barranquisme Alt Urgell

Barranc de Fontanella, barranquisme a l’Alt Urgell (Lleida)

La zona d'Organyà i els seus entorns ens ofereixen una infinitat de possibilitats per a la pràctica del barranquisme a la província de Lleida.

De tots ells, molt possiblement el barranc de Font Bordonera n'és el més visitat, però avui no deixem passar l'oportunitat de visitar una altra joia de la zona, el barranc de Fontanella, del que podem dir, sense massa por d'equivocar-nos, que és un dels barrancs secs de Catalunya més bonics que hem visitat.

Això si, hi hem anat just després de pluges, i per al primer tram ens ha estat de gran utilitat la part de baix del neoprè, i una mica d'abric pel fred.

Però cenyint-nos al que és el barranc, recorrent-lo descobrirem un barranc molt ben excavat a la muntanya, amb racons de gran bellesa i nombroses curiositats que fan que valgui del tot la pena aprofitar qualsevol ocasió que es pugui tenir de fer aquest descens.

Fitxa tècnica del barranc del Barranc de Fontanella

• Activitat: Barranquisme a l'Alt Urgell (Lleida)
  • Punt de sortida: Cruïlla a Fontanella
  • Població més propera: Organyà
  • Combinació de cotxes: Si
  • Distància d'aproximació: 1 km.
  • Temps de descens: 1h55'
  • Dificultat: v3-a1-III
  • Ràpel més llarg: 25 mts
    • Muntanya d'Alinyà - Serres d'Aubenç i de Turp - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats de l'Alt Urgell
    • Gorgs Organyà - Guia de barrancs de l'Alt Urgell
  • Observacions: Portar un mínim de material d'instal·lació per si un cas

Accés i aproximació al Barranc de Fontanella

Per accedir al barranc de Fontanella és molt recomanable utilitzar dos vehicles degudament combinats per a estalviar-nos l'aproximació, que de no fer-ho, ens ocuparia entre una hora i mitja i dues de pujada per una pista força desagraïda de caminar.

Amb dos cotxes, prendrem la carretera d'Organyà a la Seu d'Urgell (C-14) en direcció Nord i passat el congost de Tresponts, abans del pont i el túnel que ens situen a la llera esquerra (hidrogràfica) del riu Segre trobarem el trencant que duu a Montant de Tost, Sorribes i Ossera per la LV-4001, on podrem aparcar, a l'altra banda del riu, just quan la carretera comença la pujada, trobarem a la dreta un petit aparcament on hi caben uns quants cotxes.

Agafarem el segon cotxe i reprendrem la carretera, ara cap a Organyà de nou, i al cap de poc menys d'un quilòmetre i mig, en una llarga corba de la carretera que ens duu a un túnel, estarem atents a la dreta, on hi veurem una pista forestal que puja dreta, i que fent moltíssimes marrades ens durà a superar el Coll de Bigues, i uns cinc o sis-cents metres més enllà ens toparem amb una bifurcació d'on en surt una pista a la dreta en sentit descendent, amb un rètol que ens indica que el camí està tallat. Aquí deixarem el segon vehicle i ens equiparem.

Per a acabar d'arribar al barranc de Fontanella prendrem la pista descendent que hem comentat que baixa per la dreta de la que ens ha dut fins aquí. Aquesta pista la trobarem tallada per una tanca al cap d'un centenar de metres, i segueix baixant fins al Barranc de Fontanella. Estarem atents, però, perquè just abans de creuar el torrent, hi ha una ampla pista de desembosc que segueix barranc avall per la llera dreta. Si la seguim i estem atents, al cap de poc de caminar podrem entrar al barranc.

EL DESCENS DEL BARRANC DE FONTANELLA

El barranc de Fontanella consta de dos trams ben diferenciats, i comença com una riera, enmig del bosc i obert, però de seguida començarà a aparèixer la roca en forma de parets de poca alçada, en un entorn molt verd i humit, a poc a poc arribarem a l'inici de l'engorjat del barranc, alguns ressalts que acaben a l'aigua i ja trobarem el primer ràpel, i a partir d'aquí l'espectacle que ens regalarà el barranc no pararà en cap moment, doncs ja som dins l'engorjat i seguirem recorrent aquest bonic ambient en tot moment.

Amb algun ressalt enmig, arribarem al següent ràpel que davalla per una bonica colada de pedra tosca, com el següent, que també davalla per la tosca, però que a més ens permet veure les arrels gruixudes d'un arbre que habita dins el barranc, just sobre aquesta tosca.

Després d'un altre ràpel, arribarem al punt on un nou ràpel ens permet baixar per un forat o, com en els altres, per damunt d'una estructura de tosca. Aquí és molt recomanable baixar pel forat, doncs la curiosa estructura de tosca amaga una infinitat de curioses formacions a sota seu.

Seguirem superant ressalts fins a arribar al primer ràpel realment llarg del barranc de Fontanella, un ràpel d'una mica menys de 20 metres, equipat a dreta i esquerra. Per la dreta trobarem un passamà que ens permet accedir a les capçaleres sense risc de relliscar i caure els 20 metres de cop.

Ens quedarà un altre ràpel de 10 metres per concloure el que es considera la primera part del Barranc de Fontanella, a partir d'aquí, el corredor de roca que ens ha acompanyat, s'obre de cop a un preciós bosc de boixos, que ens tapa el que sembla un enorme circ de roca que s'alça per damunt dels nostres caps, i l'aigua de les darreres pluges que ens ha acompanyat fins ara s'escola terra endins per no tornar-nos a veure més.

Recorrerem durant una bona estona per aquest tram de bosc fins a retrobar de nou la roca, les parets i l'ambient excavat a la roca que, de nou, ens tornarà a sorprendre amb la seva bellesa, ara però sense rastre de l'aigua, més enllà del testimoni que la seva força ha anat deixant a les parets i el terra de roca.

Hi accedirem amb un primer ràpel de 5 metres, per anar a cercar el que segueix, d'uns 8 metres i més enllà encara un altre de 12.

Mica en mica, ens anirem apropant a la vertical final del Barranc de Fontanella, i ho sabrem perquè de tant en tant se sent el soroll d'alguna moto especialment sorollosa que passa per la carretera. L'ambient, però segueix sent molt i molt bonic, potser, fins i tot, podríem dir que és la part més bonica del barranc, per com n'és d'excavada a la roca.
Trobarem tres ràpels, de 7 metres, 10 i 7 metres altre cop, que ens van endinsant, metre a metre, dins la gran gorja final del Barranc.

Ja a la capçalera d'un nou ràpel, on intuïm perfectament que el barranc de Fontanella vira a la dreta, i el soroll de la carretera se'ns fa més evident que mai (a més de la brisa que corre), ens trobem davant del ràpel que ens deixa, a la seva base, dins una marmita trampa, equipada amb un cadenat que ens permetrà sortir-ne, no sense un bon tip de tibar.

Arribats a la darrera capçalera, l'espectacle és immens, una espècie de mig tub excavat a la roca, surt d'enmig de les altíssimes parets del circ rocós on acaba el barranc, i amb un ràpel  de prop de 25 metres ens deixa fora del barranc de Fontanella.

RETORN DEL BARRANC DE FONTANELLA

Algunes descripcions ens indiquen que convindria seguir per la llera del torrent, però a nosaltres ens ha semblat més còmode seguir pel peu de la paret esquerra del gran circ de roca, per trobar algun graó per superar algun ressalt i un caminet probablement molt fressat de tants escaladors i escaladores que s'apropen al final del barranc buscant les vies que cavalquen les altes parets. Aquest sender ens durà a trobar una pista que creua la rasa, i que prendrem a la dreta per anar a buscar la pista pavimentada que ens baixarà a la carretera, a l'altra banda de la qual hem deixat el primer vehicle.

Croquis o topografia del barranc de Fontanella

ressenya del barranc de Fontanella
Font: latrencanous.com

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació i el retorn, el tram corresponent al descens del tram equipat del barranc de Fontanella ha estat traçat sobre mapa com a referència visual.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"