Ruta Circular Cingles Siurana La Trona priorat tarragona catalunya

Circular a Siurana – La Trona, Gorg de la Palla, Riu Siurana, Grau de la Portella

Amb aquesta breu ruta podrem recórrer tots, o si més no, la majoria d'espais d'interès entorn el bucòlic poble de Siurana, a la comarca del Priorat.

La ruta, a tall de circular o com se'n diu avui dia, 360 entorn les cingleres de Siurana, comença al poble i hi retorna, però recorrent la part alta i baixa de la cinglera descobrint racons interessants més enllà del típic passeig per aquest poble tant turístic del país.

Aquest lloc, ric en història, va ser l'últim reducte de la conquesta sarraïna a la zona, jugant un paper clau com a residència del valí i centre de defensa durant el període sarraí. Posteriorment, va ser reconquistat per Ramon Berenguer IV, marcant l'inici de la reconquesta cristiana del Camp de Tarragona. Avui dia, Siurana destaca per la seva bellesa natural, el pantà de Siurana, una església romànica, el seu castell en runes i la llegenda de la reina mora, Abdelàzia.

Fitxa tècnica de la ruta per Siurana

• Activitat: Senderisme pels entorns de Siurana
  • Punt de sortida: Aparcament "públic" de Siurana (3€ dia)
  • Població més propera: Siurana
  • Distància: 8,6 quilòmetres aprox.
  • Desnivell positiu: 480 metres aprox.
  • Temps: 2h 30'
  • Dificultats:
    • Moderada (Escala SENDIF)
      • Exposició al Buit
  • Cartografia/Bibliografia:
    • Compte si feu la ruta amb infants ja que passa arran de cingleres.

Com arribar a Siurana ?

Sortirem de Cornudella de Montsant, (d'on no podem marxar sense haver visitat el seu Celler Cooperatiu) en direcció a Albarca per la C-242. De seguida trobarem el desviament a la dreta que duu al Pantà de Siurana, seguirem recte i al cap d'un centenar de metres trobarem un nou trencall, que és el que duu a Siurana per la T-3225.

Seguirem aquesta carretera uns 12 quilòmetres sense prendre cap desviament, conduint a poc a poc i gaudint de les vistes a les altives parets per, al cap d'uns 15 minuts arribar a l'aparcament per a visitants de Siurana, que costa 3 € per vehicle i dia.

LA RUTA CIRCULAR PELS CINGLES DE SIURANA

Si hom no sap què fer a Siurana, aquesta és una interessant ruta que amb un esforç moderat, i en general ben senyalitzada ens permetrà de recórrer els entorns de Siurana recorrent bona part dels elements interessants que s'hi poden trobar.

Aquesta excursió per Siurana comença de l'aparcament 1, ara reservat a residents, i per tant, on caldrà arribar a peu des del Pàrquing 2.

Un cop a l'aparcament, ens dirigirem a l'esquerra buscant el sender que enfila la feixa de roca coneguda com a Cingle Blanc i que es troba degudament senyalitzat com a PR C-7. El sender recorre el vessant sud-est de les cingleres de Siurana, però en direcció Nord-Est. Les vistes en tot moment són molt boniques i podrem experimentar la sensació de buit que recórrer aquestes altes parets ens provocarà ben segur.

No tardarem pas massa a topar-nos amb un element molt icònic d'aquestes cingleres com és La Trona, un curiós pas per sota una llosa de roca que sobresurt de la paret formant una visera.

Passada la Trona, el camí començarà el seu descens per les marrades fins a topar-nos amb el Cingle Roig, que identificarem pel més que evident canvi de color de la roca.

Arribats a tocar del riu, el sender s'uneix al Camí Ral o Camí del Molí de l'Esquirola. Aquí podem prendre el Camí Ral cap a la dreta, si no volem recórrer el riu Siurana i reprendre la ruta que descrivim sota els Altars, a tocar del Coll de la Mina.

Nosaltres, però decidim tombar a l'esquerra fins a trobar el primer trencall a la dreta que baixa al riu, just per darrere del Molí Paperer. Seguirem breument el PR C-87 per deixar-lo just abans del Toll de la Cinteta al qual arribem per l'esquerra hidrogràfica (mirant riu avall) del riu Siurana.

A partir d'aquí ens enjogassarem en la mesura del que vulguem, ja que anirem creuant a esquerra i a dreta del riu fins al Toll de la Palla, d'on parteix un antic canal d'aigua.

Passat el Toll de la Palla, i en trobar un enorme bloc fàcilment identificable al centre del riu Siurana, podem sortir a les pistes que recorren la llera del riu uns metres més amunt, o seguir enjogassant-nos pel riu. El límit del recorregut pel riu, serà la captació d'aigua que hi ha just abans d'arribar a la cua del Pantà de Siurana on trobem el Toll del Forn.

Nosaltres decidim d'abandonar el riu abans, una mica abans de trobar la Sèquia del Molí, que identificarem en trobar la paret d'una antiga bassa. Seguint el camí arribarem a tocar de la dita captació d'aigua, on prendrem la pista que puja cap a les cingleres de Siurana, però que deixarem de seguida a la dreta per agafar un sender que duu cap al Coll de la Mina.

Vorejarem per la part baixa del Cingle de la Bola i els vessants Nord-Oest i Nord dels cingles de Siurana fins a topar-nos de nou amb el PR C-7 que puja cap al poble de Siurana. Quan el sender deixa de fer marrades costes amunt i planeja lleugerament, trobarem a la dreta un petit corriol que sembla més un camí que duu a peu de vies d'escalada que no pas un corriol a seguir.

El prendrem, i sorprenentment ens conduirà per sota el Tossal del Prior i puja a Siurana pel Grau de la Portella. Aquest grau és un indret ben bonic, on accedim a una feixa de roca amb un pas equipat amb baranes clavades a la roca que ens ajuden a progressar, i entrarem al Grau de la Portella per un pas guanyat a l'antiga muralla que antigament el fortificava.

Aquest tram és un itinerari poc concorregut, tant és així que hi ha un abocament d'aigües residuals que amb la seva mala olor desllueix molt aquest bonic racó de Siurana.

A mesura que guanyem alçada per aquest grau, anirem trobant-nos amb alguns horts més o menys cuidats (o abandonats) de Siurana, i anirem tendint a l'esquerra fins a aparèixer a tocar del Tossal del Prior, on paga la pena d'accedir per les bones vistes que té al pantà de Siurana, la serra de Montsant i els pobles que tenim als nostres peus.

Després de restar embadalits per les bucòliques vistes, dirigirem els nostres passos cap al poble de Siurana, travessarem els seus carrers empedrats i que conserven l'aire medieval per passar a l'altre cantó del poble, on trobarem l'església de Santa Maria, i podrem recórrer cap al nord les lloses de roca que pengen damunt les cingleres de Siurana, el lloc, és molt, molt fotogènic.

Podem seguir a tocar del cingle fins a arribar al Salt de la Reina Mora, un cingle llegendari on Abdelazia, filla del Valí de Siurana, va saltar amb el seu cavall per evitar ser capturada per les tropes cristianes. Malgrat l'intent del cavall de frenar davant del precipici, tots dos es van precipitar. Avui dia, es pot veure la marca de la ferradura del cavall a la roca on va intentar aturar-se.

Damunt mateix del Salt de la Reina Mora, s'alcen les restes dels murs del Castell de Siurana, derruït per ordres de Felip IV en acabar la Guerra dels Segadors el 1651.

Dels peus del que resta del castell, seguirem caminant fins al Pàrquing 1, punt d'inici i final d'aquesta interessant ruta.

Descarregar el track per a GPS