Barranc de l’Escalelló

Sempre a l'ombra del seu "germà gran", el barranc de l'Escalelló, o barranc de l'Escalell Superior amaga dins seu dues boniques gorges ben separades i diferenciades, la primera, de menor envergadura i excavada en conglomerat, i una segona, molt més ben formada i tallada per la força de l'aigua en roca calcària.

Aquí us descobrim un altre descens al Berguedà del qual resultava impossible trobar informació actualitzada, gaudiu-lo, com sempre, i respecteu aquest entorn tan preciós de la comarca així com la gent que hi viu, perquè només amb respecte podrem seguir gaudint per molts d'anys de paratges tan increïbles com aquest, ideal per fer després de fortes pluges, si el barranc del Pas de l'Escalell va massa fort, o volem allargar-ne el descens.

Fitxa tècnica del Barranc de l'Escalelló

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • la Foranca
    • Rec dels Prats
    • Ribera del Castell
    • Torrent de Ferran
    • Pas de l'Escallell Superior
  • Punt de sortida: Àrea Recreativa el Clot, pujant al Refugi de la Clusa
  • Població més propera: Castell de l'Areny (Vilada, per a serveis)
  • Combinació de cotxes: poc útil
  • Temps amb un sol cotxe:
    • Temps d'Aproximació: 35'
    • Temps de descens: 1h40'
  • Dificultat: v3 a1 III
  • Ràpel més llarg: 25 (15 obligat)
  • Cordes:
    • 2*30 / 2*20
    • Catllaràs - Picancel (Ed. Alpina 1:15.000)
    • No en coneixem, ens en podeu recomanar als comentaris
  • Material recomanable:
    • Equipament en bon estat general, preveure cordinos i maillons per als naturals.

Com arribar a l'inici del barranc de l'Escalelló

Per arribar a l'aparcament del barranc de l'Escalelló, comú amb el del Pas de l'Escalell, ens dirigirem primer al poble de Vilada, i ho podem fer des de Berga per la C-16 on passat el túnel, en direcció nord trobarem el trencall cap a Vilada per la carretera C-26. Seguirem fins a Vilada bo i creuant el poble, on al final, just a les últimes cases del poble, toparem amb el trencant que surt per l'esquerra cap a una urbanització sense acabar de construir.

Anirem recte fins al final de la urbanització on tombarem a l'esquerra per pujar a la part alta on, sota la casa de Cal Xocolater surt la pista que duu a Sant Romà de la Clusa. Habitualment la pista és practicable fins i tot amb turisme, però cal que parem atenció després d'èpoques de fortes pluges, on la pista pot haver estat malmesa. Així doncs, si volem estalviar-nos sorpreses, el més recomanable, si podem, és accedir-hi amb tot-terreny.

Seguirem sempre la pista principal sense prendre cap trencant fins que arribarem al Pas de l'Escalell, després del qual trobarem un ample espai obert on la pista segueix pujant cap al Refugi de la Clusa i hi ha una petita àrea de pícnic. Nosaltres deixarem el cotxe aquí.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DEL PAS DE L'ESCALELL SUPERIOR

Per apropar-nos fins a l'inici del descens, caldrà seguir la pista en sentit ascendent passant per damunt de la casa del Clot i a partir d'aquí restarem atents, ja que després d'una corba a l'esquerra trobarem una antiga pista que surt a l'esquerra. Prendrem aquesta pista i la seguirem, passant per l'entrada al primer tram del qual es coneix com la Cresta de Sant Romà de la Clusa. Seguirem, per arribar i trobar la pista que puja a les cases de Rossinyol, coincidint amb el GR 241. Prendrem doncs la pista cap a l'esquerra i amb vista a les cases de Rossinyol, deixarem la pista per seguir la línia elèctrica pel marge esquerre d'uns camps.

La línia elèctrica ens durà de forma directa a l'inici del nostre descens.

Cal ser curosos i ben discrets en aquest punt, ja que a les cases hi viu gent, i la pràctica del descens de barrancs no ha de destorbar la calma que el veïnat gaudeix tots els dies de l'any.

EL DESCENS DEL BARRANC DE L'ESCALELLÓ

Malgrat que esperàvem que les tempestes recents han reactivat moltes rases i torrents, i havent creuat el barranc per damunt fent les crestes de Sant Romà de la Clusa havíem vist aigua a la gorja inferior de l'Escalelló, ens trobem a l'entrada del torrent i ho trobem sec.

Seguirem uns metres el torrent i arribarem al primer ràpel, on hi ha una gran acumulació de restes vegetals. Malgrat ser sec, aquest ràpel descendeix una estreta canal de conglomerat, sent la paret de l'esquerra molt vestida de molsa i orella d'ós.

Sorprenentment, es troba equipat amb un parabolt amb anella ben recent a l'esquerra. Aquest és el ràpel més alt del descens, podent-se fraccionar. Si el fem sencer, necessitarem 25 metres de corda per arribar a baix, si no, podem fraccionar el ràpel uns 15 metres per sota de la capçalera, just damunt del darrer bloc encastat del passadís que conforma el ràpel. Si fraccionem en aquest punt, on trobarem dos ancoratges amb aparença de ser de l'obertura, amb uns 8 metres més de corda ens serviran per arribar a terra.

Seguirem superant una acumulació de troncs i trobar després un ressalt de dos metres delicat de desgrimpar, però que podríem assegurar amb corda des d'uns naturals a dreta o esquerra uns tres metres enrere.

El passadís s'obre lleugerament, i la paret esquerra esdevé inclinada; la dreta, en canvi, segueix ben vertical.

Caminarem uns cinquanta metres per trobar un altre ràpel, a la dreta i arran de paret, des d'un natural on trobarem un cordino vell del qual farem el ràpel de 12 metres. Cinquanta metres més de bosc de ribera ens condueixen a un ressalt de cinc metres que no podem desgrimpar, però si evitar per l'esquerra o per la dreta, segons preferim.

Ens resten uns 150 metres seguint pel mateix bosc de ribera on ens trobem i on també farà acte de presència, sortosament l'aigua. Superarem únicament algun ressalt sense importància fins a arribar a la gorja final, ara, excavada en calcari.

Trobarem uns boixos a l'esquerra on hi ha una corda amb anella gràcies a la qual podem superar els 10 metres d'aquest ràpel que ens endinsa en una bonica gorja, raó i interès principals d'aquest descens.

Un cop dins la gorja els ràpels se succeeixen de forma consecutiva, i si mirem enlaire observarem com la creua el cable del ràpel guiat de les crestes de Sant Romà de la Clusa. Caminarem únicament una desena de metres per trobar el següent ràpel instal·lat a la dreta, però que amb compte podríem desgrimpar, ja que el toll de recepció cobreix fins a la cintura. Aquest ràpel és d'uns cinc metres com a màxim i el barranc fa una vira a l'esquerra seguida immediatament d'una altra a la dreta per continuar amb un ràpel de 4 metres cap a un toll que cobreix fins a la pitrera, equipat en dos ancoratges que semblen de l'obertura.

Altra vegada, el barranc gira a l'esquerra i immediatament després a la dreta per trobar l'últim ràpel d'aquesta gorja, equipat amb un sol parabolt amb maillon a l'esquerra i que decidim reforçar amb un segon, aquest amb anella.
El ràpel són uns 6 metres, que ens treuen ja definitivament de la gorja i el tram esportiu interessant del barranc de l'Escalelló, punt on també creua un camí molt evident que per l'esquerra ens servirà de retorn.

NOTA: si ho volguéssim, podem seguir pel riu, fent un ràpel de cinc metres d'un natural a l'esquerra i sortir al camí per la dreta, o bé seguir igualment pel riu uns 200 metres amb ressalts sense interès per arribar al pont de la pista.

RETORN DE L'ESCALELLÓ

Prendrem el camí a l'esquerra, primer molt evident, però que de seguida esdevé un xic confús. Procurarem de mantenir-nos pròxims a la llera esquerra del barranc, que anirem seguint de manera descendent fins a baixar a uns petits prats abans del pont de la pista de Sant Romà de la Clusa i d'aquí retornarem al cotxe.

Croquis del Barranc de l'Escalelló

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco pas de l'escalell superior barranc escalelló castell de l'Areny Berguedà Barcelona Catalunya

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.