa que confereixen a l'indret un aspecte selvàtic, gairebé tropical. Si estem enjogassats, podem seguir buscant petits saltirons a cada toll, amb una aigua tant cristal·lina que ens permet en tot moment d'interpretar la fondària de la qual disposem per saltar.

El barranc s'anirà desdibuixant, tot i ser ben bonic perdrà l'interès esportiu en oferir-nos menys espais d'aigua per saltar, i una monòtona caminada pel llit del barranc on el paisatge ja varia poc salvant l'excepció d'algun nou i breu passadís excavat a la roca.

Ens resta però encara un salt interessant, uns deu metres d'alçada amb un bon grapat d'esgraons formats pel Flysch des d'on podrem modular l'alçada des d'on saltem. De nou, la recepció és ben neta.

Altra vegada, el barranc es converteix en una riera ampla i enmig d'un llarg caminar que ens resta fins en acabar el descens, trobarem algun toll nou on poder saltar fins a arribar a la cruïlla més que evident amb el barranco de San Climende o Bergazo. Aquí podríem abandonar el barranc per l'esquerra a través d'un sender costerut.

Nosaltres preferim de seguir avall a la recerca de possibles nous salts i acabar de gaudir del descens. No arribarem a les passarel·les, però, un centenar de metres abans identifiquem el camí de pujada just a l'indret on hi havia una borda molt ben arreglada. Posarem aquí el punt final al nostre descens del barranc Forcos.

RETORN DEL BARRANC A GLERA O FORCOS

El camí que trobarem és el que hem fet servir per a l'aproximació, desfarem el camí de primera hora fins a les passarel·les, i d'allí, remuntarem pel camí ombrívol i empedrat fins a Bergua i al nostre cotxe.

Ressenya del barranc A Glera o Forcos

barranco A Glera d'Otal Forcos Bergua Huesca AragónHem procurat de completar mínimament la ressenya que circula per internet a fi de fer més fàcil el saber on ens trobem del barranc amb alguns detalls extra, tot i que la base és idèntica.

Mapa i track per a GPS combinada Bergazo i Forco

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, sí que han estat enregistrades amb GPS afegint algunes correccions sobre mapa.