Torrent de la Monnera o de Clot a Castell de l'Areny, el Berguedà, Barcelona Catalunya

Torrent de la Monnera

Segueix ampliant-se el ventall de possibilitats en quant a descens de barrancs, de nou, i com de costum, de la mà de membres de l'EGAN s'incorproa el Torrent de la Monnera, a la zona de Sant Romà de la Clusa, per fer-ho més entenedor, la part alta de la conca de captació del barranc del Pas de l'Escalell.

Així, ara i malgrat que nosaltres hem sortit a descobrir aquest modest descens sense aigua, en un dia es poden completar tres descensos a la zona, el Torrent de la Monnera, aquí descrit, remuntar lleugerament i fer el Barranc de l'Escalelló, i seguir amb el descens del ja conegudíssim Pas de l'Escalell, un gran barranc quan duu aigua.

Tornant però al Torrent de la Monnera, aquest descens no ens oferirà massa més que diversos ràpels que davallen boniques colades de tosca, i una sorpresa graciosa en el seu tram final, malgrat que si l'ensopeguéssim amb fort cabal podria ser problemàtic.

Però no ens avancem, us n'expliquem el nostre descens, com comentem, sec i de la manera que ens agrada fer els descensos, amb un sol cotxe.

Fitxa tècnica del Torrent de la Monnera

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Rec de Cabanelles
    • Torrent de Clot
    • Pas de l'Escalell Superior
  • Punt de sortida: Sant Romà de la Clusa
  • Població més propera: Castell de l'Areny (Vilada, per a serveis)
  • Combinació de cotxes: poc útil
  • Temps amb un sol cotxe:
    • Temps d'Aproximació: 20'
    • Temps de descens: 1h 20'
  • Dificultat: v3 a1 I
  • Ràpel més llarg: 25 mts. (desgrimpable quan no hi ha aigua)
  • Cordes:
    •  2x30
    • Barranc inèdit, obert per membres de l'EGAN el 2023
  • Material recomanable:
    • Ben equipat, preveure cordinos i maillons per als naturals.

Com arribar a l'inici del Torrent de la Monnera

Per arribar a l'aparcament del barranc de l'Escalelló, comú amb el del Pas de l'Escalell, ens dirigirem primer al poble de Vilada, i ho podem fer des de Berga per la C-16 on passat el túnel, en direcció nord trobarem el trencall cap a Vilada per la carretera C-26. Seguirem fins a Vilada bo i creuant el poble, on al final, just a les últimes cases del poble, toparem amb el trencant que surt per l'esquerra cap a una urbanització sense acabar de construir.

Anirem recte fins al final de la urbanització on tombarem a l'esquerra per pujar a la part alta on, sota la casa de Cal Xocolater surt la pista que duu a Sant Romà de la Clusa. Habitualment la pista és practicable fins i tot amb turisme, però cal que parem atenció després d'èpoques de fortes pluges, on la pista pot haver estat malmesa. Així doncs, si volem estalviar-nos sorpreses, el més recomanable, si podem, és accedir-hi amb tot-terreny.

Seguirem sempre la pista principal sense prendre cap trencant fins que arribarem al Pas de l'Escalell, després del qual trobarem un ample espai obert on la pista segueix pujant cap al Refugi de la Clusa i hi ha una petita àrea de pícnic, seguirem la pista fins a arribar a Sant Romà de la Clusa, on nosaltres hem deixat el cotxe.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE LA MONNERA

Des de Sant Romà de la Clusa seguirem caminant per la pista que segueix el GR-4 fins al mirador de Sant Romà, al Serrat dels Ous.

Resseguirem aquesta pista que té trams força costeruts fins que aquesta travessi el Torrent de la Monnera. Aquest és el punt d'inici.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL PAS DE L'ESCALELL SUPERIOR O TORRENT DE LA MONNERA

El descens és més un rec ple de fulles que un torrent, malgrat que a trams sorgeix la roca al llit del torrent.

Decidim seguir pel marge esquerre, ja que és més fàcil caminar per fora que per dins, on circula un petit fil d'aigua. Només alguns ressalts sense importància ens conduiran al primer ràpel, estranyament equipat a mig desgrimpar una rampa rocosa que condueix al ràpel.

Cal que cerquem dos parabolts, un dels quals amb anella, a terra i a l'esquerra del barranc. El ràpel supera uns 18 metres en total, a comptar des dels parabolts.

Seguirem per rampes de roca, trobant un camí a la dreta que acabarem abandonant perquè s'allunya del Torrent, nous ressalts, un de cinc metres, desgrimpable sense problemes si el torrent és sec, i trobarem un sender que creua el barranc, podent escapar a l'esquerra cap a la pista i al GR-4. Just creuant aquest sender un nou ressalt d'uns dos metres i nous trams de rampes rocoses.

Trobarem alguns ressalts més d'uns dos metres i arribarem a una rampa força dreta que desgrimparem per la dreta cercant un pi molt característic a mitja rampa d'on penja el segon ràpel, de 12 metres.

Ben immediat, a la dreta cercarem uns avellaners endarrerits respecte a la rampa rocosa que duu a un toll d'aigua estancada. Amb 17 metres de corda podrem evitar el toll per la dreta hidrogràfica, si l'aigua circula, i ens ve de gust nedar, sumarem 3 metres, 20 en total per arribar a l'aigua. Immediatament, superarem un ressalt de 3 metres i trobarem, no massa enllà un nou ràpel de 9 metres instal·lat en un boix a la dreta.

Un nou ressalt de 2 metres ens separa del següent ràpel, de 7 metres des d'un boix a l'esquerra.

No ens caldrà caminar per trobar un altre ràpel, de 12 metres que davalla una gran colada de tosca seguida d'un ressalt de 3 metres.

Arribarem a una pista forestal, que pensàvem creuar per damunt fins que, sorpresos, hem vist que un parabolt amb anella al sostre del tub que passa per sota la pista, ens permet de muntar un passamà per arribar a l'altre extrem, d'on penja un bonic ràpel de 12 metres des d'un parabolt amb anella a la dreta. Sense cap mena de dubte, aquest divertit pas serà, amb aigua, tot un repte i és el més divertit del barranc.

Seguim superant ressalts fins a trobar el darrer ràpel, a terra i a la dreta, d'un parabolt amb anella.
Aquest ràpel és fàcilment desgrimpable en condicions absolutament seques, però la corda ens pot ser de gran utilitat per superar aquests aproximadament 25 metres amb seguretat.

RETORN DEL TORRENT DE LA MONNERA

Prendrem la pista cap a l'esquerra, i bo i xerrant arribarem de nou a Sant Romà de la Clusa, on tenim el cotxe.

Croquis del Torrent de la Monnera

El barranc no disposa de croquis que coneguem, però a continuació reproduïm les notes dels principals elements que anem trobant a mesura que en fem el descens:

• R1 - 18 2 parabolts (1 amb anella) esq.
  • Rampes rocoses, camí dta
  • r5 mts.
  • Camí creua (escapatòria esq.)
  • Immediat r2 mts.
  • Rampes roques
  • r2 mts.
  • Rampa llarga (R12 pi dta. a mitja rampa)
  • Immediat R17 avellaners dta (+3 mts. si anem al toll)
  • Immediat r3 mts.
  • Passamà per sota el tub de la carretera+ R12 mts. gran colada de tosca
  • Ressalts
  • R 25 mts. dta. desgrimpable si sec

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.