salts al viu de llevata

Barranc de Viu de Llevata, l’Alta Ribagorça

Conegut de forma molt i molt generosa com el "Llech català", sí que és cert que el barranc del Viu de Llevata ens ofereix una jornada de barranquisme molt i molt lúdica.

Amb la seva forma sinuosa, i diversos trams perfectament excavats a la roca, aquest barranc ens brindarà una successió de sorpreses amb molts salts, tobogans i també ràpels, alguns d'ells ben distrets com pot ser el "Tarzan", sempre en un entorn engorjat, de parets no massa altes, però sempre encaixonat.

Sempre que el cabal sigui l'adequat, aquest barranc és perfecte per a la iniciació al barranquisme a Catalunya, en un racó de món aïllat, però molt bonic. Cal tenir en compte les tempestes d'estiu i tardor, doncs la capçalera del riu de Viu presenta una gran quantitat d'argiles, fet que provoca que les aigües arribin de manera molt ràpida al riu.

Val a dir que, malgrat que no disposa d'horaris establerts i ben definits, l'aparcament al Port de Viu hi trobarem un aparcament que a temporades és de pagament i també s'hi ofereix servei de begudes.

Fitxa tècnica del barranc de Viu de Llevata

• Activitat: Barranquisme a l'Alta Ribagorça
  • Altres toponímies: Riu de Viu
  • Punt de sortida: Viu de Llevata
  • Població més propera: Viu de Llevata
  • Combinació de cotxes: NO
  • Temps de descens: 2h15'
  • Dificultat: v2-a3-III
    • Vall Fosca - Montsent de Pallars - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Cañones y barrancos de la Ribagorza - Javier Guerrero (Ed.Prames)
    • 50 Barrancos del Pirineo - (Ed. Desnivel)
    • Tour de l'Europe en Canyon - Les plus belles descentes - Stéphane Coté (Caracal) - Autoeditat
  • Observacions: Alerta amb el cabal, pot presentar problemes a les parts més encaixonades

Accés i aproximació al Barranc de Viu de Llevata

Conduint per la N-260 en direcció Nord, des de La Pobla de Segur, passarem pel poblet de Senterada, on la carretera segueix per l'esquerra de l'Hostal Casa Leonardo, just on semblaria que tomba a la dreta. Passarem el riu de Sarroca i seguirem per la N-260 en direcció Nord cap a Perves i més enllà el poblet de Viu de Llevata, a la dreta del Coll amb el mateix nom.

Aparcarem a la banda dreta de la carretera, a l'altre cantó del coll hi ha un petit espai on hi solen haver un parell de cotxes abandonats. Altrament, just a l'accés del poble, seguint uns metres la pista que hi duu, veurem un replà on es pot aparcar.

Val a dir que en temporada alta podem trobar-hi un petit "xiringuito" que fa alhora de guixeta per a pagar els 2€ que costa aparcar en els mesos d'estiu, i també ens ofereix la possibilitat de comprar algunes begudes.

Un cop hàgim deixat el cotxe ens dirigirem al poble pel camí de sobre l'aparcament i que passa per davant la casa en direcció al poble.

Arribats al petit nucli seguirem el carrer principal tombant a l'esquerra i passant per damunt de l'era d'una casa, que ens quedarà a sota, i a l'esquerra. Aquí el camí esdevé sender, els mesos de primavera pot estrényer-se per l'herbassar però sense cap dificultat ens durà directe al llit del riu de Viu, punt on un rètol ens indicarà l'inici del barranc de Viu de Llevata, amb l'afegit que el cartell conté la topografia del barranc.

EL DESCENS DEL BARRANC DE VIU DE LLEVATA

Començarem el descens amb un tram obert però que ràpidament es va engorjant, com en tot el barranc, l'entorn és un passadís ben excavat però envoltat de parets no massa altes. Trobarem alguns ressalts que podrem saltar i passarem per sota un pont antic, el barranc s'obrirà momentàniament per tornar-se a encaixonar uns metres més endavant.

Se succeiran els ressalts que podem superar de maneres ben diverses, petits tobogans, salts, i estrets molt aquàtics i després d'un ràpel a l'esquerra, tornarem a trobar-nos amb un curt tram més obert que, de nou ens torna a conduir a uns passadissos molt ben formats i que altra vegada ens tornaran a conduir a un nou tram més obert, i que tornarà a enllaçar amb petits espais on l'aigua formarà passadissos dins la roca, en aquesta ocasió sense les parets tan formades, en aquest punt gaudirem a plaer de l'aigua, doncs també ens acompanya el sol i la seva escalfor ens convida a seguir remullant-nos a les aigües del barranc de Viu de Llevata. Durant aquest tram també ens acompanyarà i força la vegetació als vorals del riu, damunt les roques, i podrem gaudir-hi també d'algun petit salt.

Altre cop, arribarem a un nou encaixonament del barranc, desgrimpant amb compte el primer ressalt podrem saltar des d'una petita lleixa de roca a un toll prou ample, tot i que la desgrimpada pot no ser factible si el cabal és elevat. Passarem per sota uns blocs encastats, amb evidents i sorprenents signes d'espectaculars crescudes del riu per seguir per aquest nou tram engorjat, potser el més espectacular del barranc.

Se succeiran de nou els salts, desgrimpades i petits trams de natació, amb grans tolls custodiats per parets ben formades, racons realment bonics, i passadissos amb un fort component aquàtic. Ja prop del final del barranc, les parets se separen de nou donant pas a un petit tram on podrem sortir de l'aigua i caminar per l'esquerra i damunt les roques arribant als últims obstacles del riu.

Arribarem de nou a una gorja, on a la dreta trobarem la instal·lació per a muntar un passamà i accedir a la capçalera del ràpel, o alternativament podem cercar la instal·lació a l'esquerra per rapelar per fora de l'actiu. Compte amb el toll de recepció, doncs la força de l'aigua pot provocar-hi un efecte "rentadora" impossibilitant-nos de sortir, amb cabal alt pot ser útil instal·lar un guiat amb la motxilla o la tècnica que es cregui oportuna.

En el nostre cas com que el cabal és de moderat a baix, instal·lem el passamà i amb l'ajut d'una corda, fem com els micos, ens pengem una mica de la corda per saltar en forma de pèndol a l'aigua abundant i profunda del toll de recepció.

Superat aquest obstacle, un curt tram engorjat s'obrirà de mica en mica per dur-nos al final del barranc. Aquí podem buscar la instal·lació d'un ràpel d'uns 13 metres a l'esquerra, per fora de l'actiu, o bé, si el cabal ens ho permet, saltar a la dreta al toll previ al ràpel d'uns 10 metres, que baixa per un canaló per on també baixa l'aigua del barranc.

Amb aquest darrer ràpel, podem donar per acabat el descens del barranc de Viu de Llevata.

Retorn del Viu de Llevata

Després del darrer ràpel, buscarem a l'esquerra un senderó que creua una petita surgència d'aigua i segueix el riu breument per tombar a l'esquerra i pujar força dret i directe cap a la carretera, poc a dir, un camí molt fàcil de seguir, que ens durà a seguir per uns moments una línia elèctrica abans d'acabar d'arribar a la carretera, que seguirem a l'esquerra cap al Coll de Viu de Llevata i arribar al cotxe en ben pocs minuts.

Croquis o topografia del Barranc de Viu de Llevata

ressenya barranc viu de llevataALERTA: Els Salts i Tobogans a les ressenyes de barrancs s'indiquen només amb caràcter orientatiu, cal sondejar sempre la recepció d'aquests.