Torrent de la Jaça i Torrent Forcat

La darrera visita a l'indret ens va deixar sensacions contraposades, d'una banda, la sorpresa de trobar-nos amb una gorja perfectament formada al Torrent Forcat o de Torrensenta, i de l'altra, la mala sensació en haver errat i accedit per un torrent secundari sense interès.

Avui hi tornem, i ens assegurem de trobar el torrent de la Jaça, on hi trobarem una escletxa ben interessant que fa que el conjunt acabi sent un bonic descens a tocar de la muntanya màgica, el Pedraforca.

Amb l'hivern més viu, cal destacar també que hem trobat glaç a la pista d'accés.

Fitxa tècnica del Torrent de la Jaça i Torrent Forcat

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Barranc de la Jaça Vella
    • Torrentsenta
    • Forat de Torrentsenta
    • Barranc de Senta
  • Població més propera: Gósol
  • Combinació de cotxes: sí, molt útil
  • Horaris TOTALS amb dos cotxes:
    • Temps aproximació: Immediata
    • Temps de descens: 1h20'
    • Temps de retorn: Immediat
  • Dificultat: v2-a1-II
  • Ràpel més llarg: 18 mts
    • Dossier FEEC Barrancs de Barcelona
    • Res a destacar a banda d'algun natural precari i alguna reunió de parabolts massa junts.

Accés al Torrent de la Jaça i Torrent Forcat

A la rotonda de l'entrada del poble de Gósol, als peus del majestuós Pedraforca, tombarem a l'esquera cap al Càmping, Torrent Senta i la serra del Verd (VERT).

A la primera bifurcació prendrem el camí de dalt, cap al Molí de Gósol. Ben aviat i en creuar una torrentera veurem la deixalleria i la depuradora del poble.

Obviarem el següent trencall a l'esquerra, doncs mor al Molí de Gósol. Seguim la pista principal i de seguida trobarem un nou trencall que duu a Torrentsenta, ens hi dirigirem, passarem primer per l'Àrea Recreativa i un xic més enllà, a la sortida del Torent Forcat, un ample espai d'aparcament i una font que sempre brolla generosa. Deixarem el vehicle de retorn aquí.

Amb el vehicle d'aproximació retrocedirem a la pista principal fins al darrer trencall, prenent ara la pista del damunt, que duu al Verd pel coll de la Mola i també a Santa Margarida. A la primera corba a la dreta observarem una pista en mal estat que continua recte, l'obviarem. Farem una nova corba, ara a l'esquerra i passarem per sota Santa Margalida. El camí segueix més o menys recte fins que de sobte una corba molt tancada a la dreta ens obliga a restar atents, ja que una pista continua recte però amb el canvi de rasant podem no veure-la. Prendrem aquesta pista i creuarem el Riu de Torrentsenta per resseguir l'Obaga dels Reguerons i creuar un nou torrent que segons mapes és el Barranc de la Jaça. Superada la carena del Serrat de Bertran seguirem per sota la Jaça Vella i creuarem un nou torrent, a priori el Torrent de la Jaça que hom pot trobar ressenyat a internet.

Deixarem aquí el vehicle.

Aproximació al Torrent de la Jaça i el Torrent Forcat

És literalment immediata, aparquem el cotxe més o menys a la mateixa llera que creua la pista.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA JAÇA I EL TORRENT FORCAT

El Torrent de la Jaça comença també ben desangelat, obert, i poc interessant esportivament parlant. Trobarem un primer ressalt delicat de desgrimpar equipat d'un natural a la dreta. Continuarem per diverses desgrimpades, algunes de les quals poden haver-se d'assegurar amb corda en condicions més humides, i trobarem un nou ràpel des d'un pi a la dreta i que de forma molt evident ens aboca a un balcó natural per damunt una vertical que sembla important. Superats els prop de nou metres d'aquest ràpel, trobem un parabolt amb anella des del qual farem un divertit ràpel més curt que els 11 metres amb el qual està ressenyat però que passa per un forat entre blocs encastats.

De nou, en un petit "balcó" natural, i de plè dins una imponent esquerda a la roca. Per davant nostre, i equipat amb dos parabolts massa junts, un ràpel d'una quinzena llarga de metres i que davalla per aquesta bonica esquerda que també forma una cavitat, ja que penetra muntanya endins una desena llarga de metres.

De la base d'aquest ràpel, tenim la possibilitat de grimpar a unes interessantíssimes feixes de roca a dreta i esquerra, si ho fem a la dreta, gaudirem d'unes boniques vistes a la cara Oest del Pedraforca, la que mira al poble de Gósol.

Seguim recorrent l'esquerda per un ràpel que trobem d'immediat, uns tretze metres i davallant una esquerda que per bé que segueix sent interessant, perd profunditat i estretor. Acabat aquest ràpel, és millor sortir de l'esquerda i progressar per damunt la roca que hi ha a banda i banda d'aquesta fins trobar un altre parabolt a la dreta i que ens permet de seguir progressant, ara ja amb la bonica esquerda completament desdibuixada i el bosc guanyant protagonisme mica en mica.

Només en el següent ràpel, també equipat a la dreta, l'esquerda reapareix tímidament, i ja en el següent ràpel, des d'un pi fàcilment identificable, anirem acabant el barranc o Torrent de la Jaça. Ens resta un últim ràpel per superar una successió podríem dir d'escales rocoses, i enllaçar ja, ara si, amb el Torrent Forcat o Torrent Senta.

Enllaçem en un tram ben obert, vestit i amb força arbres tombats, a uns centenars de metres abans d'una preciosa gorja, ben formada i equipada. On farem un primer ràpel d'uns set metres, on ja hi ha parabolts i quedem en un espai intermedi, previ a un bonic ràpel de 10 metres equipat d'un parabolt a l'esquerra i que ens aprofundeix encara més dins d'aquesta gorja tant interessant-

Segueix un curt passadís allargassat previ a un tomb brusc del barranc a l'esquerra per trobar un nou ràpel, també a l'esquerra i d'uns sis metres, altra vegada per continuar per un llarg passadís, ara força més obert però igualment custodiat per altes parets. Una nova desgrimpada i el barranc tomba a la dreta per un ràpel, altra vegada equipat a l'esquerra i d'uns tres metres desgrimpables amb cura (si no està moll).

Seguim breument fins a un nou tomb a l'esquerra del barranc i, sorpresa, la gorja s'obre cap a la vall, i un passadís ja més obert amb diversos ressalts que evitem per la dreta, ens condueix cap a la font on tenim el cotxe de retorn. Ens queda només un ràpel de 3 metres, on l'aigua fa aparició a tall de surgència i ja serem a la pista on tenim el cotxe.

RETORN DEL TORRENT FORCAT

De nou, el retorn és absolutament immediat, sortim del riu i trobem la font de Torrentsenta i el cotxe.

Croquis o topografia dels Torrents de la Jaça Vella i Torrent Forcat

topografia croquis ressenya torrent Jaça Vella Forcat o Torrent Senta Berguedà Gósol, Lleida Barcelona Catalunya Serra del Verd

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: Per manca d'aproximació i retorn, tot el track ha estat traçat sobre mapa.