Via Ferrada Morera de Montsant Priorat Tarragona Catalunya Parc Natural de la Serra de Montsant

Via Ferrada Morera de Montsant

Equipada pel GEAM el 2002 i rehabilitada amb molt bon material pel Parc Natural de la Serra del Montsant, la via ferrada de la Morera de Montsant esdevé un interessant itinerari i atractiu turístic per una vila que per si sola ja presenta prou encant.

En tot moment trobarem mosquetons fixos i reunions suficients per si ens fes falta progressar amb cordes; l'única pega que li hem trobat, és que en algunes ocasions, alguns químics s'han instal·lat a l'inrevés, quedant el mosquetó mig atrapat entre la paret i la cadena.

De dificultat sostinguda durant tot el seu recorregut, aquesta via ferrada ens conduirà al capdamunt d'una agulla separada de la paret, a la qual retornarem amb un curt pont tibetà.

Les vistes, que ens acompanyaran en tot moment són d'allò més bucòliques, i tant l'aproximació com el retorn són igualment interessants arrodonint l'activitat.

Fitxa tècnica de la via ferrada de La Morera de Montsant

• Dificultat: K3
  • Material recomanable:
    • Material bàsic d'autorescat/assegurar
    • Les empreses que desitgin treballar-la han de sol·licitar permís al Parc Natural

Accés i aproximació a la via Ferrada de la Morera de Montsant

De l'entrada de Cornudella de Montsant estant, prendrem la carretera T-7021 amb indicacions a La Morera de Montsant i Escaladei. Quinze minuts més tard, seguint la carretera sense prendre cap trencall, arribarem a La Morera de Montsant. Abans d'arribar a l'entrada del poble, un rètol ens indica que la Seu del Parc Natural de Montsant és a la dreta seguint el camí de la Devesa, també l'aparcament on cal deixar el cotxe.

Aproximació a la Via Ferrada de la Morera de Montsant

Començarem a caminar seguint pel Camí de la Devessa fins entrar al poble, seguirem el mur de la dreta, pel Carrer de la Bassa, on trobarem més rètols que ens indiquen la direcció a seguir per trobar la Seu del Parc Natural de Montsant.

Arribarem a una bifurcació sota un turó amb unes antenes, a la dreta, la Seu del Parc, a l'esquerra, el camí a seguir cap a la via ferrada, i uns cartells informatius sobre aquesta.

Seguirem pel carrer, amb senyals de GR, a la primera corba cap a la dreta, trobem una nova bifurcació on el GR segueix la pista pavimentada. El nostre camí però, és el sender que surt a l'esquerra, seguint marques grogues i blanques.

Arribarem a un primer caos de blocs on podrem observar algunes vies d'escalada, però els depassarem, tombant a l'esquerra per seguir pel camí fins a trobar el rètol que indica l'accés a la via ferrada.

El camí comença com a sender, però aviat arribarem a un gran caos de blocs per on discorre el camí d'aproximació. Per guiar-nos entre aquesta munió de blocs, anirem trobant unes fletxes vermelles, ja abans d'arribar a la ferrada trobarem alguns passos curiosos, fins i tot algun d'equipat amb graons.

Sabrem que hem arribat a la base de la ferrada perquè veurem el cable de vida i les plaques informatives d'aquesta.

LA VIA FERRADA DE LA MORERA DE MONTSANT

Amb els dos primers trams de línia de vida ens aproparem a l'inici, ja vertical, de la via ferrada. El cartell de ferro com diem, ens indica la ferrada.

El primer tram vertical perfectament equipat amb grapes ens condueix a un replà i d'aquest estant haurem de superar un gran bloc des del qual haurem de desgrimpar, si ho necessitem, amb l'ajuda d'unes cadenes, i seguir caminant enmig d'uns grans blocs on segueix havent-hi línia de vida, tot i que no fa massa falta.

Quan el cable s'acabi, buscarem un sender a l'esquerra que ens conduirà a trobar el següent tram de la ferrada de la Morera de Montsant.

Arribats novament a l'inici del tram que segueix, començarem un curt tram vertical per anar vorejant cap a la dreta, talment com si volguéssim endinsar-nos a l'esquerda que tenim a la nostra dreta, aquest tram presenta lleugeres dificultats en tenir algun pas dret, gairebé desplomat. En lloc d'això, la creuarem per un pont de mico d'uns cinc metres per accedir a una agulla molt vistosa i característica que ara, haurem de pujar.

Pujar a l'agulla no té massa dificultat més enllà d'algun pas concret que requereix un xic d'equilibri. Arribats a dalt, paga la pena d'aturar-nos a gaudir de les vistes, doncs són precioses.

De l'agulla estant, no hi ha dubte de per on hem de continuar, un pont tibetà d'uns 15 metres amb un petit fraccionament al centre, ens connecta de nou a la paret. És destacable com de baixos ens queden els cables per subjectar-nos durant la travessa del pont.

La via ferrada segueix, i s'endinsa en una canal on amb grapes i també grimpant, sempre acompanyats del cable de vida, arribarem a una feixa de roca on de nou podrem fruir de les vistes, ja a la part alta de la cinglera i albirant el final de la ferrada.

Seguirem doncs caminant fins a trobar el tercer i darrer tram de la via ferrada, que s'inicia molt vertical i com fins ara, perfectament equipat amb grapes i cable de vida. A mesura que anem guanyant alçada, la paret perd verticalitat tombant-se de mica en mica, fins al punt que hi acabarem grimpant, les grapes desapareixeran i acabarem la via ferrada fent ús de les cadenes que equipen la sortida de la via ferrada de la Morera de Montsant.

Val a dir que amb bon criteri, les cadenes segueixen acompanyades del cable de vida fins a la sortida, fent molt més còmoda i segura la progressió.

Retorn de la Ferrada de la Morera de Montsant

Sortint de la ferrada trobarem un sender fressat en un terreny pràcticament sense vegetació i que tomba cap a l'Est. Anirem resseguint la carena fins a arribar a un turó molt característic on la carena tomba cap al Sud-est. D'aquí estant el camí anirà davallant fins a entrar al llit del Barranc de la Grallera, per on discorre el camí dalt de Montsant i que davalla cap a La Morera de Montsant a través del Grau de la Grallera.

D'aquí estant només ens restarà de seguir el camí sempre en direcció a la Morera de Montsant per retornar al cotxe, abans, però, passarem per un curiós mirador astronòmic a l'aire lliure.

Ressenya de la via ferrada de la Morera de Montsant

Croquis publicat pel Parc Natural de la Serra del Montsant

Arxius de descàrrega

Descarregar el track per a GPSdescarregar la guia de vies ferrades i escalada de CanilloNOTA: La part del track corresponent a la Via Ferrata de la Morera de Montsant l'hem traçat sobre mapa, així que pot tenir imprecisions, preneu el track com a referència visual, i seguiu sempre la via ferrada.