barrancs del ports de Beseit

Barranc de la Paridora

Hem baixat amb en Pere als Ports de Beseit per aprofitar les darreres llevantades i mirar de fer alguns barrancs icònics de la zona amb almenys un mínim d'aigua per a gaudir-los com cal.

En aquesta ocasió ens trobem amb en Javi, que viu a Tortosa per fer un cafè al Restaurant Els Ports i sortir amb el cotxe cap al Barranc de la Paridora, un barranc prou aquàtic, un barranc preciós, tot i que un xic discontinu, on trobarem diversos racons d'una enorme bellesa paisatgística separats per trams de caminades que interrompen un xic el descens del barranc.

Aquest component discontinu, però, no ha de tirar enrere a ningú, ja que ben segur que el Barranc de La Paridora agradarà a tota classe de barranquista, des dels més aficionats als salts i trams esportius, als més romàntics i amants dels racons de gran bellesa.

Fitxa tècnica del barranc de la Paridora

• Activitat: Barranquisme al  Baix Ebre - Els Ports de Beseit
  • Altres toponímies: No en coneixem altra
  • Punt de sortida: Pista del Refugi Forestal de la Mola
  • Població més propera: Roquetes
  • Combinació de cotxes: no
  • Temps de descens: 2h5'
  • Temps de retorn: 1h
  • Dificultat: v3-a2-II
    • Barranquisme Al Port - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • Els 50 millors barrancs pel Massís del Port (Ed. Azimut)
  • Observacions: Instal·lacions en bon estat, de vegades fins i tot excessives, ideal després de fortes llevantades

Accés i aproximació al Barranc de la Paridora

Tenim dues opcions per arribar a l'inici del barranc de la Paridora.

La millor, i la més llarga, permet d'accedir-hi amb turismes no massa baixos.

Des de Tortosa ens dirigirem a la localitat veïna de Roquetes i d'aquí sortirem en direcció al Parc dels Ports de Beseit per la carretera T342 per passar per la urbanització ELS PILANS, punt on trencarem a l'esquerra cap a Mont Caro, degudament indicat. Una desena de quilòmetres per carretera prou sinuosa que remunta cap als Ports de Beseit arribarem al Restaurant del Port, un punt ideal on aturar-nos a fer el cafè o dinar en tornar del barranc de la Paridora.

Si seguim recte per davant del restaurant, arribarem a un encreuament a tocar del Coll de Carrasqueta que prendrem a la dreta, cap a la Font del Mascar, i l'Ermita de Santa Maria dels Ports parant atenció al primer trencall cap a la dreta, el seguirem i ja en la pista principal (que en els seus inicis comparteix recorregut amb el GR-7) seguirem amb paciència el llarg recorregut que ens separa del Clot de la Pega, punt d'inici del barranc, passant primer pel Pla de Llinars, indret que marca el punt d'inflexió entre el primer tram on predomina la pujada i el segon, ja de baixada i on seguirem en bona part el torrent que alimenta el barranc de La Paridora.

Sabrem que hem arribat quan creuant el torrent intuirem a la dreta com el barranc es comença a engorjar per trobar uns metres pista enllà un ample pla a la dreta de la pista on podem aparcar sense destorbar el pas de vehicles per la pista.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DE LA PARIDORA

Des del cotxe, una vintena de metres ens separen del torrent, que es troba situat al Nord-Est d'on som, és tant evident que poca cosa més en podem destacar.

EL DESCENS DEL BARRANC DE LA PARIDORA

Per accedir al barranc caldrà entrar a l'engorjat per sota un gran pont de roca format per un bloc encastat. Per sota d'aquest un petit toll ens condueix de forma immediata al primer ràpel de vint metres que vé seguit per un nou ràpel, de nou d'una vintena de metres, ambdós instal·lats a l'esquerra del barranc.

Aquest primer tram ja ens mostra que bonic pot ser el barranc de la Paridora, però alhora, ve seguit d'un llarg tram caminant a peu pel barranc, on trobarem ressalts, algun salt, i un paisatge variat, amb parts vestides, i d'altres on caminarem per damunt la roca de forma ben còmoda.

Arribarem més endavant a un passadís inundat, entre parets d'entre tres i cinc metres aproximadament, que s'engorja mica en mica i ens conduirà de nou a una vertical important que ens permet de fer un ràpel fins damunt uns blocs de roca i saltar l'aigua si el nivell ho permet. Sortirem del toll d'aigua per seguir caminant pel passadís de roca fins a sortir de nou a un tram amb ambient de riera on els boixos poden tapar un xic la llera de la rasa de la Paridora. De nou doncs, un altre tram de progressió a peu, on el que anirem trobant serà d'allò més variat, trams on hem de nedar, tolls amb aigua abundant, algun ressalt, i ambients més o menys oberts que s'alternen amb trams de tímids passadissos rocosos per arribar a un nou ràpel a la dreta en forma de rampa, on els més agosarats podràn saltar al toll de la base, un salt sens dubte molt tècnic on no hi ha marge d'error, doncs a la recepció tant sols hi ha un metre quadrat on cal caure per no prendre mal.

Seguim per un passadís entre parets de roca per buscar el següent ràpel a l'esquerra, amb una sortida una mica estranya on cal parar atenció als fregaments de la corda. Més endavant, observarem a l'esquerra una corda fixa instal·lada en forma de passamà per accedir a la capçalera del ràpel que ens deixa a un toll molt generós al qual hem decidit saltar.

Just en sortir-ne trobem un altre salt preciós a un toll d'aigua cristal·lina com ha estat fins ara, i també freda.

El barranc de la Paridora s'obre una mica tot i que manté un marcat caràcter barranquista i ens segueix oferint obstacles interessants, després d'aquest darrer salt, arribem a una preciosa vertical, equipada a l'esquerra amb un passamà per instal·lar on més ens convingui segons el cabal del torrent, uns quinze metres d'alçada són els que ens separen d'un altre toll preciós d'aigua cristal·lina i un color verd maragda que ens té embadalits en tot moment.

Seguirem deixant el Torrent de Vallnegra que se'ns incorpora ben sec per la dreta i trobar una nova vertical d'uns 7 metres on per afegir interès buscarem una instal·lació sota un bloc encastat que forma un bonic pas interior per on s'escola l'aigua. Pot ser recomanable, sobretot si el cabal ho fa necessari, rapelar per fora. Si ho fem pel pas interior, però, trobarem a dins una nova instal·lació per superar la rampa allargassada que cal baixar per sortir d'aquesta petita cavitat.

Continuant barranc de la Paridora aigües avall, arribarem a una nova i curta successió de verticals, el primer el saltem cap a la dreta, amb compte de no relliscar, ja que un mal salt pot tenir conseqüències greus. Sortirem d'aquest toll amb un nou salt llarg endavant cap a un altre toll, molt més gran i ample al qual el segueix un petit tram a peu fins a topar-nos amb la incorporació del riu Algars, que entra per l'esquerra formant un bonic salt d'aigua després del qual trobem un altre salt allargassat i d'uns dos metres d'alçada a la sortida del que hi ha la fita de formigó tant característica que surt ressenyada a totes les ressenyes del Barranc de la Paridora.

Iniciem aquí el darrer tram del barranc, començant amb el salt d'uns sis metres a un enorme toll d'aigua, on també els més agosarats poden buscar un salt d'entre 12 i 15 metres a la dreta, des d'un sortint rocós molt evident. No podem estar-nos de destacar la bellesa de l'indret, l'abundosa quantitat d'aigua de color maragda, neta i clara, acompanyada de l'ambient rocós del lloc fa que el conjunt sigui espectacular.

Caminarem una miqueta, superant també algun ressalt per arribar al darrer tram engorjat, al qual accedirem per un ràpel preciós al qual hem d'arribar per un passamà instal·lat a l'esquerra d'una vintena de metres a la base del qual haurem de nedar per arribar al següent ràpel on tindrem dues opcions, si el cabal ho permet, com és el cas, farem un ràpel directe per l'actiu d'uns 10 metres; en canvi, si el cabal no ho permet, prendrem el passamà que remunta per damunt de la instal·lació d'aquest ràpel i poder accedir així a una capçalera de ràpel que evita l'actiu.

Superat aquest obstacle, arribarem a l'inici de l'última gran vertical, una enorme rampa de roca d'uns 35 metres que ens aboca a una gran i immediata obertura del barranc de La Paridora.

És en aquest punt on caldrà prendre atenció al cabal, doncs s'hi donà fa anys un accident mortal. Sorprenentment també, és precisament l'accés a la capçalera d'aquesta darrera vertical on trobem el pitjor equipament de tot el descens. Dos punts amb un aspecte regular ens permeten d'iniciar el descens cap a la capçalera, amagada sota una visera de roca a la dreta, l'accés a la qual és un xic tècnic. Entre la capçalera d'aquest ràpel d'accés, i la instal·lació de la capçalera de la rampa final hi trobarem dos químics, el primer dels quals força tocat per les crescudes.

Cal tenir ben present que en aquest pas clau del barranc el cabal de l'aigua es concentra en un únic punt molt estret.

Amb un pas una mica incòmode i com hem dit, un xic tècnic arribarem a la instal·lació del ràpel de 35 metres que ens deixa a un gran toll d'aigua, just abans d'un gran caos de blocs, punt final del descens del barranc de La Paridora.

Retorn del Barranc de La Paridora

Ens canviarem per començar a caminar, doncs és poc, o més aviat gens recomanable d'enfrontar-nos al retorn amb el neoprè posat.

Cercarem el camí a la dreta del barranc, que amb marques vermelles ens conduirà a remuntar el barranc amb una primera pujada força dreta, superant un primer mur de muntanya per baixar de nou al barranc, on el remuntarem una mica per retrobar el camí de nou a l'esquerra (ara mirant el barranc en sentit ascendent), pujarem i superarem un nou mur rocós amb un pas equipat amb cordes, i arribarem a l'indret on hi trobem la fita de formigó i la incorporació del Riu Algars, on ara cercarem el camí a la dreta, uns metres per sobre del riu Algars, i seguirem remuntant, primer molt dret, i suavitzant-se a poc a poc fins al cotxe.

Apareixerem a l'aparcament vora una hora després de començar a caminar.

Ressenya del Barranc de la Paridora

barranquisme als ports de beseit barranc de la paridora

Accés de la Paridora
barrancs del ports de Beseit
barrancs de la paridora del ports de Beseit