torrent de l'aigua de la corba o de cal ratera, Castellar del Riu Berguedà Barcelona Catalunya

Barranc de l’Aigua de la Corba o de Cal Ratera

Sortim als límits comarcals del Berguedà i el Solsonès a visitar un bonic descens que no farem sencer del tot ja que les tardes hivernals no donen per embolicar-nos en un retorn incert com ens planteja el de Cal Ratera.

Així, amb el plantejament que descrivim aquí podreu fer el descens amb un sol cotxe i sense necessitat de fer caminades bosc a través.

El descens és una bonica successió de ràpels de diferents alçades en un marc natural incomparable, a més d'unes vistes espectaculars. Una activitat romàntica, de col·leccionista en poden dir alguns, però ben bonica.

Fitxa tècnica del barranc de l'Aigua de la Corba

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Rasa de Cal Ratera
    • Rasa de Cal Rat
  • Punt de sortida:
    • Pista de la Mata a Cal Garriga
  • Població més propera: Sant Llorenç de Morunys
  • Combinació de cotxes: NO
  • Horaris amb un sol cotxe:
    • Temps de descens: 1h 30'
  • Dificultat: v3-a1-I
  • Ràpel més llarg: 25 mts
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Dossiers d'obertures EGAN
    • Barranc nu llevat dels dos primers ràpels. Hem pogut baixar només substituint el cordino del primer ràpel. La resta es pot fer sense abandonar residus a la muntanya.

Accés al Barranc de l'Aigua de la Corba

Partint de la ciutat de Berga prendrem la carretera que duu a Guixers i Sant Llorenç de Morunys, creuarem l'icònic túnel de la Mina i davallarem en direcció a l'Aiguadora.

Ja al fons de la vall, restarem atents al canvi de comarca i província, i és que poc després d'entrar al Solsonès, la carretera esdevé la LV-4241 i trobarem el pk.44 just abans del pont que creua el riu d'Aiguadora. A tocar del pont i abans de creuar-lo hi ha el trencall cap a Llinars, el prendrem i seguirem fins a veure el càmping Aiguadora a la nostra esquerra del qual en seguirem la tanca uns centenars de metres.

Gairebé al final de l'espai delimitat del càmping hi trobarem un eixamplament de l'asfaltatge, just abans d'un trencall on una pista ascendent marxa cap a la dreta, és la pista que duu a l'ermita de la Mata.

Fins a la Mata la pista és bona i transitable, però es va malmetent a mesura que guanyem alçada. La propera casa que trobarem, ja en un avançat estat d'enrunament i a la nostra dreta és la masia de Monnell. Després d'aquesta trobarem un trencall on haurem de tombar a la dreta. La pista segueix degradant-se i esdevé rocallosa.

Seguirem sempre la pista principal sense prendre cap desviament fins a arribar a una bifurcació amb un gran pla de roca a la dreta i ja amb vista a la Bauma de Sant Pere i també al nostre descens. Aquí deixarem el cotxe.

Aproximació al Barranc de Cal Ratera

Per accedir a la capçalera del descens del barranc de Cal Ratera o l'Aigua de la Corba reprendrem la pista per on hem vingut en sentit ascendent, passarem a tocar d'unes runes que ens quedaran a la dreta i quan observem una bassa en una pujada, prendrem el trencant a la dreta cap a Can Garriga des d'on una pista ressegueix per damunt la cinglera fins a la capçalera, que és la tercera rasa que observarem, la primera vertical és clara, i la precedeix un petit engorjat ben format.

EL DESCENS DEL BARRANC DE CAL RATERA

Començarem baixant un engorjat de minúscules dimensions que ens condueix directe a la primera vertical. Restarem atents a la dreta, que és on trobarem la instal·lació, que és d'aquelles que fan gràcia de trobar, un pitó i un espit. Reforcem la instal·lació canviant-li el cordino i hi afegim un maillon ja que l'anella que hi havia ens sembla excessivament prima. Aquest primer ràpel, de 25 metres ens introdueix al descens i ens deixa en una lleixa de roca prèvia al següent ràpel; de fet, aquesta serà la dinàmica general del barranc de cal Ratera.

Per al següent ràpel, no trobem instal·lació, però dirigim la nostra mirada a uns arbustos de l'esquerra (sempre hidrogràfica), i superem els aproximadament deu metres de ràpel per caure pràcticament damunt d'uns boixos.

De nou, una lleixa ampla de roca, les vistes són senzillament espectaculars, els Tossals, el tall de la Valldora, la Serra de Busa i els llengots als seus peus. A l'esquerra i al terra d'aquesta lleixa hi trobem una instal·lació molt precària de dos espits rovellats i un cordino molt podrit. Com que la recuperació no seria fàcil amb aquesta instal·lació decidim cercar de nou un garric a l'esquerra, força allunyat de la línia del torrent i que altra vegada cau sobre un lluc de boixos molt característic. Uns 15 metres de ràpel componen aquest tram.

No trobarem més instal·lacions al barranc llevat d'alguna cinta podrida en algun natural.

Una nova lleixa i cercarem de nou un lluc de boixos molt baixos a l'esquerra, aquest ràpel ben bé arriba a la vintena de metres.

Ja a pocs metres per damunt del bosc cercarem les savines de l'esquerra on trobem una cinta plana molt i molt envellida però sense maillon. Llacem directament la savina i baixem els prop de vuit metres de rampa fortament inclinada que ens deixen a les portes d'un bosc ben tupit.

Ens sabem a mig barranc, però també que enmig hi tenim un camí que ens duu sense problemes al cotxe.

Ens endinsem al bosc lleugerament per la dreta del torrent i busquem sempre el millor pas, a vegades creuant a l'esquerra, tornant a la dreta o desgrimpant pel llit del barranc, sempre buscant el lloc més còmode per progressar.

Quan arribem al camí, decidim d'abandonar malgrat que resten alguns ràpels per sota nostre.

RETORN DEL BARRANC DE L'AIGUA DE LA CORBA

Vist com es tanca el bosc damunt la rasa, i bo i sabent que encara ens resten alguns ràpels prou interessants. Decidim d'abandonar i prendre el camí a la dreta i seguir-lo sense problemes cap al cotxe.
Pot ser que dubtem en la part final, on el sender desemboca a una cruïlla amb una pista molt ampla que davalla a la nostra esquerra, és aquesta la que duu al cotxe.

NOTA: Si voleu fer el descens integral del barranc, heu d'obviar el camí per on nosaltres hem sortit, completar el barranc fins a desembocar al Torrent de Comabona, seguir fins que trobem la sortida del seu tram inferior, una pista a l'esquerra. Des d'aquí, sense camí, sempre bosc a través i remuntant algun ressalt rocós, cercarem la millor manera de pujar fins a la pista de Mataplana. Un cop trobada, tombar a l'esquerra per creuar el torrent de Comabona i seguir el camí, que és el mateix del retorn abans descrit, i que ens duu al cotxe de nou passant altre cop pel barranc de Cal Ratera. Uns 30/35 minuts d'ascens han de ser suficients per trobar la pista de Mataplana.

Croquis o topografia del barranc de l'Aigua de la Corba

No disposem de croquis per aquest descens.

Dueu dues cordes de mínim 25 metres, i gaudiu de l'aventura.