Barranquisme, el Barranc de Moró

Sóm a la Pobla de Segur en el sí dels tècnics esportius d'espeleologia, i aprofitem una tarda lliure per a apropar-nos a aquest barranc que ens han recomanat.

Ens han "promès" un barranc sec, però ben excavat i estètic, que ens ocuparà bona part de la tarda, i com que comencem tard, sortim ja amb els cascs i frontals en previsió d'acabar l'activitat de nit, i així serà, doncs en sortirem amb la fosca.

El barranc de Moró ens entretindrà poc més de dues hores i mitja d'agradable activitat al Pallars Jussà.

Sortim amb en Marc i l'Ian a fer-lo !

Fitxa

• Activitat: Barranquisme
  • Punt de sortida: Encreuament del Congost d'Erinyà (riu Flamisell)
  • Població més propera: la Pobla de Segur
  • Combinació de cotxes: no és possible
  • Distància d'aproximació: 1,5 km

Sortida Barranc 1h59'  2h32' 2,28
Aparcament 3'  2h35' 2,52'

Descripció de la ruta

L'aproximació al barranc de Moró no té un camí evident i fressat, cal navegar una mica per una vessant seca i plena de garrics, argelagues i pedrusques.
Per trobar l'indret on deixar el cotxe, sortirem de la Pobla de Segur direcció el Pont de Suert, buscant el trencant a Serradell, Erinyà i el congost d'Erinyà, a mà dreta.

Deixant el cotxe a l'aparcament vora el Flamisell, creuarem el riu i seguirem l'antiga carretera fins a trobar a mà esquerra una fita (just després d'una llarga paret excavada pera  fer la carretera).
Iniciem doncs un ascens no gaire agradable per un terreny poc agraït i sense massa referències més enllà de la carena, la torre de llum que la corona, i algunes fites petites. Mica en mica anirem guanyant alçada fins a creuar-nos amb una mena de pista vella, que creuarem per a seguir amb el nostre ascens, així fins a topar amb un sender més evident que tomba a l'esquerra, en direcció al torrent, agafant-ne aviat la direcció i deixant-nos entreveure enmig dels arbres la pedrera que ens indica que estem arribant a l'inici del barranc. El mateix sender que hem près, ens durà de pet al barranc de Moró, amb un parell o tres d'opcions d'entrada. Nosaltres esperem que el camí es creui amb el barranc.

Un cop dins la llera del barranc, comencem amb un petit tram de marmites petites ben excavades però sense interès, seguit d'un tram a evitar per fora (dreta orogràfica) degut a que es troba plè d'esbarzers, per enllaçar amb un altre tram de pedres caigudes de la pedrera, el tram és molt, molt obert, i segueix així fins a arribar a les primeres verticals del barranc, on de seguida anirem descobrint ja el caràcter excavat, plè de bardisses i marmites estancades que té el barranc, si bé aquestes darreres, les marmites amb aigua, les podrem anar evitant amb més o menys filigranes, o bé senzillament sortint del barranc per vorejar-les per fora. També trobarem una bona quantitat de desgrimpades que ens demanaràn tota la nostra atenció.

Algun ressalt esquivant l'aigua ens durà al primer dels rapels, desgrimpable amb compte, i seguit d'un tobogan també desgrimpable, però amb instal·lació per si no ho veiem clar. Trobarem també més endavant un petit ràpel de 4 mts que ens condueix a una marmita estancada, però que tant rapelant com desgrimpant per l'esquerra podrem evitar.
El barranc es va tornant més i més interessant, amb alguns ràpels, marmites que esquivarem per petits cantells rocosos a la dreta per enllaçar amb un llarg passadís de marmites arribant al ràpel de 9 metres on el barranc tomba a la dreta lleugerament i arribarem a un tram que haurem de deixar el barranc a l'esquerra per una petita feixa fins que aquesta ens torni a dins de forma inevitable, ja per de cop, evitar una marmita allargada que podrem passar en oposició sense mullar-nos. El barranc aquí guanya una mica de verticalitat en els rapels i ressalts que se succeiràn, fins a arribar al ràpel penjat d'una sabina, que a priori ens conduiria a una marmita estancada força fonda, que evitarem rapelant per la dreta orogràfica, cercant el pas entre dos boixos que ens ajudaràn a evitar el pèndol en cas de relliscada. Aviat arribarem a un ràpel de 22mts, que amb la corda de 40 en doble podem fer justet, arribant a posar els peus al bloc a la base del rapel.

Seguidament, el barranc s'obre força i del rapel de 22 enllaçem amb un de 12 que ens deixarà en una petita repisa vora una marmiteta amb aigua des d'on instal·larem el rapel de 35 metres, el més llarg del barranc de Moró.

A partir d'aquí el barranc segueix amb diferents rapels de tamanys molt diferents (4 a 20 mts) amb algunes marmites trampa fins a trobar el pont de l'antiga carretera, hi ha l'opció de deixar el barranc a l'esquerra abans del pont, o arribar pràcticament al flamisell, sota el pont de la carretera. Nosaltres ho deixem abans del pont, ja de nit.

El barranc de Moró, no ens ha desagradat mica tot i ser de col·leccionista, és una bona alternativa per dies d'inestabilitat, o per a acabar de rematar el dia, combinant-lo amb alguns dels barrancs estrella de la zona.

Croquis

Topo Barranc de Moró

Font: latrencanous.com

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que ha estat enregistrada amb GPS.

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Aparcament vora el Flamisell

Vista del final del barranc de Moró

Pujada continua en l'aproximació

La pedrera és la clara referència que estem arribant

El primer tram que trobem, abans de les pedres caigudes de la pedrera

Caldrà evitar marmites amb aigua

Instal·lant el ràpel de 9mts

Al ràpel de 22, arribem justíssims amb una corda de 40

Ràpel de 12 i directes als 35 metres !

Baixant els 35 metres de rapel

Poc a poc la fosca va guanyant al dia

Acabem l'activitat amb negra nit