barranco O'Bergazo o San Climende Bergua Huesca Aragón

Barranc O’Bergazo

Més aviat atrets a la vall per fer el descens del barranc d'A Glera que no pas pel Bergazo o San Climende, sortim de totes maneres a fer-ne el descens per tal de descobrir els racons que l'aigua ha excavat en el Flysch tant característic de la zona.

Un barranc amb una aproximació molt bonica recorrent antics camins pirinencs ara gairebé en desús, ens conduirà a recórrer diverses gorges i salts d'aigua d'allò més bonics on trobarem diverses formes i formacions de tosques, habitualment amb un cabal moderat i de tolls poc profunds que no comporten moviments d'aigua perillosos, malgrat que el barranc en si mateix pot trobar-se mancat de certa continuïtat el terra és sempre molt pla i de bon caminar, permetent fins i tot de desgrimpar algun dels ràpels.

Sens dubte una opció perfecta si com és el nostre cas venir a fer el A Glera o Forcos, però no volem quedar-nos amb una activitat tan curta.

Curiosament a més hem comptat en tot moment des que hem deixat enrere el poble de Bergua, amb la companyia d'un gos del poble que ha fet tot el barranc amb nosaltres, evitant els ràpels i apareixent de nou a la base d'aquests.

Fitxa tècnica del Barranc O'Bergazo

Com arribar al Barranc O'Bergazo o San Climende

Partint del poble de Fiscal i a l'entrada del qual trobarem una gran rotonda dividida per la carretera N-260, prendrem la pista asfaltada en mal estat que condueix a Bergua passant primer per la tirolina d'Ordesa. Aparcarem fora el poble, respectant la voluntat dels veïns i veïnes de mantenir els vehicles dels turistes allunyats del nucli de població.

APROXIMACIÓ AL BARRANCO DE BERGAZO

Des del nostre vehicle cal dirigir-nos al poble de Bergua i creuar-lo per complet seguint les marques grogues i blanques del PR-HU-3 que ens fan baixar per un antic camí empedrat i ombrívol cap al riu A Glera o Forcos, on trobarem unes passarel·les també conegudes com a "puentes de Bergua".

Gràcies a la primera passarel·la, creuarem el Barranco de la Pera, tombarem a la dreta cap a la pròxima passarel·la per creuar ara la Glera de Otal.

A la bifurcació, prendrem el camí de l'esquerra cap a Escartín, caminant pel marge esquerre del riu i molt propers a aquest. Al cap de poc trobarem una nova bifurcació de la qual prendrem la de la dreta, seguint cap a Escartín (PR-HU-117). Caminant anirem remuntant el vessant guanyant alçada de forma força progressiva i sense treva fins a creuar el barranc on podrem comprovar el cabal. Seguim caminant i el camí anirà guanyant interès, els seus murs laterals, una antiga borda on un pot reposar amb un gravat de l'any 1872. Camí amunt, arribarem a una corba molt pronunciada a l'esquerra (aprox. 1190 m d'alçada) a la dreta del qual marxa un camí ben desdibuixat que primer planeja.

Aquest és l'antic camí que unia Escartín i Ayerbe, l'opció més recomanable i la que es relata en aquest text, és la de prendre aquest antic sender, en general ben fressat, però força vestit de vegetació, amb un xic de bon sentit de l'orientació i fixant-nos en el rastre del camí, superarem dos punts on si que el camí costa un xic de seguir, fins a trobar un altre camí empedrat que, ara si, sense pèrdua possible ens conduirà després d'una breu baixada, al llit del barranc, just a l'inici de la part més esportiva d'aquest descens.

EL DESCENS DEL BARRANC O'BERGAZO

El descens aquí descrit és amb un cabal baix, iniciant el barranc venint pel camí antic d'Ayerbe a Escartín, començant pel que seria el quart ràpel del barranc d'uns 8 metres d'altura instal·lat a terra i a l'esquerra del curs. L'espai és obert i caminem per damunt d'una llosa de roca i breument també travessem un tram de bosc fins a arribar a una caiguda vertical molt interessant cap a dins d'una profunda gorja de Flysch.

Buscarem la reunió a la dreta, i davallarem uns 25 metres enllaçant dues rampes consecutives buscant a la dreta una nova instal·lació que ens permetrà d'acabar de davallar aquesta vertical completant la darrera secció amb un ràpel de 14 metres a la dreta. El barranc vira cap a la dreta i se succeeixen els ressalts de diverses alçades fins a arribar a una nova vertical que fa necessària la corda. Observarem la possibilitat de muntar un passamà a l'esquerra per davallar uns 17 metres d'alçada.

El barranc s'estreny de nou per un bonic passadís que ens condueix a un nou ràpel de nou metres que davalla per la dreta hidrogràfica del barranc.

Seguim i el barranc s'obre per trobar el camí per on hem pujat en l'aproximació, seguim i de seguida trobem la següent instal·lació a l'esquerra per superar el que podria semblar un tobogan de 15 metres, però que val més de fer amb la corda per no prendre mal!

El barranc s'obre altra vegada a la vall que conforma el riu A Glera d'Otal per trobar-nos també en un punt molt vertical però molt fraccionada.
NOTA: en aquest punt la ressenya trobada al llibre Senderos de Agua del Río Ara aposta per tirades més llargues, nosaltres, però, descrivim tal com vam fer el descens.

El primer ràpel d'aquest tram vertical el superem des de la dreta amb uns 17 metres de corda, per quedar en un replà on de nou a la dreta hi ha una instal·lació per seguir progressant, el ressalt fa 5 metres, però pot ser molt útil (i segur) allargar més la corda per accedir a la pròxima capçalera, de nou a la dreta.

17 metres més de ràpel ens condueixen a superar un petit ressalt per trobar a la dreta un monopunt que ens permet de muntar un passamà per accedir a una capçalera ben exposada i davallar un nou ràpel d'una desena de metres. Seguim pel riu, amb un tram força vestit per la vegetació i arribarem a un camí.

RETORN DEL BARRANC DE SAN CLIMENDE

El camí que trobarem és el camí del PR-HU-117, aquí tenim fins a tres opcions que descrivim a continuació:

1. Prendre el camí a l'esquerra i en poc més de 30 minuts tornarem a ser al poble de Bergua desfent la part inicial del camí d'aproximació.
  2. Seguir davallant el barranc O'Bergazo (un ràpel més d'11 mts) fins al riu Forcos o A Glera d'Otal i completar el descens per aquest.
  3. La més interessant si disposem de temps, prendre el camí a la dreta i pujar fins a l'inici del barranc de Forcos o A Glera d'Otal i fer el descens integral d'aquest, gaudint d'una fantàstica jornada de barranquisme. Temps: 25/30' + 1h 20' descens Forcos + 20' retorn a Bergua

Ressenya del barranc O'Bergazo o San Climende

barranco O'Bergazo o San Climende Bergua Huesca AragónLa ressenya la podeu trobar a la pàgina Infobarrancos, en la versió que reproduïm hi hem afegit dues anotacions en verd per afegir les opcions dels camins descrits en aquesta ressenya.

Mapa i track per a GPS combinada Bergazo i Forco

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, sí que han estat enregistrades amb GPS afegint algunes correccions sobre mapa.