barranquisme als Ports de Beseit

Barranc del Clot de l’Hospital i Gorja de Lloret – Racó del Moro

De rebot en un inici de temporada força sec a casa nostra, decidim dirigir-nos a fer un parell de descensos als Ports de Beseit, que han gaudit fa una setmana d'una més que interessant llevantada que ha reactivat la majoria de torrents i barrancs de la zona.

El primer dels descensos que decidim fer serà el del Clot de l'Hospital, ja en un avançat estadi d'assecament, tot i que encara amb un fil d'aigua pràcticament en tot el barranc, llevat del que resta a partir de la seva confluència amb el Barranc de Lloret.

Sens dubte una joia paisatgísticament parlant, i quina sort, haver-lo pogut baixar amb aigua!

Fitxa tècnica dels barrancs del Clot de l'Hospital i de Lloret

• Activitat: Barranquisme al  Baix Ebre - Els Ports de Beseit
  • Altres toponímies: No en coneixem altra
  • Punt de sortida: Aparcament Barranc de Lloret
  • Població més propera: Mas de Barberans
  • Combinació de cotxes: no
  • Temps aproximació: 1h15'
  • Temps de descens: 2h20'
  • Dificultat: v3-a1-III
    • Barranquisme Al Port - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • Els 50 millors barrancs pel Massís del Port (Ed. Azimut)
  • Observacions: Instal·lacions en bon estat, ideal després de fortes llevantades

Accés i aproximació al Barranc del Clot de l'Hospital

Si provenim de Tortosa haurem de dirigir-nos cap a Mas de Barberans per la TV-3421, però sense arribar a aquesta darrera localitat, doncs abans d'arribar-hi, però ja en vistes al poble i entre els quilòmetres 18 i el 19 trobarem el trencall a la dreta amb un indicador on consta el nom del Barranc de Lloret.

Seguirem aquest trencall seguint sempre la pista principal fins a creuar una explotació de toros braus i arribar al que es coneix com l'aparcament del Barranc de Lloret, una bifurcació de camins on una gran porta metàl·lica ens barra el pas per la pista ascendent. Deixarem el cotxe en aquest punt procurant que no destorbi el pas de la gent que viu i treballa a l'indret.

APROXIMACIÓ AL CLOT DE L'HOSPITAL

Un cop estiguem a punt per començar a caminar prendrem el camí de la gran porta metàl·lica, que podrem passar pel seu cantó esquerre i seguirem la pista una bona estona fins a arribar a tocar del Mas d'en Cansalader, punt on travessarem una nova porta cap a l'esquerra i seguirem pista amunt fins al que sembla que es coneix com la Font del Divendres, una punta de muntanya on la pista tomba a la dreta i hi trobem un dipòsit d'aigua. Just abans del dipòsit i de la corba de la pista, surt un sender a la dreta i que remunta força directe cap al Coll Ventós.

Superat aquest coll, trobarem de nou la pista i la seguirem a l'esquerra, tot seguint també les tanques del que sembla una reserva de cabra salvatge amb un cert aire de pel·lícula tipus Jurassic Park.

Seguirem remuntant la pista sense massa complicacions fins a arribar a tocar de la Font del Sapo, punt on trobarem unes pintades mig desdibuixades a un roc a la dreta on trobem la inscripció Escarriso de Barretes.

En aquest punt és un xic confús, perquè cal sortir de la pista cap a la dreta, i tombar en direcció Nord per seguir un sender una mica desdibuixat fins a creuar el llit del torrent del Barranc del Clot de l'Hospital.

A la dreta del torrent hi ha un rastre de corriol que ens durà al primer ressalt, on trobarem a l'esquerra la primera de les instal·lacions, químics amb molta pasta química.

EL DESCENS DELS BARRANCS DEL CLOT DE L'HOSPITAL I DE LLORET

El barranc del Clot de l'Hospital comença molt obert, en el dia d'aquest descens un bon raig d'aigua brolla i afegeix interès a l'indret. Un primer ràpel per l'esquerra de l'aigua ens introdueix al barranc per seguir-lo aigües avall i trobar una nova vertical equipada a l'esquerra superant una primera tolla molt petita i sense parar de baixar arribar a un toll més generós amb aigua fresca.

Immediatament després un nou ràpel, aquest cop a la dreta, ens fa pensar que potser es pot saltar, però al no conèixer bé el barranc preferim instal·lar la corda. L'entorn és salvatge i bonic, a més, la sort d'haver-lo pogut ensopegar amb aigua li confereix un interès afegit especial.

Continuant el nostre descens del barranc del Clot de l'Hospital arribarem a una nova vertical de més importància i que és instal·lada a l'esquerra darrere un petit arbust, aquí l'aigua es concentra i cal creuar l'actiu, però el poc cabal que hem trobat no ens ocasiona cap mena de problema, ans al contrari, s'agraeix la petita remullada!

El barranc segueix, de fet, només acaba de començar i es promet llarg, alguns ressalts ens separen d'una nova vertical d'uns nou metres i no massa inclinada i que trobarem instal·lada a l'esquerra deixant-nos en un toll generós on ens banyem a plaer.

Seguirem entre codines i boixos, amb un tram molt obert, amb un ambient més de riera que no pas de barranc, retrobant-nos amb les tanques de la reserva de cabra salvatge en un indret on les vistes guanyen protagonisme i caminem per damunt d'una gran llosa inclinada.

Deixarem enrere la tanca, per retrobar-nos amb els ressalts i una petita i tímida gorja, més aviat oberta on la codina guanya protagonisme i el terreny ens insinua la gran vertical del barranc. No ens costa de trobar la instal·lació a l'esquerra, però cap ressenya ens indicava que es troba fraccionat i que podem fer un primer ràpel d'una desena de metres fins a la instal·lació de la vertical de 30 metres, ubicada en un preciós circ amb certa tendència a embaumar-se; de fet, part del ràpel és volat.

Creuarem una petita i curta massa de boixos per caminar de nou per la roca viva i trobar a l'esquerra un ressalt equipat d'uns tres o quatre metres d'alçada i seguir en direcció a una petita gorja, on entrarem amb un primer salt molt evident, per seguir amb un segon salt, ja més curt, on haurem d'afinar un xic la punteria per encertar a la part profunda de l'aigua.

Arribem a una altra part molt interessant del barranc, i és que just en sortir de l'aigua després del salt, trobem un fort encaixonament al qual accedirem fent un ràpel instal·lat a la dreta, punt on el barranc fa unes giragonses en forma de quatre per endinsar-nos en un curt, però preciós i estret passadís, per trobar un nou ràpel a la sortida d'aquest, instal·lat a l'esquerra i que ens facilitarà l'entrada a la gorja que continua encaixonada i interessant potser la que més del que portem de barranc, només amb el permís de la vertical de 30 metres. El lloc és preciós!

Un nou passadís ens espera a la base d'aquest ràpel, i igualment curt, trobem a la dreta un ràpel que ens treu fora, tornem a trobar vegetació i l'aigua s'escola lleugerament entre els còdols i roques de la llera amb un petit caos de blocs que ens condueix, ara si, a la sortida d'aquest passadís, i a confluir amb un altre torrent que se'ns incorpora per l'esquerra.

Abans d'abandonar el passadís, però, un altre ràpel ens deixa a un toll allargassat d'aigua gèlida que surt del passadís rocós.

Al cap d'uns metres trobarem unes fites, que molt possiblement indiquen la sortida del Barranc del Clot de l'Hospital, i l'entrada del de Lloret, no sóm de la zona, així que en aquest punt potser ens creiem que comencem el Barranc de Lloret i no és així, però bé, què hi fa, si l'indret és preciós i ho estem passant la mar de bé?

El barranc segueix uns centenars de metres força oberts i amb una generosa presència de vegetació per retrobar-nos amb un congost més endavant, que tot i que de forma intermitent i cada vegada de forma més freqüent, l'aigua desapareixerà.

Uns grans blocs marcaran l'entrada del congost, on accedirem desgrimpant alguns ressalts, buscant a l'esquerra el primer ràpel d'aquest preciós engorjat, un primer ràpel que ens permet davallar un enorme bloc encastat i seguir caminant per un passadís ample, amb escassa vegetació i on l'aigua recupera el protagonisme.

Després d'uns metres de caminar, no hem parat atenció a quants, ja que hem passat l'estona bocabadats, arribem a damunt una enorme llosa encastada sobre un bloc igualment enorme, potser més!, qui sap.

Intuïm la magnitud del toll d'aigua, ara sec, que dies enrere havia ocupat la base d'aquest preciós indret, del qual sabem que se'n pot saltar!

Estem arribant ja al final del barranc, doncs és en aquest punt que sabem que quan hi ha aigua permet un salt ja sigui des de dalt de tot, o si l'aigua ja es troba en retirada, de damunt del bloc.
Desgraciadament, ho trobem completament sec i hem de rapelar, i ho farem per la dreta.

Al final d'aquest ample i imponent passadís trobarem una característica agulla rocosa, però tornant dins el barranc, un caos de blocs de mitjanes dimensions, esbarzers i una petita corba a l'esquerra ens acabaran de conduir al final del barranc, el preciós saltant del Racó del Moro.

Un llarg ràpel instal·lat a la dreta i que el dia del nostre descens d'aquest preciós barranc només raja per la surgència inferior, imaginem, però, com d'espectacular ha de ser aquest indret quan l'aigua brolla també des de dalt, cap al preciós i allargassat toll d'aigua, que amb una vira del barranc cap a la dreta ens deixa al Racó del Moro, punt on un camí surt a tocar de la paret esquerra del barranc.

Retorn del Barranc de Lloret i el Racó del Moro

El camí que s'inicia per l'esquerra del barranc és molt fressat i no ens costarà massa de seguir, i amb una mitja hora ens conduirà de nou al cotxe.

Si l'ocasió ho permet, podem visitar de passada els bufadors, i si l'aigua brolla prou, baixar pel riu fent floting, però n'ha de baixar molta per a poder aconseguir que l'aigua ens arrossegui fins al cotxe.

Ressenya del Barranc del Clot de l'Hospital i de Lloret

barranquisme als ports de beseit

Aparcament Barranc de Lloret
barranquisme als Ports de Beseit
barrancs del moro clot hospital del ports de Beseit