descens de barrancs Barcelona

Barranc de la Foradada, barranquisme a Vallcebre, el Berguedà

Anant i venint del Pedraforca, o pujant a les valls del Pedraforca a fer qualsevol activitat de muntanya, just quan la carretera recorre per sota els cingles de Vallcebre i creua el torrent de Vallcebre, haureu vist mil i una vegades la sortida d'aquest tram encaixonat i amb altives parets per on brolla l'aigua del riu, indicador del cabal del barranc del Forat Negre.

A parer nostre,  a l'ombra dels altres descensos de barrancs del poble de Vallcebre, la Foradada resta com una raconada d'una enorme bellesa, però que compta amb unes instal·lacions més aviat precàries per a la pràctica del barranquisme.

Amb tot, i a l'espera de què sorgeixi l'ocasió de revisitar-lo amb la voluntat d'un reequipament, creiem que val la pena destacar la importància d'aquest descens, bonic, curt, encaixonat i esportiu, amb una aproximació i retorns molt i molt curts.

Descobriu amb nosaltres aquest bonic barranc, d'aigües tèrboles i una llera de riu més aviat fangosa, però amb uns paisatges totalment encisadors.

Fitxa tècnica del barranc del Barranc de la Foradada

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: Carretera BV-400 al pont que creua el barranc
  • Població més propera: Vallcebre
  • Combinació de cotxes: NO
  • Distància d'aproximació: 1 km.
  • Temps de descens: 1h'
  • Dificultat: v1-a2-II
  • Ràpel més llarg: 10 mts
    • Moixeró La Tosa - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Observacions: Instal·lacións dolentes o regulars, portar material d'instal·lació

Accés i aproximació al Barranc de la Foradada

Circulant per la C-16 en direcció Nord, passat el túnel del Castell de Guardiola, trobarem el desviament que ens permetrà prendre la carretera B-400 cap a les Valls del Pedraforca, senyalitzat amb un rètol on s'hi indiquen els municipis que conformen les valls, Vallcebre, Saldes i Gósol.

Prendrem doncs aquesta carretera i passat el Càmping El Berguedà, recorrent per sota els cingles de Vallcebre, veurem en el punt en que un pont a tocar del cingle creua el riu, una font a mà esquerra, després una petita excavació a la roca, i el pont que creua el riu.

Podríem aparcar aquí, abans de la font, o davant de l'excavació a la roca, però els aparcaments aquí són molt justos, i és preferible reservar-los per a qui vingui a la font a buscar aigua. Nosaltres recomanem seguir la carretera fins uns tres-cents metres passat el pont, on trobarem a mà dreta una pista que marxa per la dreta amb un viratge de 180º, i un gran bloc de pedra a la dreta de la carretera. Just al darrere d'aquest gran bloc, podrem aparcar amb més comoditat i sense molestar a ningú.

Per a l'aproximació al barranc, desfarem el tram de carretera que ens separa del pont, i la Foradada pròpiament, per buscar el bonic sender que puja i remunta excavat al cingle per a trobar un caminet que a través d'un alt pont creua el barranc a gran alçada, unes vistes imponents de tot el barranc sota els nostres peus ens meravellaran.

Podem optar per no creuar el pont, i baixar al riu per les restes d'un antic camí, que serà l'opció més còmode, o creuar el pont, i baixar pels marges també cap al mateix punt d'entrada al riu, una opció que vam triar en aquesta visita, i que no resulta gaire còmode. Així, recomanem les restes de sender antic per accedir al barranc.

EL DESCENS DEL BARRANC DE LA FORADADA

No tardarem massa en descobrir el caràcter força aquàtic del Barranc de la Foradada, de fet, tampoc s'hi val a badar, doncs el barranc és intens, i curt, així que en un tres i no res serem al final d'aquest.

Però no tinguem pressa i gaudim del barranc.

D'entrada, hem de destacar que cal anar amb compte durant tot el descens del barranc, perquè degut al fang, gran protagonista en tot el descens, tot ell patina molt, i hem d'evitar de totes totes, que una relliscada tingui males conseqüències. Així doncs, posarem especial atenció a l'accés a les capçaleres, i ens assegurarem sempre durant la instal·lació dels ràpels. No s'hi val a badar.

Començarem amb un tobogan, o que opcionalment podem saltar per la banda hidrogràfica esquerra (comprovar sempre) i buscarem a l'esquerra una corda fixa per baixar cap a la capçalera del següent ràpel.

Al nostre parer aquest ràpel és el més bonic del barranc, doncs és una rampa molt i molt encaixonada, i tot i que patina molt esdevé un ràpel molt bonic. Amb uns 10 metres, aquest ràpel ens deixa en un toll allargassat, del qual sortirem amb els peus ben clavats al fang que hi ha al fons del toll, fet que convida a que sempre que ens sigui possible, intentem progressar nedant. En el cas d'aquest toll la profunditat bé que ens ho permet.

Cal destacar també que hi ha un espit una mica més d'un metre per damunt de la instal·lació d'aquest ràpel, on també s'hi veuen senyals de crescudes, fet que recorda que no hem d'entrar a la Foradada després d'episodis de fortes pluges.

A aquest ràpel tant bonic el segueix un altre ràpel d'uns 4 o 5 metres instal·lat, de nou en un sol espit a l'esquerra.

Tinguem molta precaució al toll que hi ha a la base d'aquest ràpel, perquè hi ha alguns blocs sota l'aigua amb els quals podriem topar i prendre mal.

Molt seguit, buscarem una petita lleixa rocosa a la dreta, on hi ha la instal·lació del següent rapel, ubicat just abans d'una vira molt marcada del barranc a la dreta.
Amb aquest ràpel, baixarem la primera vertical, per seguidament, recórrer (si ho volem) el tobogan que ressegueix la corba a la dreta que fa tot el barranc i que ens llança, amb un curt tobogan més vertical al final que ens deixa caure a un nou toll d'aigua.

Aquí ens assegurem a cos per arribar al següent ràpel minimitzant el risc d'una relliscada.

Aquest ràpel és sense cap mena de dubte el que compta amb la pitjor de les instal·lacions, un sol espit, molt oxidat i mig sortit. Amb tot, serà suficient per baixar el primer tram de verticalitat amb seguretat per, posteriorment, deixar-nos caure pel tobogan al toll allargassat que ens deixa just abans del pont de la carretera.

Aquí es pot seguir, amb un ràpel més, instal·lat en un enorme bloc a la dreta i que compta amb dos espits, creuarem cap a sota el pont, on trobarem una represa, que podem superar per l'esquerra on hi ha un ràpel instal·lat i a la base del qual podrem abandonar el barranc per l'esquerra, remuntant fortament per una tartera i posteriorment pel marge.

RETORN DEL BARRANC DE LA FORADADA

Si ho volem, però, just abans del pont, sortint de la imponent gorja de la Fordada, podem abandonar el riu a l'esquerra per un senderó que puja buscant la paret esquerra, on hi veurem una placa de la concessió de les aigües del riu per a la seva explotació. Al cap de ben pocs metres ja serem a la carretera.

Croquis o topografia del Barranc de la Foradada

ressenya barranc de la foradada vallcebre

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El track ha estat modificat sobre mapa per a corregir molts punts erràtics del GPS en l'aproximació, descens i retorn del Barranc de La Foradada de Vallcebre, si us plau, preneu-lo únicament com a referència.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Descarregueu el track Format GPX

la Foradada (Vallcebre)
barranquisme iniciació al Berguedà
barranquisme a Vallcebre
descens de barrancs Barcelona
barranquisme a la vall del Pedraforca
barrancs fàcils al Berguedà
tobogan al barranc de la foradada de Vallcebre