barranc torrent del jou berguedà barcelona

Barranc del Torrent del Jou

Fruit d'un canvi de plans a última hora, sortim a repetir un barranc prou conegut al Berguedà, per bé que poc transitat a causa del seu interès limitat, més enllà dels dos ràpels que ronden els 30 metres d'alçada, destacant-ne el darrer per la bellesa de l'indret on es troba.

Estem parlant del Torrent de Jou, a tocar del termenat entre Guardiola de Berguedà i Cercs; i ho fem, a més, per a mostrar una opció per a realitzar-lo, que o bé ningú havia contemplat abans, o, com a mínim, ha restat sense divulgar fins avui dia, bo i escurçant la combinació de cotxes, i evitant travessar el riu Llobregat si no volem mullar-nos en acabat de fer el barranc sec.

Cal destacar del Torrent de Jou el seu caràcter fangós, porti aigua o no, el poc interès de la seva entrada, així com un equipament variat i en els darrers ràpels, fins i tot precari, malgrat tot, prou que mereix una visita si ens trobem per la zona, podent combinar-lo amb barrancs veïns com el mateix Afluent del Torrent de Jou, el Torrent de la Garganta, el Torrent de Sant Romà, l'Afluent del Torrent de Sant Romà, o el Saltant del Polvorí Nou.

Fitxa tècnica del Barranc del Torrent de Jou

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies: Barranc del Jou
  • Punt de sortida: Prop del Jou (casa)
  • Població més propera: Cercs i Guardiola de Berguedà
  • Combinació de cotxes: SI, molt útil
  • Temps de descens: 1h 40'
  • Temps de retorn: 40' *segons opció
  • Dificultat: v3-a1-II
  • Ràpel més llarg: 30 mts.
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:25.000 (Ed. Piolet)
    • Descenso de Cañones - Barcelona - TOMO 1 - Autoeditat (Eduardo Gómez)
    • EQUIPAMENT precari a la meitat inferior
    • Imprescindibles cordinos i maillons per substitució.
      • Recomanable martell i espitador

Accés i aproximació al Torrent del Jou

Circulant per la C-16 en direcció nord, vorejant per sota la central Tèrmica de Cercs trobarem el trencall que puja s St. Josep, St. Corneli i Fígols per la carretera BV-4025 i que prendrem en sentit ascendent per deixar el primer vehicle a la pujada que hi ha després de creuar per primer cop el Torrent de Sant Romà, just on hi ha la bocamina de la Consolació i el que era el Taller de Fígols. Carretera amunt observarem un petit trencall a la dreta i sense asfaltar que duu a un replà i la pista segueix fins a una pilona de la llum. Deixarem el primer vehicle aquí i amb el segon, continuarem carretera amunt fins a Sant Corneli, on prendrem el trencall que duu al Jou, i també cap a Vallcebre i Saldes.

Recorrerem aquesta carretereta ben asfaltada i que comparteix recorregut amb el GR 270 creuant ben aviat el cementiri i també el Torrent de la Frau fins a depassar la casa del Jou i totes les seves instal·lacions resseguint el tancat que custodia la finca.

NOTA: Habitualment, deixaríem el cotxe just al següent trencall, on una tanca de fusta barra el pas al GR, però que podem obrir i seguir el GR fins a creuar el llit d'una torrentera que accedeix al Torrent del Jou. Nosaltres, però, en aquesta ocasió optem per deixar-lo a la corba a la dreta just a la capçalera de la dita torrentera, just en havent passat un pas canadenc.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DEL JOU

A mig camí entre descens i aproximació, començarem a baixar per un petit clar al bosc que acaba vestint-se i per on haurem de buscar el pas més viable, fins a arribar a uns xaragalls que ens barren el pas, però que podrem flanquejar i entrar per la seva dreta; seguirem la torrentera, fins a trobar el punt on el GR la creua i continuarem avall, fins que de mica en mica el torrent s'anirà "encaixonant".

EL DESCENS DEL TORRENT DEL JOU

Iniciarem el descens, per dir-ne d'alguna manera en el punt on la rasa excavada a les margues del terra constitueix un primer ressalt que no podem desgrimpar, d'uns dos o tres metres d'alçada però que podrem baixar entre la bardissa per la seva dreta on s'hi forma un petit mur descendent cap al torrent.

Prosseguirem amb una vira marcada a la dreta del torrent, i a través d'una rampa de roca descomposta continuarem el nostre descens, superant una gran rampa de roques absolutament oberta i que encara al torrent del Jou; al final d'aquesta rampa allargassada, haurem de sortir per la dreta i progressar pel bosc fins a trobar una vertical infranquejable. La trobarem equipada (mentre aguanti) en un arbre la base del qual es troba terriblement erosionada per les torrentades, a la dreta del torrent, una mica retirada de la vertical.

Aquest ràpel, d'uns vint metres consta d'una única vertical en la qual cal llençar la corda fins a superar el darrer ressalt que veiem, ja que no hi ha equipament intermedi malgrat que podríem acabar baixant pel bosc de la dreta.

De forma molt immediata en trobarem una altra vertical, d'entre 8 i 10 metres que ens deixa just en el punt on confluïm amb el torrent del Jou i en la qual llacem directament la corda a l'arbret que sustenta la instal·lació, absolutament precària, possiblement de l'obertura.

Seguirem progressant, no pas massa metres ja intuint que ens trobem davant la primera vertical de 30 metres del Torrent del Jou; anteriorment equipada amb dos espits a la dreta, ara, podem dirigir-nos a l'esquerra de la generosa lleixa que hi ha a la capçalera per trobar dos parabolts amb doble anella molt nous i des d'on ens podrem penjar.

El ràpel s'allarga fins al ressalt més baix que veiem des de la capçalera, així que evitarem deixar la corda ajustada al primer replà que hi ha a la part baixa.

Continuarem pel barranc superant un parell de ressalts i trobarem, ara instal·lat a l'esquerra i amb dos parabolts units el ràpel d'uns 8 metres que abans penjava d'un pitó.

Tornarem a caminar breument per trobar-nos amb tota una joia si algú no la canvia, l'espit esquerra que marquen les ressenyes d'Edu Gómez, es reforçà en el seu moment llaçant-lo amb un cable prim a una sabina ara morta, i a posteriori s'ha afegit un parabolt i una anella a la part baixa del conjunt. Sigui com sigui, el conjunt és prou ferm, i permet davallar un petit circ, d'uns quinze metres d'alçada.

Barranc avall, superarem un tram de blocs, amb algun ressalt destacable d'uns quatre metres, potser cinc, fins a arribar a un nou i curt ràpel d'entorn de 4 metres, equipat de forma justa amb un parabolt de 8mm i que ve seguit uns cinc metres més enllà d'un nou ràpel equipat molt precàriament en un arbre a la dreta. Possiblement, aquests dos ràpels curts es corresponguin al ràpel d'un pitó a l'esquerra de les ressenyes d'Edu Gómez, doncs un petit tram amb blocs encastats on hi ha un petit ressalt ens condueixen damunt l'enorme bloc que corona un circ rocós i punt on hi ha el ràpel de 25 metres, a parer nostre el més maco.

La capçalera d'aquest la trobarem fàcilment damunt un gran bloc i consta de dos espits units per un gran anell de cable prim, al qual a posteriori i amb bon criteri s'hi ha afegit un parabolt amb anella; cal parar atenció al fregament i com instal·lem la corda per a una millor i més fàcil recuperació. A la base d'aquesta, intentarem anar cap a l'esquerra hidrogràfica, doncs s'hi troba una gran quantitat de llot, i fins i tot aigua.

A escassos metres, la següent instal·lació, dos espits units per cadena, i amb argolla que ens permeten davallar un nou ràpel que ben bé farà una quinzena de metres en forma de rampa rocosa molt dreta.

Seguirem per una successió de ressalts entre un petit caos de blocs fins a arribar al darrer ràpel, que s'ha reinstal·lat per no haver de baixar més del petit pi mort de la dreta del qual s'havia baixat fins ara. S'ha instal·lat un parabolt a l'esquerra que permet baixar també per l'actiu si hi ha aigua.

Guardem la corda i seguim torrent del Jou avall sense massa res a destacar fins a topar amb el pontarró del canal que creua el torrent, punt on donem per acabat el descens.

Retorn del Torrent del Jou

ADVERTÈNCIA: Totes les (poques) descripcions que podeu trobar d'aquest barranc segueixen torrent avall, superant algun ressalt i travessen el riu Llobregat per al retorn, aquí us n'expliquem una altra manera de retornar sense haver de mullar-nos, per bé que volíem deixar dit que el torrent del Jou "sempre s'ha fet així".

Just superat el pont del canal i arran de les seves parets, tombarem a l'esquerra per una pujada prou delicada, arrepenjant-nos en les rugositats de la paret i havent-nos d'agafar en alguna mata i fins i tot en alguna bardissa si convé. Remuntarem fins al canal, i observarem unes escales amb un cable que obviarem ja que duen al Collet. Nosaltres creuarem el pont en la direcció de l'aigua, i seguirem el canal pel camí que va per damunt la paret ben bé durant un quilòmetre i mig.

Més enllà, veurem com a la nostra dreta hi ha un planell excavat a la muntanya per girar cotxes i del qual en remunta una pista forestal, la prendrem, i la seguirem un quilòmetre generós fent algun puja i baixa fins a retornar al cotxe.

NOTA: En una visita posterior per a fer el descens de l'Afluent Nord del Torrent de Jou vàrem provar, i amb encert, un camí que surt a la dreta del barranc just en el moment en que en vistes al pont del canal, hi ha un enorme bloc a l'esquerra del torrent, aquest camí, flanqueja la margera que hi ha sobre el canal, i baixa cap a aquest per un camí antic prou fressat, creuant el canal pel primer pontarró que hi ha, sent, a parer nostre aquest, el millor retorn del Torrent del Jou. Podeu veure el track a la fitxa de l'Afluent Nord del Torrent de Jou.

Ressenya del Barranc del Torrent del Jou

ressenya topografia barranquisme torrent del Jou Guardiola de Berguedà Cercs Fígols i Sant Corneli

El Jou (Guardiola de Berguedà)