ressenya torrent de la Calç Queralbs Ripollès Girona Catalunya

Torrent de la Calç

Feia anys que no retornàvem per repetir aquest descens que en el seu moment i per mala planificació vàrem acabar ja entrant la foscor de la nit.

Avui ens hi dirigim de nou, ben d'hora i amb temps suficient, i a fè de déu que ens ha retornat a la memòria el perquè havíem tardat tant a tornar-hi, i és que la seva aproximació es torna ben feixuga en el seu tram final, no és la pitjor que hem fet, però no convida a repetir el barranc de forma massa freqüent.

A més, com bé sabem totes i tots, la zona té d'altres barrancs que amb caminades iguals o lleugerament més llargues, ens compensen molt millor l'esforç realitzat en l'aproximació.

Sigui com sigui, quelcom ha fet que els nostres passos es dirigíssin de nou al Torrent de la Calç, un barranc modest, amb una successió gairebé excessiva de rampes, però acabant amb una petita i molt estreta gorja final que fa que tot plegat prengui un xic de sentit.

Sortirem, a més, pel Freser Inferior, fent ús de l'escapatòria que hi ha en arribar al Salt del Grill.

Fitxa tècnica del Torrent de la Calç

• Activitat: Barranquisme al Ripollès
  • Altres toponímies:
    • No en coneixem altra
  • Punt de sortida: Central de Daió de Baix
  • Població més propera: Queralbs
  • Combinació de cotxes: no és possible
  • Horaris amb un sol cotxe:
    • Temps d'aproximació: 1h 15'
    • Temps de descens: 2h (fins al Freser Inferior)
  • Dificultat: v3 a2 II
  • Ràpel més llarg: 30 mts.
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona (descatalogat)
  • Material recomanable:
    • Cordinos i maillons de reposició

Accés al Torrent de la Calç

Des de Ripoll ens dirigirem a Ribes de Freser per la N-260, arribats a l'entrada del poble passarem per sota el pont del Cremallera de Núria i tombarem a la dreta per creuar el Freser, i ben aviat tombarem a l'esquerra per passar tot el poble en direcció a Queralbs per la GIV-5217.

Abans d'arribar a Queralbs, just davant l'Alberg la Farga hi ha una corba molt tancada a l'esquerra, on podem deixar el cotxe, o seguir fins al recent aparcament de Daió de Baix; tingueu present, però, que a l'estiu cal pagar per aquest aparcament a partir de les 9 del matí.

Aproximació al Torrent de la Calç

L'aproximació la començarem a descriure des de l'aparcament de Daió, retrocedirem a peu en direcció Queralbs fins a topar a l'esquerra amb el torrent de Forn i el sender que el remunta fins a una pista forestal que prendrem a l'esquerra. Seguirem aquesta pista i creuarem un primer torrent, el de les Artigues i observarem a l'altra riba del Freser el Saltant del Grill. Seguirem per la pista fins a topar-nos amb el Torrent de la Calç. A partir d'aquí, ni rastre de les fites grises pintades als arbres per accedir a la capçalera. Remuntarem el torrent pel seu marge hidrogràfic esquerre, cercant sempre els passos que es vegin més trepitjats, però sempre batallant amb els arbustos que dominen el vessant. Evitarem de totes totes la temptació de dirigir-nos massa a la dreta i allunyar-nos del torrent, sobretot en la part alta, ja que és necessari d'esquivar per l'esquerra un monticle rocallós molt característic, a l'esquerra del qual observarem una bauma amb un inici de construcció de mur de pedra seca a manera de vibac, i on ara si, veurem una de les marques de pintura grises mencionades en algunes ressenyes. Aquí resseguirem una torrentera que abandonarem tendint a l'esquerra en intuir que arribem a un bosc de pins amb el sotabosc (per fi) net i transitable, d'aquí només ens restarà davallar al llit del torrent en un punt obert i planer.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA CALÇ

Talment com el punt d'accés al barranc, el descens d'aquest barranc de caràcter alpí és obert i poc vertical, anem desgrimpant la llarguíssima rampa rocallosa a dreta i esquerra sense massa res a destacar, el primer punt característic és a la dreta, on desgrimpem per damunt d'un gran tronc encastat, però on també trobem un parabolt amb anella per a qui consideri oportú assegurar aquest pas. Mai serà mala pensada, ja que tot el barranc rellisca moltíssim.

El següent obstacle amb què ens trobarem és un nou ràpel a la dreta on podem optar per davallar per un petit pas entre la paret i un bloc encastat, o bé superar aquest bloc encastat i seguir davallant per sota la bauma que conforma la paret dreta del barranc, nosaltres optarem per la primera, ja que cal rebuscar una mica la gràcia del barranc, doncs fins en aquest punt encara no ens ha ofert cap al·licient destacable.

El barranc de la Calç segueix per un passadís entre parets cobertes d'herba, seguit d'una rampa que evitem per la dreta per, just en veure un passamà a la paret esquerra, creuar per anar-lo a buscar per on considerem més segur.

Al final d'aquest passamà hi trobem una instal·lació sobre dos parabolts amb cadena i anella per rapelar ben bé una trentena de metres. Seguim, i en el moment d'escriure aquestes línies no ens quadra massa la nostra experiència amb el que apareix a les topografies del barranc. Després del ràpel descrit seguirem pel barranc fins al següent ràpel, que trobarem a l'esquerra i que mesura uns 20 metres, permetent-nos de cercar un parabolt també a l'esquerra, que amb uns vint metres ben llargs ens permetran d'accedir a una nova instal·lació a la dreta i ben bé damunt de la següent vertical, uns 30 metres, però que amb 20 ja ens permetrà d'accedir a una lleixa de roca de la qual sortirem per l'esquerra. Igualment, però, no cal estalviar corda, ja que en duem prou per fer-lo sencer.

A poc a poc, el barranc es va tancant i trobem un pitó a l'esquerra que ens permetrà d'assegurar l'accés a un incipient passadís que inequívocament ens conduirà a la gorja final del barranc, curta però molt ben excavada, trobarem la instal·lació d'accés a la dreta, molt mal plantejada, tot sigui dit, dos parabolts dels quals resulta més convenient emprar-ne només un per no tenir problemes de recuperació de mal instal·lada com és.

Una quinzena de metres més avall ja sóm dins la gorja, alhora que gairebé també sóm al final d'aquesta.

Ens resten dos obstacles per a sortir-ne, un primer ràpel des de l'esquerra i d'una quinzena de metres altra vegada, on ens mullarem si no fem equilibris per evitar l'aigua.

Tot fent aquest darrer ràpel quedem per damunt un últim ressalt que nosaltres desgrimpem, però on podríem servir-nos d'un arbre caigut per assegurar-nos el pas amb la corda.

La gorja s'acaba, i per tant el barranc s'obre bruscament donant pas a un espai molt obert i que permet de caminar per fora l'aigua. Seguirem el curs del torrent de la Calç fins topar amb la pista per la qual hem accedit fins aquí. És molt habitual deixar el descens en aquest punt, però, caminar per caminar, decidim seguir, fer el tram inferior i connectar amb el Freser.

Així doncs, passem la pista i seguim les aigues del barranc caminant en tot moment per fora esquivant qualsevol ressalt sense muntar la corda. Només farem dos ràpels en aquest tram inferior del Torrent de la Calç, ambdós de menys de vint metres (no hem parat atenció a l'alçada exacta), i que trobarem just abans de la confluència amb el Freser Inferior.

Seguirem el Barranc del Freser Inferior sense res destacable més enllà d'un petit salt des d'un enorme bloc al centre, i parant atenció a esmorteir el cop que rebrem en un contacte amb el terra assegurat.

En una vira molt característica cap a l'esquerra del Freser, observarem a la dreta com cau l'aigua del salt del Grill. En aquesta ocasió deixarem aquí el nostre descens.

RETORN DEL BARRANC DEL TORRENT DE LA CALÇ

Si bé hi ha qui decideix d'abandonar en retrobar la pista, en ocasió d'aquesta repetició decidim de fer també la part inferior del torrent de la Calç i retornar pel Freser Inferior fins a la seva escapatòria a la confluència amb el Salt del Grill.

En veure com l'aigua del Salt del Grill brolla cap al Freser per un modest saltant i just abans d'aquest a la dreta, veurem entre la bardissa un petit corriol que ben dret remunta cap al camí de Coma de Vaca, el prendrem a l'esquerra sense pèrdua possible cap a la Central de Daió.

NOTA: També podríem optar per seguir pel Freser gaudint d'un trekking aquàtic i abandonar-lo en el moment que desitgem pels múltiples senders que hi accedeixen pel seu marge dret des del Camí de Coma de Vaca.

Croquis del Barranc del Freser Superior

croquis topografia ressenya torrent de la Calç Queralbs Ripollès Girona CatalunyaEl croquis no contempla la part inferior, molt oberta i amb múltiples naturals, de ràpels "obligats" només n'hem considerat els dos darrers just al caure al Freser inferior.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram engorjat ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.