barranquisme torrent de sant romà o sant corneli de cercs

Torrent de Sant Corneli o de Sant Romà

En aquesta ocasió recorrerem el que segurament és el barranc més transitat de la zona de Sant Corneli, a Fígols.

Es tracta d'un barranc, o millor dit, torrent, habitualment sec llevat de temporades plujoses, amb un alt component de col·leccionista, però que amaga dins seu una petita i bonica gorja que prou paga la pena de conèixer, malgrat, tot sigui dit de passada, la proximitat de la carretera provoqui que la gent molt fàcilment hi llenci brossa i l'anirem veient durant tota l'estona.

A més, hem intentat recuperar el descens original de les primeres publicacions d'aquest, ja que en la majoria de ressenyes posteriors que se n'han fet, i sobretot el que trobareu a internet, se salta el primer, o fins i tot el segon ràpel.

Així, si voleu fer la totalitat del descens del Torrent de Sant Romà, o de Sant Corneli, podeu seguir aquesta informació.

Cal tenir present també que a causa de la seva brevetat, pot resultar interessant combinar el seu descens amb el del seu afluent, amb el barranc del Polvorí Nou, o també amb el de Torrent de Jou o l'Afluent del Torrent de Jou, tots ells molt propers.

Fitxa tècnica del Barranc del Torrent de Sant Romà

• Temps de descens: 1h
  • Dificultat: v3-a1-II
    • EQUIPAMENT parabolts
    • Imprescindibles cordinos i maillons o anelles per substitució.
    • Recomanables tisores de podar.

Accés i aproximació al Torrent de Sant Romà

Circulant per la C-16 en direcció nord, vorejant per sota la central Tèrmica de Cercs trobarem el trencall que puja s St. Josep, St. Corneli i Fígols per la carretera BV-4025 i que prendrem en sentit ascendent per deixar el primer vehicle just damunt de la colònia Sant Josep, a l'aparcament que hi ha a l'entrada de la mina i just abans d'una corba a la dreta molt pròxima al Torrent de Sant Romà.

Amb el segon vehicle seguirem la carretera en direcció Sant Corneli i restarem atents al punt on creuem dos cops molt seguits el barranc fent una corba a la dreta molt tancada i just després de la qual observarem un espai per aparcar a la dreta de la carretera.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE SANT CORNELI DE CERCS

Un cop enllestit i tinguem a punt tot el material que creiem necessari, tornarem a agafar la carretera caminant i aquest cop en sentit descendent per tornar a creuar el torrent.

Restarem ben atents just després de creuar el torrent, perquè a la vora d'un senyal que indica la corba hi trobarem el camí que remunta el marge dret del torrent de Sant Romà.

El camí és curt, i relativament ben fressat, arriba de seguida al peu del saltant de 10 metres, punt on tomba breument a l'esquerra per remuntar-ne el desnivell i retorna cap a la dreta un cop superat aquest per retornar-nos al curs del torrent, punt on entrarem i iniciarem el nostre descens.

EL DESCENS DEL TORRENT DE SANT ROMÀ

Des del punt d'entrada veurem ja després d'un petit ressalt el punt on hi ha el salt de 10 metres que dóna el tret de sortida al nostre descens de barrancs.

Pot ser ben recomanable allargar un xic més la corda per ajudar-nos a superar el petit ressalt que hi ha a la base del ràpel. Superat doncs el primer saltant, seguirem a peu pel llit del torrent de Sant Corneli per superar un parell de ressalts de poca importància i topar-nos amb el primer pontarró de la carretera; diem pontarró perquè de baix com n'és, ens obliga a anar un xic ajupits per passar.

En cas de que féssim el descens amb força aigua, trobarem un parabolt a la paret esquerra del pont, punt on podem ancorar-nos i muntar un petit passamà per accedir amb més seguretat a la instal·lació del segon ràpel del barranc, que trobarem a l'esquerra només sortir del pont. Val a dir que la cinta és vella, i els parabolts aviat també hauran de ser substituïts.

Un cop davallats els prop de vuit metres d'aquest ràpel, ens trobarem en l'espai entre els dos ponts de la carretera, sent també un tram força vestit, sent recomanable caminar per l'esquerra, punt on habitualment es canalitza l'aigua, fent que la bardissa no ho tingui tant fàcil per créixer. Amb tot, serà molt útil dur unes tisores de podar.

Així doncs, ens dirigirem cap al segon pont, ja molt més gran, passarem per sota, i buscarem un arbre a la dreta del barranc, punt on hi trobarem una instal·lació natural per muntar el nostre ràpel.

Destaquem que ens trobem just al principi de la part interessant del barranc, i ja se'ns farà ben evident, doncs sóm al tercer ràpel, que amb els seus vint metres ens endinsa de ple a una curta però bonica gorja.

A la base del ràpel, observarem una enorme cornisa de roca a l'esquerra, per on els dies de torrentada, també corre l'aigua fent un saltant al final d'aquesta cornisa.

Els dies secs com és el cas del dia del descens, seguirem la gorja, trobant un parabolt per si necessitéssim assegurar-nos per accedir a la capçalera del següent ràpel, que instal·lat amb dos parabolts amb maillons supera un primer tram de rampa rocosa, per deixar-nos en una petita lleixa de roca, on buscarem la següent instal·lació a la dreta.

Val a dir que la dita instal·lació que mencionem ha estat vandalitzada, i ara mateix només hi resta un dels quatre parabolts que hi havia hagut. Muntarem la corda en aquesta instal·lació, també un xic incòmoda i davallarem fins la base d'aquest ràpel que en condicions seques serà ben probablement el darrer.

A la base, hi podem trobar un toll d'aigua i un enorme tub o pal de la llum de ferro encastat. Sortirem de la gorja i el barranc fa una vira a la dreta per continuar.

Ben aviat, en un bloc a l'esquerra hi trobem un parabolt per si cal assegurar la desgrimpada per la petita rampa per damunt d'un roc, molt útil els dies d'humitat o quan circula aigua.

Seguirem per un tram vestit de nou, però pel qual podem progressar sense problemes i desgrimparem una cinquantena de metres per un caos de blocs.

Arribarem en un punt, una rampa rocosa allargassada on si sóm observadors veurem un evident pas de fauna salvatge. A l'esquerra, hi trobarem dos parabolts (bandalitzats) que permeten baixar amb seguretat els quatre metres de desgrimpada molt fàcil però que pot resultar relliscosa els dies que el torrent duu aigua.

A la base d'aquesta desgrimpada, o últim ràpel del barranc de Sant Corneli hi trobem un enorme pneumàtic, que ens recordarà que hem de cercar just després d'aquest, el petit camí de sortida.

Retorn del Torrent de Sant Romà

Sortint per l'esquerra del torrent, recorrerem un camí molt vestit si fa temps que no hi passa ningú, i amb escassos dos minuts si el trobem net, arribarem a una corba de la carretera.

La prendrem a la dreta, en sentit descendent ja gairebé veient el nostre cotxe de forma immediata.

Ressenya del Barranc del Torrent de Sant Romà

topografia ressenya croquis barranc torrent sant romà sant corneli fígols