vista superior pont de l'afrau cadí al fons

Pont de l’Afrau dels Cortalets, l’Alt Berguedà

Revisitem de nou i després de molts anys aquest indret tant i tant especial com encantador on es forma el pont de roca natural conegut com el pont de l'Afrau, amagat entre el serrat i el torrent de la Muga, sens dubte una ruta poc transitada però que ens regalarà els sentits amb la particular formació rocosa, una enorme arcada de roca d'enormes dimensions que de ben segur ens farà sentir diminuts, i on restarem bocabadats observant aquest fenomen natural ubicat en un marc incomparable, amb vistes al Puig de Terrers i les primeres estribacions de la serra del Cadí.

Fitxa de la ruta al pont d'Afrau

Punt de referència Temps parcial Temps total km
Cotxe 00:00 00:00 0
Torrent de la Muga 55' 55' 3,6
Pleta dels Cortals 53' 1h48' 5,67
Pont de l'Afrau 35' 2h23' 6,4
Cotxe 2h12' 4h35' 12,7

Com arribar al punt d'inici de la ruta:

Vinguem d'on vinguem ens dirigirem al poble de Bagà, situat a tocar de la carretera C-16 que uneix el Berguedà amb la Cerdanya.
Des de Bagà ens dirigirem a la sortida del poble que duu cap a Gisclareny, on trobem també l'oficina del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Prenent aquesta estreta carretera, passarem pel Càmping Bastareny i més endavant just abans de creuar el pont de Sant Joan, una pista sense asfaltar abandona la carretera seguint recte per la dreta i que ens durà al veïnat de l'Hospitalet, on hi trobem Cal Cerdanyola, prop del refugi Vents del Cadí, punt on podríem deixar el cotxe si volguéssim visitar el Bullidor de la Llet, o remuntar la preciosa ruta dels Empedrats.

Seguint la pista fins al final, arribarem a la riba dreta del Bastareny, poc després de l'indret on aquest neix i recull les aigües de la Muga per esdevenir el riu Bastareny. Habitualment després del pont que travessa el riu, al Prat de Monnell hi trobarem una barrera que ens impedeix seguir (de trobar-la oberta, ens abstindrem de passar, puix que podríem trobar-nos-la tancada en voler marxar).

És molt recomanable combinar la ruta amb una visita a l'Adou del Bastareny, un racó molt bonic que bé paga la pena de veure, ja que forma uns petits salts d'aigua i alguns gorgs on el paisatge és molt i molt bucòlic.

La ruta fins al pont natural de l'Afrau dels Cortalets:

Seguirem per la pista que hem trobat tancada per una barrera i anirem pujant bo i passant per sota la casa de Monnell deixant-la a la nostra dreta per seguir remuntant cap a la casa de la Muga, sota la qual la pista mor al torrent, i just creuat aquest, trobarem un caminet que remunta les costes anant al gra, guanyant encara més inclinació a mesura que avancem fins que salta a la solana del Cap de Sadorn, sota la Pleta dels Cortals, on el camí comença a fer zig-zags per arribar a la Pleta dels Cortals, un lloc ideal per fer una bona pausa, doncs ens trobem en un preciós planell on hi trobem les restes d'una antiga barraca de pastors al bell mig.

La pausa després de la pujada ens és ben merescuda, a més de ser una excel·lent ocasió per contemplar les vistes cap al pas de Tancalaporta, a la nostra esquerra el Puig de Terrers i a la dreta tot el Serrat de la Muga; si ens girem vers els nostres passos, en canvi, les vistes a la vall del Bastareny ens regalarà unes vistes també espectaculars. Mirant a la part baixa del Serrat de la Muga, si l'hi sabem, ja hi podrem intuir el pont natural de l'Afrau.

Un cop ens hem refet de la pujada, buscarem a la part superior de la Pleta dels Cortals un sender que davalla fins al torrent de la Muga en un punt força encaixonat i molt bonic. Creuarem el torrent tot buscant a l'altra banda d'aquest les fites que indiquen el camí per remuntar fort i amunt per un tram de tartera molt inclinada bo i cercant els passos més evidents, evitant la malesa i tendint a buscar les parets de roca a la nostra esquerra fins a arribar a una clariana molt gran entre les mates just sota la cinglera, on ens resultarà impossible no quedar amb la boca oberta en observar el gran pont de roca que s'alça a la nostra esquerra.

D'uns ben bé 20 metres d'alçada, el pont de roca natural de l'Afrau dels Cortalets, és una enorme formació rocosa amb estructura de pont format per la mateixa roca calcària de la cinglera d'on sobresurt, però que a causa de l'erosió i el pas de molts i molts anys ha acabat amb aquesta espectacular estructura natural separada de la roca i sota la qual podem passar i restar bocabadats a l'ombra de la bauma que s'hi forma.

Resulta impossible no passar-hi una bona estona fent fotos, de dins, de fora, del dret i del revés, amb les primeres neus d'hivern al Puig Terrers. Ens és completament impossible fer una foto que faci justícia a l'indret, cal veure'l per sorprendre's realment amb la bellesa i la grandesa del pont natural de l'Afrau, sens dubte un dels molts i molts tresors amagats dins el Parc Natural del Cadí-Moixeró, no només pel fenomen i l'estructura del pont natural, sinó també per l'indret, la ruta d'arribada, la Pleta dels Cortals i la calma que s'hi respira.

També de tornada, és prou recomanable prendre el camí que baixa a la dreta de la pista, sota la casa de Monnell i que va cap al Salt de Murcarols, també un racó prou interessant de visitar, en especial els hiverns més freds, quan aquest salt es glaça de dalt a baix.

En acabat de badar i badar amb l'arc natural de roca de l'Afrau dels Cortalets, reprendrem el camí de tornada desfent els nostres passos bo i seguint la ruta que hem fet a l'anada fins a arribar de nou on hem deixat el cotxe prop de l'Adou del Bastareny, insistint també que paga la pena allargassar la ruta amb la visita a les fonts del Bastareny, perquè el racó ens acabarà de regalar una experiència a la vista senzillament espectacular.

Altimetría de la ruta a l'arc de l'Afrau

altimetria de la ruta al pont de l'afrau bagà

S'observen dos errors a l'altimetría de la ruta entre els quilòmetres 7 i 9,5

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

puig terrers serra del cadí

Començarem enfilant pista amunt vers el Pas de Tancalaporta

camí cal pont natural de l'Afrau

El camí remunta les costes, passada la Muga

pleta dels cortals i el pont de roca de l'Afrau

Les restes de la cabana de la Pleta dels Cortals, a l'altra banda de la rasa, el Pont de l'Afrau

vall del Bastareny

Girem la vista a la Vall del Bastareny

A l'Oest, precioses vistes al Puig Terrers i Tancalaporta

Torrent de la Muga pont de roca a prop de bagà

Creuem el Torrent de la Muga

pont de roca a prop de Bagà

Comencem a intuir l'arc de roca natural

A la nostra esquerra observem l'imponent arc de roca natural

pont de l'afrau muga

Ens sentim minúsculs caminant per la base del pont de roca

Consulta el temps a Bagà

• Es espectacular. Cal caminar-hi. L’explicació és perfecta. Hi he pubat dues vegades.

Ramon Bacardit,
    • Gràcies pel teu comentari, Ramon, realment és una ruta molt bonica i no massa frequentada!

relleus,
  • L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *