Barranc del Coll de Sant Ramon Fígols Sant Corneli Berguedà Barcelona Catalunya

Barranc del Coll de Sant Ramon

Una altra activitat al Berguedà que podem fer seguint la petja de l'EGAN, de qui en particular, l'Estrella, ens posa sobre la pista de diversos descensos de col·leccionista que han anat obrint durant els darrers anys a la comarca.

En concret avui ens dirigim al Barranc del Coll de Sant Ramon, en una tarda que en horari hivernal se'ns fa curta. La nostra intenció inicial era la de combinar aquest descens, amb la gorja final del Torrent de la Garganta, però les tardes d'hivern ja se sap, el temps és escàs, i no volíem acabar de nit.

Així doncs aquí plantegem el descens d'aquest barranc, repensant la combinada de cotxes.

Aquest és un barranc "net" i d'aventura, on només trobarem dos espits, i havent de plantejar la resta de ràpels directament des de naturals.

Fitxa tècnica del barranc del Coll de Sant Ramon

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • No en coneixem
  • Punt de sortida: PR C-73 - El Morral
  • Població més propera: Fígols - Sant Corneli
  • Combinació de cotxes: Possible
  • Horaris amb combinació de cotxes:
    • Temps de descens: 1h 30'
  • Dificultat: v2-a1-I
  • Ràpel més llarg: 25 mts
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija (Ed. Alpina 1:25.000)
      • Ideal versió posterior a 2019
    • Dossiers d'obertures EGAN
    • Barranc d'aventura, sense instal·lacions als naturals.

Accés al Barranc del Coll de Sant Ramon, cotxe a baix

Circulant per la C-16 en direcció nord i des de Berga, passarem la vila de Cercs, i per sota de Sant Jordi. Passades les gasolineres Petromiralles, ens fixarem a l'esquerra, el veïnat de la Rodonella.

Entrarem a la Rodonella i prendrem el primer trencall a la dreta i a la següent cruïlla tombarem de nou a la dreta i aparcarem al final del carrer, amb cura de no destorbar.

Accés al Barranc del Coll de Sant Ramon, cotxe a dalt

Tornarem a la C-16, de nou en direcció nord fins, just vorejant per sota la central Tèrmica de Cercs trobarem el trencall que puja s St. Josep, St. Corneli i Fígols per la carretera BV-4025, seguirem carretera amunt fins a Sant Corneli, seguirem la carretera talment com si anéssim a Fumanya i Fígols.

Quan trobem el primer trencall de Fígols, l'agafarem, passarem de llarg el poble i prendrem la pista asfaltada que en surt fins a la bifurcació on hi ha les cases de Cal Cónomo i Cal Sant, aquesta última, en estat d'abandó. Aquí deixem l'asfalt i prenem la pista a la dreta, ara de terra, i seguirem fins al següent trencall, cal fixar-s'hi, perquè al ser pujada és poc evident fins que no hi sóm ben situats.

Prendrem el trencall a l'esquerra, en baixada i amb compte amb els trenca aigües del camí. Passarem de llarg per la bocamina de la Transversal Fumanya i més enllà, en una fondalada que identificarem per una esllavissada del terreny que fa feredat, creuem el torrent de Fumanya. Seguirem amb el cotxe, primer planer, i després remuntant l'obaga fins a arribar a una corba molt marcada a la reta, de la qual surt una pista descendent a l'esquerra. Deixem el cotxe aquí, procurant no obstaculitzar el pas (tot i que improbable) de vehicles.

Aproximació al Barranc del Coll de Sant Ramon

Prendrem la pista descendent fins al Barranc del Coll de Sant Ramon, no hi ha confusió possible, i podem caminar restant embadalits de l'entorn que ens envolta.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL COLL DE SANT RAMON

Comencem el descens a la confluència entre la rasa i la pista per on baixem, ja que contràriament al que s'indica a la ressenya de l'EGAN, avançada la tardor, no hi ha bardissa que ens impedeixi d'entrar per aquí, i el primer tram del barranc del Coll de Sant Ramon ofereix un pas generós al marge dret pel qual podem caminar fàcilment, sembla un rastre de sender, ja que també trobem algunes marques, qui sap, si per accedir a passos dels caçadors.

Superat aquest llarg tram de progressió arribarem al primer ràpel, d'uns 20 metres segons ressenya. El boix esquerre del qual s'hauria de rapelar no ens sembla que ofereixi massa garanties, així que decidim desgrimpar la petita lleixa de roca que precedeix al ràpel i que ens deixa en un replà ple de fulles, amb un gran bloc de roca a l'esquerra, i un arbre a la dreta des d'on, alçada, instal·lem la corda per rapelar.

De nou, seguirem progressant en un ambient emboscat, obert, i caminant damunt un mar de fulles.

Arribarem a un nou ressalt rocós, on podem instal·lar la corda a un arbre endarrerit i a l'esquerra, vigilarem també amb el fregament, ja que a l'esquerra hi ha una paret de roca que creua el torrent en diagonal on la corda s'arrepenjarà i correrà. Compte també amb la caiguda de pedres, ja que el terreny és molt descompost.

Seguirem, un nou ressalt que superarem desviant-nos força a l'esquerra del torrent ens conduirà no molt enllà a un nou ràpel que instal·lem en un arbre a la dreta. Aquest ràpel és prou bonic, es tanca lleugerament, i ens permet davallar una llarguíssima rampa rocosa coberta de molsa.

Continuarem torrent avall i arribarem a un tall en el terreny d'una trentena de metres i que cal fraccionar.

Primer de tot, cercarem a l'esquerra l'arbre que ens ofereixi més garanties de seguretat i així baixar la rampa inclinada i plena de fulles que ens condueix a la instal·lació de dos espits, a la dreta i que ens permetrà de rapelar els darrers 21 metres, més verticals i que ens deixen a la base d'un circ de roca molt obert, però bonic. Compte a la base, ja que la roca oculta sota les fulles rellisca i molt. Sort n'hem tingut de les tisores de poda, ja que a la sortida del ràpel hi havia molta bardissa.

Seguim barranc avall, intuïnt les verticals finals, ja que el torrent s'obre a la vall que forma el Torrent de Fumanya al final del qual hi ha la central tèrmica de Cercs.

Trobarem un nou ràpel de 22 metres que instal·lem en un arbre a l'esquerra.

Ens restarà un darrer ràpel que salva una paret de roca d'una dotzena de metres, després del qual seguirem un tros a peu amb petits ressalts i amb un ressalt delicat més, on pensem que convindria muntar corda (tot i que hem evitat sortint del torrent per l'esquerra anant a cercar una tartera), arribarem a la plaça on acaba el nostre descens.

RETORN DEL BARRANC DEL COLL DE SANT RAMON

Contràriament al que indica la ressenya de l'obertura del barranc, a la placeta que trobarem ja a la part final del descens, prendrem la pista a la dreta, trobant de seguida una bifurcació on prendrem la pista descendent a l'esquerra. Seguirem aquesta pista fins a trobar el GR, que prendrem sempre cap a la dreta i en direcció a la Rodonella. En uns trenta minuts i pràcticament sempre de baixada arribarem al cotxe de nou.

Croquis o topografia del barranc del Coll de Sant Ramon

topografia croquis ressenya Barranc del Coll de Sant Ramon Fígols Sant Corneli Berguedà Barcelona Catalunya