barranquisme barranc afluent nord torrent del Jou

Afluent Nord del Torrent del Jou

Amb l'interès posat a acabar de descobrir tot allò que amaga la zona de Sant Corneli i Fígols, hem sortit també a fer el descens del conegut com a Afluent Nord del Torrent de Jou, un descens que tot sigui dit de passada ens ha sorprès molt gratament, resultant al nostre entendre la millor manera d'accedir al Torrent del Jou, sense perdre'ns el bonic ràpel de 28 metres a la seva part baixa, però fent-ho d'una manera més que interessant, recorrent la intensa successió de ràpels verticals d'aquest bonic afluent.

En destaca també d'aquest descens l'haver aprofitat per instal·lar el darrer ràpel del Torrent del Jou, ja que era perillós penjar-se del petit pi mort de tota la vida, a més d'haver trobat la millor forma de retorn si no es vol creuar el riu Llobregat en acabar el descens.

Si ens trobem per la zona, podem combinar-lo amb barrancs veïns com el Torrent de la Garganta, el Torrent de Sant Romà, l'Afluent del Torrent de Sant Romà, o el Saltant del Polvorí Nou.

Fitxa tècnica del Barranc o Afluent Nord del Torrent del Jou

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies: Afluent Nord del Torrent de Jou
  • Punt de sortida: Sant Climenç de Vallcebre o de la Torre de Foix
  • Població més propera: Cercs i Guardiola de Berguedà
  • Combinació de cotxes: SI, molt útil
  • Temps de descens: 1h 30'
  • Dificultat: v3-a1-II

• Després confluïm amb el Torrent del Jou, que té un altre 28 mts.
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:25.000 (Ed. Piolet)
    • EQUIPAMENT correcte, parabolts i espits
    • Imprescindibles cordinos i maillons per substitució.

Accés i aproximació a l'Afluent Nord del Torrent del Jou

Circulant per la C-16 en direcció nord, vorejant per sota la central Tèrmica de Cercs trobarem el trencall que puja s St. Josep, St. Corneli i Fígols per la carretera BV-4025 i que prendrem en sentit ascendent per deixar el primer vehicle a la pujada que hi ha després de creuar per primer cop el Torrent de Sant Romà, just on hi ha la bocamina de la Consolació i el que era el Taller de Fígols. Carretera amunt observarem un petit trencall a la dreta i sense asfaltar que duu a un replà i la pista segueix fins a una pilona de la llum. Deixarem el primer vehicle aquí i amb el segon, continuarem carretera amunt fins a Sant Corneli, on prendrem el trencall que duu al Jou, i també cap a Vallcebre i Saldes.

Recorrerem aquesta carretereta ben asfaltada i que comparteix recorregut amb el GR 270 creuant ben aviat el cementiri i també el Torrent de la Frau fins a depassar la casa del Jou i totes les seves instal·lacions resseguint el tancat que custodia la finca. Passarem la casa del Jou i al cap d'un parell de quilòmetres aproximadament trobarem a l'esquerra un trencall asfaltat que cap a la dreta ens duu a l'Ermita i la Casa de Sant Climenç de la Torre de Foix.

Hi ha un petit espai a tocar de l'ermita on podem aparcar sense estorbar.

APROXIMACIÓ A L'AFLUENT NORD DEL TORRENT DEL JOU

Un cop estiguem a punt, prendrem la pista que tomba a la dreta per davant l'ermita i que segueix fins a un cobert o granja molt nova, just abans d'arribar-hi, a la corba a l'esquerra que trobarem, seguirem recte deixant la pista i remunant l'alt marge que hi ha, i tot fent una diagonal tendint a la nostra esquerra (Sud-Est) remuntarem fins la carena i després l'anirem baixant cercant la línia elèctrica.

Un cop sota la línia, la seguirem, baixant de forma molt evident un primer torrent, el Barranc de Soldevila, i remuntarem de nou una nova carena per, ara si, davallar fins a l'accés de l'Afluent Nord del Torrent de Jou, on observarem evidències clares de la circulació d'aigua, i també del llot tant característic també del mateix torrent de Jou.

EL DESCENS DE L'AFLUENT DEL TORRENT DEL JOU

L'afluent del torrent de Jou comença tan decidit com tot el descens, que també davalla decidit, vertical i molt directament cap al Torrent de Jou, fet que li otorga un enorme interès, tant és així, que a parer nostre converteix aquesta opció en la millor de la zona.

Començarem davallant per un caos de blocs de mitjanes dimensions, superan alguns ressalts i arribarem ben aviat a la primera part de la vertical, o primer ràpel, que trobarem equipat a la dreta amb dos parabolts units per cadena i anella, i que ens permetrà de superar els primers dotze metres i entrar de pet a la verticalitat del barranc.

Gairebé de forma immediata i en un bloc força al centre del barranc hi trobem un parabolt que ens permet de davallar una mica més, concretament uns deu metres per després, unes desenes de metres més enllà, i a la part alta del tram més dret del barranc, trobarem a terra, i a la dreta, la següent instal·lació, de nou, dos parabolts amb anella i cadena. Des de damunt d'aquest tercer ràpel i els seus vora vint-i-vuit metres d'alçada, ja veiem les capçaleres dels ràpels restants i al fons, el llit del Torrent del Jou. Sens dubte, la millor part del barranc.

Seguidament i sense pausa, buscarem a l'esquerra els dos espits i un parabolt units per un cordino envellit que substituïm, a més d'afegir un maillon a la instal·lació per poder rapelar sense cremar la corda.

Ens trobem al quart ràpel del barranc.

Superat un petit ressalt, i a la dreta, observarem la instal·lació del darrer ràpel de dos espits i un parabolt amb anella, on la cinta es troba molt envellida, però de la qual davallem amb compte i sense problemes a l'haver-nos quedat ja sense cordino de substitució.

En aquest punt ens unim al Torrent de Jou just després del ràpel de 17 metres.

Podeu trobar el que manca de descens a la nostra entrada del Torrent del Jou, però n'expliquem també aquí el que queda de descens a groso modo.

Seguirem barranc enllà per un petit caos fins a trobar dos ràpels molt curtets que bé es podrien desgrimpar però als quals equipem la corda per a més seguretat.

Aquests ràpels van seguits d'un curt tram de caos de blocs amb algun ressalt curiós de desgrimpar i arribem al bonic ràpel de 28 metres del Torrent de Jou des de damunt d'un enorme bloc encastat.

Seguirem i trobarem de seguida el penúltim ràpel, a la dreta des de dos parabolts amb anella, d'uns quinze metres. Més ressalts, dos dels quals són prou delicats segons les condicions del barranc; arribarem al darrer ràpel, que aprofitarem per reinstal·lar, ja que fins ara havia davallat d'un pi mort a la dreta. S'instal·la un parabolt a l'enorme roca de l'esquerra, permetent fer el ràpel amb més garanties de seguretat de les que oferia el petit pi mort.

Seguim pel barranc i restarem atents al punt on hi ha un enorme bloc a l'esquerra del barranc, el darrer tan destacable que hi ha abans d'arribar al pont del canal. Serà en aquest punt on cercarem a la dreta un rastre de corriol.

Retorn de l'Afluent i del Torrent del Jou

Per bé que habitualment la gent creua el pont del canal per acabar d'arribar al riu Llobregat i el creua, aquesta opció té dos inconvenients, el cabal del Llobregat el primer, tot i no ser un riu molt cabalós, qui busqui fer el Torrent del Jou amb aigua pot trobar-se un Llobregat massa crescut després de les fortes pluges. Del contrari, qui busca fer el Torrent de Jou sec, pot preferir no haver-se de mullar en absolut en acabar el barranc, és per això que estem contents de poder explicar un retorn que no hem trobat explicat enlloc més.

Prenent el camí a la dreta abandonarem el Torrent de Jou i quedarem enlairats per damunt del canal, aquest petit rastre de corriol prou ben fressat s'aproparà al marge superior de la paret de la muntanya, just per damunt del canal. Seguirem sense deixar-lo fins que començarà a baixar de forma molt evident cap al canal on ja veurem un pontarró que el creua.

Un cop ens trobem al cantó del canal que dóna al Llobregat, seguirem el canal a la dreta (en el sentit de l'aigua del canal) i no el deixarem, passarem, força enllà, per un punt on podríem creuar el canal i agafar una pista ascendent que surt a l'altra banda, però continuarem el canal i ja no el deixarem fins, passades unes estructures de formigó on unes escales ens permeten de depassar una ampla torrentera pavimentada; a partir d'aquí seguirem el canal però restarem atents al següent pontarró, que ens permetrà creuar el canal i prendre una antiga pista ascendent que duu directa a una gran torre elèctrica, allí, enllaçarem amb la pista que hem vist anteriorment, la prendrem a l'esquerra i baixarem lleugerament fins a creuar un torrent poc definit, després d'aquest, una pujada força costeruda ens durà fent algunes corbes al cotxe.

Ressenya de l'Afluent Nord del Torrent de Jou

ressenya topografia barranquisme afluent nord torrent del jou