Canal de les Dames i descens per la Canal de l’Ermità Mort

En aquesta ocasió tornem a fer la clàssica, però també exigent via ferrada o canal equipada de les Dames de Montserrat, dura, i particularment montserratina, amb els seus passos exigents, alguns d'ells estirant només de cadenes, o fins i tot del cable de vida.

Aquest cop, però, la combinada que farem guiats per l'Oriol, és el descens per la Canal de l'Ermità Mort, enllaçant per sota seu amb el Torrent del Pont convertint l'activitat en una combinada prou completa, ja que ambdues activitats per si soles no acaben d'emplenar mitja jornada com cal.

Cal recordar que ens trobem dins el P.N. de la Muntanya de Montserrat, i ambdues activitats es troben regulades, consulteu la regulació sempre abans de començar.

Fitxa tècnica de la Canal de les Dames i la Canal de l'Ermità Mort

• Activitat: Via Ferrada i Barranquisme a Montserrat
  • Altres toponímies:
    • Canal de l'Artiga Baixa (les Dames)
    • Canal Aruna Chala (l'Ermità Mort), quin nom més horrible
  • Punt de sortida: Can Jorba / La Vinya Vella
  • Població més propera: el Bruc / Collbató
  • Combinació de cotxes: no
  • Coordenades UTM de l'entrada a la Canal de les Dames:
  • Horaris:
    • Temps Canal de les Dames: 1h anant àgils
    • Temps d'enllaç amb la Canal de l'Ermità Mort: 35'
    • Temps de descens de la Canal de l'Ermità Mort: 1h incloent també el Torrent del Pont
  • Dificultat de la Canal de les Dames: K4+
  • Dificultat de la Canal de l'Ermità Mort: v3-a1-II
  • Ràpel més llarg: 18 // 34 sense fraccionar
  • Corda:
    • 2x20
    • No en coneixem
    • Sigueu conscients que la canal de les Dames no és d'iniciació
    • Material d'assegurar si al grup hi ha algú amb poc nivell

Accés al barranc del Joc de l'Oca de Montserrat

Des de Manresa ens dirigirem primerament a la carretera C-25, passant a tocar de Sant Joan de Vilatorrada, que passarem de llarg i estarem atents a la sortida 130, corresponent a la C-37 en direcció Tarragona i Igualada entre altres.

Ja per la C-37 no ens caldrà recórrer massa quilòmetres, passarem l'enorme viaducte de Suanya i després un parell de túnels, i amb el Massís de Montserrat al fons trobarem el trencall a Salelles i Manresa sud, per on abandonarem la carretera per la qual circulem. Ben aviat trobarem una rotonda de la qual prendrem la sortida a la C-37z, altre cop indicant Salelles i Manresa sud. A la següent rotonda, que trobarem immediatament, prendrem la primera sortida en direcció a Sant Salvador de Guardiola i El Bruc; no deixarem aquesta carretera fins a passar el famós coll de Can Maçana i després de baixar-ne incorporar-nos a l'A-2 després de l'Hotel Bruc.

Restarem atents a la sortida 572 cap al Bruc, on abandonarem l'A-2 i la creuarem per sota fins a encararar el vessant sud de Montserrat i trobar un trencall que prendrem a la dreta, i ens mantindrem a l'esquerra, perquè de cara ens trobarem el trànsit que s'incorpora de l'A-2.

Arribats als primers edificis del Bruc Residencial, una urbanització, tombarem a l'esquerra per l'avinguda de la Moreneta, per seguir pel Carrer del Monestir, al final del qual i ja topant amb el Torrent de la Canal de Migdia tombar a l'esquerra pel Carrer de Can Marques.

Aquí podem escollir de prendre el primer o el segon trencall a la dreta, que tots dos ens duran a l'aparcament nou de Can Jorba; si prenem el primer, haurem d'agafar els dos següents encreuaments a l'esquerra. Si per contra prenem el segon, serà suficient prendre l'únic trencall que trobarem a la dreta.

Des de l'aparcament de Can Jorba, ens dirigirem fins a l'aparcament del restaurant de la Vinya Nova, a la dreta i per sota d'aquest.

APROXIMACIÓ A LA CANAL DE LES DAMES DE MONTSERRAT

De l'aparcament de sota el Restaurant de la Vinya Nova estant, en surt un camí que primer apunta a l'est, però de seguida davalla cap al sud, seguirem aquest camí fins trobar un trencall a l'esquerra entre uns pals de fusta. Seguirem el camí resseguint el llit del torrent superant alguns ressalts, dos d'ells equipats amb cadenes, i també un ressalt equipat amb grapes i cable de vida.

Resseguint el llit de la canal arribarem a l'inici de la Via Ferrada o Canal equipada, on un rètol ens informa entre d'altres coses, de la regulació.

LA VIA FERRADA DE LA CANAL DE LES DAMES DE MONTSERRAT

Només de començar, la via ferrata de la canal de les Dames ens ensenya les urpes, i ens avisa del que tenim per endavant, una paret vertical amb grapes de tamanys variats, algunes d'elles retorçades per algun cop, ens permetran d'ascendir aquest mur de paret fins que a dalt, amb algun pas on canviar els mosquetons pot ser una mica dificultós, tendirem a flanquejar cap a l'esquerra. En aquest tram, ser alt és un avantatge!

Superat aquest tram, seguirem remuntant una nova paret ja prenent més forma de canal començant per la base esquerra, on trobarem dos trams de cadenes que ens condueixen a la línia de vida i les grapes que de mica en mica van guanyant alçada per una canal on la roca és força llisa i hi trobarem algunes pedres enganxades amb pasta química a mode de preses artificials. En alguns passos, de nou, cal allargar fort per arribar a les preses i seguir amb la ferrada, en aquest tram utilitzar la roca ens pot ser de gran ajuda, malgrat que esta molt "sobada". Al capdamunt d'aquest tram hi trobarem una reunió per si necessitem rapelar.

Seguirem, farem una grimpada fins topar-nos amb uns nous trams, ara equipats amb cadenes, llàstima que no tinguin també línia de vida, doncs els mosquetons a vegades poden enganxar-se amb la cadena i dificultar-nos la progressió. Per sort, l'ascens és fàcil.

A mesura que guanyem alçada reapareixen les grapes i el cable de vida, per superar alguns passos on cal estar valent de braços ja que la paret ens ofereix poc joc i és ben vertical amb un petit desplom a la part alta força incòmode, ja que ens aboca a la dreta, lluny de les grapes, així que caldrà estirar i fer força per mantenir-nos en l'itinerari.

Ens resta un nou i petit tram de cadenes on caldrà una nova dosi de força per arribar al tram final de la via ferrada de la canal de les Dames.

Ens trobarem en un bonic espai a la base d'una canal molt dreta. Podrem observar a la nostra esquerra un bonic pont de roca natural.

Ja ens podem calçar, ja que aquest tram és el més dur de la via ferrada, físicament molt exigent, pujarem estirant del cable ja que no tenim altra opció, perquè la roca no ens ofereix cap mena d'adherència. Així doncs, caldrà remuntar tota aquesta canal amb la força dels nostres braços, els canvis de segment de cable de vida poden ser delicats, així que és recomanable tenir a punt una baga de descans en tot moment.

Retorn de la Canal de les Dames / Enllaç amb la Canal de l'Ermità Mort

Acabada aquesta secció tan exigent, seguirem canal amunt trobant-nos un nou ressalt que podem superar per unes cadenes, o caminant per la dreta; canal amunt, arribarem al camí de l'Artiga Baixa. Si volguéssim tornar al cotxe prendríem el camí a la dreta.

Com que en aquesta ocasió el que volem és anar a conèixer la Canal de l'Ermità Mort, prenem el camí a l'esquerra fins al Serrat de l'Artiga Alta, on prendrem la desviació a la dreta, seguint el camí principal i en sentit ascendent cap al Coll dels Pollegons. Depassat aquest coll, comença el nostre descens cap a la Canal de l'Ermità Mort, l'entrada és just a la primera rasa que creuem, nosaltres però, passem de llarg, anem a visitar la Bauma o Cova de la Murdela, i entrem pel següent torrent.

Descens de la Canal de l'Ermità Mort

Hem de dir que amb aquesta entrada, ens saltem un ràpel de 18 metres que es troba a la confluència del primer torrent esmentat, amb la Canal de l'Ermità Mort.

Així doncs, amb l'accés aquí descrit, recorrem una estona de canal, o aquí més aviat hem de parlar de torrent, on només trobem alguns ressalts sense importància fins a topar-nos amb l'interès principal de la Canal de l'Ermità Mort, l'estreta canal que cau molt vertical resultant en un ràpel de 34 metres, o si no volem dur tanta corda, un primer de 16 i un segon de 18 metres. Compte amb el primer ràpel, ajusteu bé la corda o us caurà en una petita marmita d'aigua estancada.

Aquesta marmita és evitable amb facilitat i a la base d'aquesta, un petit passamà amb una generosa cadena i químics ens permeten de fer un nou ràpel de 18 metres.

Feu-vos el favor d'aturar-vos aquí, i tombar la mirada enrere, ja que el lloc és molt bonic.

Seguint pel barranc no tardarem a trobar-nos un nou ràpel d'uns deu metres, equipat a la dreta, però que podem baixar a peu per l'esquerra sense dificultats.

Podriem dir que aquí acaba el descens ressenyat com a Canal de l'Ermità Mort, però si voleu acabar l'activitat amb més tram de descens, ens convé no sortir del barranc, ja que trobarem dos passos equipats amb cordes fixes per desgrimpar, i arribarem a un interessant ràpel equipat a la dreta des d'uns químics units amb un passamà fet amb una finíssima cadena i maillons que semblen més aviat per passejar el gos que no pas per a garantir la seguretat de ningú. Sorprèn un xic aquesta andròmina penjant d'uns bons químics.

El ràpel és molt bonic, ja que a la base esdevé volat, ja que l'enorme caos de blocs conforma una cavitat on fins i tot hi podrem observar alguns espeleotemes.

Amb alguna desgrimpada més, no tardarem en arribar al famós pont que dóna nom al Torrent del Pont, just en la confluència amb el Clot de la Sajolida.

Descens del Torrent del Pont

Per a completar aquest bonic trio montserratí, seguim el nostre descens, que ara pren el nom del Torrent del Pont, on no ens caldrà muntar ràpel si no volem, ja que es troba tot equipat amb cordes fixes, malgrat que en alguna ocasió pensem que és més que recomanable fer ús de la corda, ja que la duem a la motxilla, millor progressar amb seguretat, oi ?

Bé doncs, comencem trobant un primer ressalt no massa llarg, d'uns sis metres, seguirem el torrent en un tram ben format fins trobar un nou ressalt, ara d'uns quatre metres, de nou amb corda fixa, el lloc és ben excavat, i amb algun ressalt enmig, arribarem a l'espai més bonic, on trobem el darrer ressalt, que decidim equipar amb corda a banda de les fixes que ja hi ha, doncs els seus 12 metres d'alçada no ens perdonarien una caiguda, així que el rapelem.

El Retorn de la Canal de l'Ermità i el Torrent del Pont

Seguirem, ja per un torrent que mica en mica es va obrint, fins trobar el camí a la Vinya Nova que surt per la dreta i que només hem de seguir sempre pel principal fins retornar a l'aparcament, aquest cop per la seva part alta.

Ressenya de la Canal de l'Ermità Mort i del Torrent del Pont

Canal Ermità Mort o Aruna Chala a Montserrat, el Bruc i Collbató, Barcelona CatalunyaTorrent del Pont a Montserrat, el Bruc i Collbató, Barcelona Catalunya

Descarregar el track per a GPS

ATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram de descens sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS.