Barranc Torrent de la Frau Sant Corneli Cercs Guardiola de Berguedà Barcelona Catalunya

Torrent de la Frau

Sortim a descobrir un curiós descens, obert i molt poc format, però que a la seva base ens presentava una incògnita, una cavitat, que finalment ha resultat artificial, que engoleix i desvia la totalitat del curs d'aigua, quan n'hi ha, cap a un altre torrent veí.

El Torrent de la Frau comença a la carretera de Sant Corneli cap al Jou i ressegueix la davallada de les antigues torres de telefèric, a la seva part baixa, es troba enormement humanitzat, com hem comentat, fins al punt que se'l desvia per complet, i el seu llit és ocupat per uns planells artificials, possiblement fruits de la resta extreta de la mina propera, a la boca de la qual aparcarem.

No hi ha dubte que ens trobem davant d'un descens de col·leccionista, però hem aprofitat l'ocasió per reequipar mínimament aquest descens perquè tothom qui ho desitgi, pugui fer-lo amb més seguretat.

Hi dirigim els nostres passos seguint, aquesta vegada de manera literal, els d'en Xavi Vidal i l'Estrella Broquetas.

Podem combinar el descens amb els de l'Afluent del Torrent de Sant Romà, amb el barranc del Polvorí Nou, o també amb el de Torrent de Jou o l'Afluent del Torrent de Jou, tots ells molt propers.

Fitxa tècnica del Barranc del Torrent de la Frau

Accés al Torrent de la Frau

Circulant per la C-16 en direcció nord, vorejant per sota la central Tèrmica de Cercs poc després de passar el punt quilomètric 1 i just abans d'una gran torre elèctrica, hi ha un trencall amb aparcament a la dreta de la carretera on deixarem el cotxe de retorn.

Amb el segon vehicle seguirem la carretera en direcció Sant Corneli fins trobar els trencants que duen al Museu de les Mines de Cercs, més endavant el de St. Corneli Nord i el següent, que duu al Cementiri, a Vallcebre i la Casa del Jou serà el que prendrem, cap a la dreta. No tardarem en veure el cementiri, on aparcarem procurant de no destorbar la circulació.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE LA FRAU

Un cop enllestit i tinguem a punt tot el material que creiem necessari, començarem a caminar cap al torrent baixant pels seus marges drets, buscant sempre el pas més net i factible, primer caminant en direcció Est i més endavant Nord-est cap a creuar un dels afluents de la capçalera, el segon torrent que trobem serà el que ens servirà per iniciar el descens.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA FRAU

El barranc del Torrent de la Frau comença tal com és en la major part del seu recorregut, una rasa oberta, ens ofereix algunes desgrimpades fins al peu d'una antiga torre de telefèric, reminiscència d'un passat més joiós de la comarca del Berguedà.

Trobarem un primer ràpel que instal·lem a l'esquerra en un monopunt i que ens conduirà a superar dos petits ressalts per sota dels antics cables del telefèric.

Seguirem i no tardarem pas gaire en trobar un nou ràpel, igualment s'instal·la un monopunt a l'esquerra, aquest ràpel és més vertical que l'anterior.

Continuem baixant pel Torrent de la Frau ara per un caos de blocs, majoritàriament desgrimpant d'un bloc a l'altre fins al següent ressalt on trobem dos pitons antiquíssims a la dreta i que substituïm per un parabolt per poder rapelar amb seguretat.

De nou, caos de blcos, ara de menors dimensions.

No trobarem altre obstacle destacable fins al ràpel que ens condueix a la part més tancada del barranc i punt més curiós. Podríem rapelar d'una biga que hi ha encastada al terra, però preferim d'instal·lar un parabolt a l'enorme bloc a la dreta del barranc. Amb aquest, podem davallar a una mena d'olla artificial provocada pel desviament del barranc, a la base d'aquesta olla, un enorme forat que bufa va fer pensar en un inici que es podria tractar d'un avenc. Desgraciadament, i res més lluny de la realitat, es tracta d'un túnel artificial que desvia totes les aigües del torrent (quan en duu) cap a una torrentera més al nord est.

Recorrem aquest forat descobrint-hi vestigis d'una instal·lació elèctrica i nombrosos raïls de vagonetes, així com alguna galeria ascendent, qui sap si per ventilar, o accedir a explotacions mineres superiors, ara abandonades.

El túnel és ben llarg, i com diem, desemboca a una altra torrentera que, si bé ofereix més ràpels caient al Llobregat, deixem per una altra ocasió, i en aquesta, ressenyem la manera de tornar des d'aquí.

Retorn del Torrent de la Frau

Sortint de la cavitat, baixarem pel marge dret cap a la pista, i que prendrem alhora també a la dreta fins a arribar sense cap mena de pèrdua possible al cotxe, només cal que seguim sempre la pista principal.

Ressenya del Barranc del Torrent de la Frau

El dia d'avui no coneixem que se n'hagi alçat cap topografia d'aquest descens.