barranc bosc de serradell conca de dalt pallarsbjussa lleida catalunya

Barranc del Bosc de Serradell

El barranc del Bosc de Serradell promet una activitat curta però molt intensa, en un passadís perfectament excavat.

Convé, a més, procurar de planejar el seu descens després de pluges ja que un bon cabal d'aigua farà que fer barranquisme a Serradell sigui una experiència que difícilment podrem oblidar ja que gaudirem d'un gran barranc.

El seu descens és perfecte per a la iniciació al barranquisme a persones que no n'han fet mai, unes instal·lacions correctes, la morfologia del barranc a més de comptar amb un accés i retorn més que còmodes fan d'aquesta una opció perfecta per a la descoberta del barranquisme.

FITXA TÈCNICA DEL BARRANC DEL BOSC DE SERRADELL

• Activitat: Barranquisme al Pallars Jussà
  • Altres toponímies:
    • Barranc del Bosc
    • Barranc de Serradell
    • Llau del Cornàs
  • Punt de sortida: Borda de la Martia del Bosc
  • Població més propera: Serradell (La Pobla de Segur per a serveis)
  • Combinació de cotxes: innecessària
  • Horaris amb un sol cotxe:
    • Temps d'aproximació: 15'
    • Temps de descens: 1h 30'
    • Retorn: 15'
  • Dificultat: v3 a2 II
    • ICGC (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya)
    • No en coneixem
    • Res a destacar

Com arribar al barranc del Bosc de Serradell

Des de La Pobla de Segur prendrem l'Eix Pirinenc (N-260) en sentit nord i direcció a El Pont de Suert. Força després per deixar a la nostra esquerra una àrea de descans i just abans del Congost d'Erinyà, observarem uns rètols a la dreta que indiquen el desviament cap a Erinyà i Serradell. El trencall és a la dreta, però ens durà a creuar la carretera cap a l'esquerra i prendre la petita carretera que comença ampla i bona per acabar esdevenint una petita pista asfaltada amb algun tram força trencat.

En una corba molt tancada a la dreta deixarem a la nostra esquerra el poblet d'Erinyà per continuar el nostre camí cap a Serradell.

Just sota el poble una nova corba molt tancada a la dreta, aquest cop però seguirem recte pel trencall que surt per l'esquerra de la corba.

Altra vegada, una corba molt tancada a la dreta, de la qual surt una pista forestal sense asfaltar, la prendrem i seguirem conduint per la pista.

Segons l'estat d'aquesta pot ser recomanable un tot terreny, malgrat que nosaltres vam poder passar amb un turisme sent certament hàbils en la conducció en una pujada.

Trobarem un primer trencall, seguirem recte obviant el de l'esquerra, al següent, de nou seguirem recte però ignorant ara un trencall a la dreta. Molt aviat i passada una petita rasa, ignorarem un desviament a l'esquerra.

Seguirem la pista principal fins que aquesta acabi en un planell on aparcar i un viarany en molt mal estat que ni tant sols convida a posar-hi el cotxe.

Observarem a la nostra esquerra, altiva damunt del barranc la Borda de la Martia del Bosc.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DEL BOSC DE SERRADELL

Des d'on aparquem prendrem la pista que descendeix per l'esquerra i la resseguirem fins que aquesta creua un torrent. Uns metres més enllà i abans que aquesta pista desemboqui en uns camps de conreu, un sender surt asendent per la dreta, el prendrem i el seguirem sense prendre cap desviament, seguint una ascendència molt còmoda fins al cap de poc davallar al curs del barranc.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL BOSC DE SERRADELL

Comencem aquest bonic descens en un espai obert enmig del bosc obviant un possible ràpel més amunt; en aquest indret, hom difícilment pot imaginar-se les sorpreses que l'esperen en aquest preciós barranc. Alguns ressalts sense cap dificultat ens menen al primer passadís, estret i ben estètic, les sorpreses no s'han fet esperar, però n'hi ha més.

Trobarem el primer ràpel equipat força alt, a l'esquerra i que davalla uns cinc metres per endinsar-nos un xic més en aquest preciós laberint de roca i aigua. Un tímid ressalt més, i un altre ràpel.

Aquest el trobarem equipat també a l'esquerra i surt de damunt d'un bloc de pedra.

Novament, un altre ressalt i un nou ràpel. Aquest el podem encarar de diverses maneres, muntar un passamà per transitar un pla inclinat i accedir a la capçalera del ràpel de 6 metres (tot a l'esquerra) o com vam preferir nosaltres, instal·lar directament de la capçalera del passamà i fer-ho tot en forma de ràpel.

Seguirem fins al següent ràpel, equipat a la dreta i amb dues opcions, mullar-nos i baixar per l'aigua, o fer equilibris per superar un bloc encastat pel damunt i rapelar sense que l'aigua ens caigui al damunt.

Restar bocabadats dabant de l'espectacular entorn que la natura ens està regalant no és una opció, sinó un acte imperatiu i involuntari, és inevitable que la vista ressegueixi tots i cadascun dels racons d'aquest bonic paratge.

El següent ràpel és d'uns quatre metres, i l'equipem des d'uns químics a la dreta.

Arribarem a la confluència amb un bonic afluent del qual només veiem la part final i una vertical ben interessant. A partir d'aquí, seguirem a peu només superant un petit ressalt amb una corda fixa, tot i que també hi ha uns químics el ràpel no és necessari.

Seguirem aquest estret i preciós passadís fins que s'obri.

RETORN O ESCAPATÒRIA DEL BARRANC DE GURP

Erròniament, i potser induïts perquè no podíem arribar tard a casa, acabat el segon estret sortim del barranc per l'esquerra, ja estranyats perquè no hi havia camí evident. Remuntem uns marges i de seguida sortirem a uns camps a tocar de la Borda. Ens dirigirem a la borda i un caminet a l'esquerra d'aquesta ens duu a un torrent que creuarem per trobar la pista que hem fet servir per a l'accés.

EL TRAM FINAL DEL BARRANC DEL BOSC DE SERRADELL

El més recomanable, però, sempre que les condicions del barranc ho permetin, és obviar aquesta escapatòria i seguir el llit del barranc fins a trobar el tercer i últim estret, que amaga els dos ràpels més alts del barranc, de 12 i 15 metres.

El retorn d'aquest tercer estret és després que aquest s'obri, cercarem el camí a l'esquerra que es desdibuixa. Ens condueix a un torrent que creuarem i remuntarem la vessant de muntanya cap al cotxe de nou.

Croquis o topografia del Barranc del Bosc de Serradell

topografia croquis ressenya barranc bosc de serradell conca de dalt pallarsbjussa lleida catalunya

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram de descens sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS. Recordeu també que la ruta que aquí compartim surt per l'escapatòria entre el segon i tercer estret. Seguiu endavant en aquell punt si les condicions us ho permeten per acabar de gaudir al cent per cent del barranc de Serradell.

Trobareu un track de molt bona qualitat al wikiloc, hi podeu accedir fent click en aquest enllaç.