descens de barrancs secs

Torrent de la Garganta, barrancs del Berguedà

Els mesos de finals d'hivern conviden a recórrer als barrancs secs per a començar a treure la pols de les cordes i tornar a agafar deler de calçar-nos els neoprens i sortir a la recerca de noves aventures als nostres rius i rieres. Havent fet ja fa uns anys el Torrent de Paller, ens quedava per davallar la segona vertical de 60 metres que el mapa Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà situa a la comarca. Així doncs, en aquesta ocasió sortim amb en Marc a recórrer les entranyes del Torrent de la Garganta a la recerca de la seva gran vertical final.

El barranc del torrent de la Garganta és un descens prou peculiar, doncs podríem dir que el seu entorn i tot ell és ple de "vestigis", per dir-ne d'alguna manera, del passat miner i vinculat al carbó de l'Alt Berguedà.

La combinació de cotxes ens durà a passar per vàries colònies mineres, el mateix museu de les Mines de Cercs així com passar caminant per la boca de la mina Transversal Fumanya. Durant el descens, també anirem topant-nos contínuament amb carbó, cables que en aparença semblen de detonador, i diversa ferralla i restes de l'explotació minera a l'indret.

I ja com a cirereta de pastís, el torrent de la Garganta desemboca al dipòsit de cendres de l'antiga central Tèrmica de Cercs, i el retorn ens durà a passar-hi ben a prop.

El descens és llarg, estètic i fàcil, amb la possibilitat d'esquivar la immensa majoria de ràpels pel bosc (llevat dels tres últims). Havent realitzat el descens, a més, se'ns planteja la possibilitat de fer únicament la gran vertical, amb un sol cotxe i des de la Rodonella bo i pujant pel GR 270 i desviant-nos per guanyar l'alçada de la vertical final. Aquí, però, us descriurem el descens al complet,

Fitxa tècnica del barranc del Torrent de la Garganta

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Torrent de Fumanya
  • Punt de sortida: PR C-73 / Torrent de Fumanya
  • Població més propera: Fígols - Sant Corneli
  • Combinació de cotxes: Si, per al barranc complert
  • Horaris amb combinació de cotxes:
    • Temps de descens: 2h10'
  • Dificultat: v4-a1-II
  • Ràpel més llarg: 60 mts
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • No en coneixem
    • Portar un mínim de material d'instal·lació per si un cas

Accés i aproximació al Barranc del Torrent de la Garganta

Circulant per la C-16 en direcció nord, just vorejant per sota la central Tèrmica de Cercs trobarem el trencall que puja s St. Josep, St. Corneli i Fígols per la carretera BV-4025 i que prendrem en sentit ascendent per deixar el primer vehicle al punt on hi ha dos trencalls l'un a dreta i l'altre a l'esquerra (Coordenades x: 405928, y:4670318). Amb el segon vehicle seguirem carretera amunt fins a Sant Corneli, punt on agafarem el trencall que duu al Museu de les Mines de Cercs.

Passarem per davant de la gran esplanada que hi ha davant del museu per seguir cap al camp de tir i després el Polvorí Vell, més enllà, el Polvorí Nou i cercant la corba a dretes entre Cal Cònomo i la masia abandonada de Cal Sant. Aquí en surt una pista a l'esquerra que seguirem fins a la propera corba, molt tancada de dretes. Podríem seguir fins a la boca de la mina Transversal Fumanya si el nostre vehicle ens ho permet, situada a escasses desenes de metres.

Des del cotxe, seguirem el PR-C 73 prop d'un quilòmetre, fins a creuar de forma molt evident i clara el Torrent de Fumanya, just a l'indret on una escullera de pedra frena una gran esllavissada.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA GARGANTA

Iniciarem el torrent de la Garganta per un espedreguer fruit de l'esllavissada que es veu a l'indret i la reparació de la pista forestal que hem utilitzat per a arribar fins aquí. Al cap de no pas massa caminar, ens trobarem els dos primers ràpels, el primer d'uns 16 metres, seguit ben de prop d'un altre d'uns 10/12 metres, ben equipats amb dos espits cadascun.

A partir d'aquí, ens espera una llarga caminada pel llit del Torrent de la Garganta, on la major part dels trams són llargues rampes de roca ben polides i que en les parts seques patinen poc, ben al contrari de les parts amb molsa o mullena, en les que resulta complicat aguantar-se dempeus sense caure de cul a terra.

Seguirem així fins que s'incorpora, avui amb aigua, un afluent per l'esquerra en un espai rocós i força obert. A partir d'ara, i durant un bon tram, haurem de fer el porc fer o equilibris per la roca relliscosa per tal d'evitar alguns trams on el curs d'aigua, o algunes marmites amb aigua estancada ens farien mullar peus i cames, i bé, ni anem equipats, ni és el dia per mullar-se, doncs al sol, ni l'hem vist, ni comptem fer-ho.

És per aquest motiu precisament que evitarem pel bosc de la dreta (delicat i embrossat) el tercer ràpel, d'uns cinc metres, equipat amb un sol espit amb anella i que ens deixa de plè en una acumulació d'aigua molt neta i cristal·lina, en un bonic passadís excavat a la roca. Al cap d'uns metres d'aquest ràpel, seguint l'esmentat passadís, un nou ressalt que acaba a l'aigua ens reafirma en la correcta decisió d'haver evitat aquest tram per fora, altrament, hauríem acabat amb l'aigua fins als genolls.

Seguirem progressant pel Torrent de la Garganta en un ambient verd, bonic i molt humit, a voltes evitant algun toll d'aigua, d'altres caminant plàcidament pel torrent i fins a arribar al quart ràpel, instal·lat a l'esquerra en dos espits, un d'ells amb un maillon on instal·lar la corda. Aquest també l'hem evitat pel replà que hi ha a la dreta, doncs el ràpel ens deixaria en una espècie d'esquerda a terra, que conforma un passadís allargassat i que ens deixaria de nou, en un toll on ens mullaríem seguríssim.

Havent fet quatre dels set ràpels doncs, només ens quedarà seguir avançant pel bonic torrent de la Garganta, bo i esperant trobar, al final d'aquest, la bonica vertical de 60 metres.

La progressió per aquest tram intermig del torrent no és pas feixuga, doncs continuem amb un ambient molt verd, amb roca vestida de molsa, esquivant alguns tolls que conserven encara aigua de les darreres pluges, i també enormes caos de blocs i llargues rampes i successions de ressalts rocosos.

Com a curiositat, la gran quantitat de fil elèctric prim, creiem que per a detonar la pólvora, i també diverses pedres, talment com si fossin carbó ple de petxines a mig fossilitzar. També hem trobat, s'ha de dir tot, fins a tres pneumàtics de grans dimensions i força ferralla al llarg del torrent, sense que això ens hagi semblat un greuge excessiu per a l'interès del torrent, més enllà del greu que sap presenciar aquesta contaminació de l'entorn. Però bé, res a veure amb el que ens espera en sortir del torrent.

Doncs caminarem, sense veure cap dels dos senders que suposadament creuen el torrent, i que ens podrien servir per a un accés més directe a la gran vertical des de la Rodonella, i fins a arribar a aquesta, on ens trobarem unes molt bones instal·lacions.

NOTA: Més tard, el novembre de 2023 hem cercat aquest camí i hem pogut fer únicament el descens de l'engorjat del gran ràpel de 60 metres, fent una aproximació des de la Rodonella de poc menys d'una hora, i un retorn d'uns 25 minuts. Trobareu el track d'aquesta ruta als descarregables.

El barranc, de sobte s'encaixona una mica i ens presenta dues verticals curtes per a accedir al gran ràpel de 60 metres, és el punt més bonic del barranc, la gorja és perfectament polida i molt ben formada, testimoni del pas de l'aigua al llarg dels temps. Compte amb el fregament a uns 10 metres de la reunió.

El primer, d'uns sis metres i equipat amb dos espits units per cadena, ens permetrà accedir al segon, igualment equipat, i que tot i ser també d'uns cinc o sis metres, haurem d'allargar la corda fins als 10 o 12 metres per a accedir amb seguretat a la capçalera de l'últim ràpel, corresponent a la vertical de 60 metres, i és que fins a 3 espits trencats, i un quart amb la xapa completament plana fan que sigui impossible fer ús del que anys enrere havia estat el passamà d'accés a la capçalera del gran ràpel. A 2023 algú hi ha afegit un parabolt de 8mm per a fer el passamà, però a 60 metres del terra considerem més segur (i més ràpid) connectar de ràpel a ràpel directament.

La vertical de 60 metres es troba ubicada en un gran circ amb altes cingleres al seu voltant, amb bona part del ràpel sent volat. La instal·lació, dos espits units per cadena, amb l'afegitó d'un parabolt del 10 amb anella. Així doncs, i gràcies a la lleixa de roca on es troba, la reunió és espaiosa i còmoda.

A partir d'aquí, sabem que hem fet la totalitat dels 7 ràpels que conformen el descens equipat del Torrent de la Garganta. Seguirem recorrent doncs el darrer tram, igualment amb llargues rampes rocoses, per bé que ara menys verticals, i combinant-ho amb algunes desgrimpades fins a topar-nos, just a tocar d'una gran torre del cablejat elèctric que surt de la central tèrmica de Cercs, amb el GR 270, que prendrem a la dreta.

RETORN DEL TORRENT DE FUMANYA

Primer el GR guanya alçada, per més endavant planejar i trobar-se amb una pista que puja des de l'immens dipòsit de cendres de la central. Agafarem aquesta pista doncs en sentit descendent fins a trobar la tanca que custodia el dipòsit de cendres, i la seguirem avall fins a trobar la pista que puja de la central, i també de la carretera BV-4025, punt on tenim el vehicle. Podem seguir-la, i en algun tram, hem trobat un pujador de trialeres que unia dos punts molt pròxims estalviant-nos anar a voltar lluny per perdre alçada.

NOTA SOBRE L'APROXIMACIÓ: També hi ha l'opció ben plausible com hem comentat, de deixar el cotxe al carrer de la Casilla del Canal, a la Rodonella i prendre el GR en sentit ascendent per fer l'aproximació a peu amb un sol cotxe, o bé retornar aquí pel GR i evitar així caminar pel paisatge industrial que conforma la central Tèrmica de Cercs. De la mateixa manera i com hem comentat, és una opció ben interessant la de davallar únicament els tres darrers ràpels, fent l'aproximació a peu i emprant un sol vehicle des de la Rodonella. Si seguim el GR, des de la Rodonella trobarem vora la cota 850 una antiga pista  i que acaba en sender que puja a l'esquerra per guanyar l'alçada de la vertical final per, a tocar d'aquesta, prendre el sender que remunta una canal, sempre amb marques vermelles fins trobar el torrent i poder així fer, com hem dit, únicament la part més esportiva del torrent.

Croquis o topografia del barranc de la Garganta

El descens del torrent de la Garganta no està degudament ressenyat en forma de croquis, però tampoc és que sigui massa necessari, doncs consta únicament de 7 ràpels i poques coses a destacar, aquí en fem una pinzellada escrita:

R1:  16 mts - 2 espits dreta
R2: 12 mts - 2 espits esquerra
R3: 5 mts - 1 espit dreta
R4: 6 mts - 2 espits esquerra
R5: 5 mts - 2 espits esquerra
R6: 6 mts - 2 espits esquerra (allargar uns 10 mts extra per a arribar a la següent capçalera)
R7: 60 mts - 2 espits + parabolt esquerra

Accés directe al R60

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: Aquest track es correspon a l'accés "directe" a la gorja del ràpel de 60, s'hi puja a peu des de la Rodonella pel GR i s'hi acaba arribant per un pas de caçadors que supera una canal dreta i relliscosa (camí marcat amb pintura vermella).