descenso de barrancos berguedà rasa del regatell avià

Barranc o Rasa del Regatell

Amb la sequera més greu dels darrers anys sortim amb en Joan Carles a fer una visita exprés a un barranc de casa, la Rasa del Regatell, per a substituir els naturals necessaris que com a mínim dataven del 2018 i veure com l'afecta aquesta manca d'aigua tan preocupant i a l'espera, és clar, de poder-ne gaudir ben aviat amb aigua quan les pluges tan esperades facin acte de presència.

No els hem pas canviat tots, només aquells imprescindibles per a rapelar.

El que si que hem pogut és sorprendre'ns d'una rasa ja coneguda, però que hem trobat gairebé seca per complet i de forma contínua un cop superada la primera successió de ràpels més interessant.

Sigui com sigui, haurà estat una excusa genial per posar fil a l'agulla i fer la ressenya d'un barranc tan proper a casa, que fins al dia d'avui no havíem trobat moment per descriure.

Tingueu ben present però el que s'ha dit, aquí se'n descriu un descens sec, i aquest pot canviar com la nit i el dia amb condicions aquàtiques, que esperem que tingueu (i tinguem altre cop) ocasió de gaudir algun dia.

Aquest descens és combinable de forma molt àgil i senzilla amb la riera de Bellús, de Coforb o del Grau, segons la informació que consulteu.

Fitxa tècnica de la Rasa del Regatell

• Longitud del barranc: 800m aprox
  • Dificultat: v2-a1-I
  • Ràpel més alt: 10 m.
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Observacions: Portar maillons i cordinos de substitució, escarpins i peto recomanables tot l'any
    • Compte amb els vailets que creuen el torrent al tram superior del descens, no els feu malbé, ni us hi enrampeu.
    • Tot i no ser imprescindibles, unes tisores de podar ens poden estalviar alguna esgarrinxada.

Com arribar al barranc de la Rasa del Regatell

L'accés al barranc o Rasa del Regatell és d'allò més senzill, circulant per la C-16 sigui en direcció sud o nord, prendrem la sortida de Berga Sud, on trobarem indicada la carretera C-26, en direcció Solsona, Avià i el Polígon Industrial de la Valldan.

Seguirem sempre les indicacions cap a Avià i Solsona, i passarem per sota el Polígon Industrial de la Valldan per dirigir-nos cap a Avià, passarem per damunt del poble i seguirem direcció Solsona. Just en deixar enrere les darreres cases del poble, se'ns farà evident que la carretera creua una riera, és la de Bellús o Coforb. Just abans del pont i a mà dreta, hi trobarem un trencall on s'indica La Caseta i Cal Grané.

Prendrem aquest camí asfaltat i passarem de seguida l'antiga farinera del poble, seguirem amunt i passarem uns horts amb uns garatges, i al final de l'asfalt, a l'esquerra hi veurem un trencall i una caseta atrotinada.
Podem deixar el cotxe aquí amb compte de no molestar la circulació.

APROXIMACIÓ A LA RASA DEL REGATELL

Des d'on hem deixat el cotxe seguirem amunt per la pista, ara sense asfaltar i passarem la Caseta, de fa poc abandonada. Per damunt de la Caseta un trencall a la dreta duu de forma evident al dipòsit municipal, nosaltres tombarem a l'esquerra seguint la pista i estarem atents a la dreta, quan trobem la pista que duu a la bonica casa del Regatell de Baix.

La propietat no n'està massa de què la gent passi a prop de casa seua, i és per això que hi trobareu un cadenat barrant el pas i senyals evidents que s'han intentat esborrar les marques que antigament indicaven el camí. Sóm del parer que es pot passar a peu pel sender, doncs hi ha passat tota la vida, i el pas a peu en cap cas ha de ser un destorb per a ningú, més encara tenint en compte que la casa es troba deshabitada de fa moltíssims anys.

Amb tot, i com sempre, el nostre comportament quan caminem prop de cases ha de ser discret, gairebé procurant que no es noti la nostra presència.

Seguirem el sender que de seguida s'endinsarà al bosc i començarà a remuntar, i ben aviat creuarem una altra cadena, just després de la qual trobarem un camí que vé de la Rasa del Regatell, nosaltres però prendrem l'ascendent, que surt per la dreta. Seguirem costes amunt fins a trobar, força enllà un nou camí a l'esquerra que sembla baixar a la rasa, l'obviarem i farem un zig-zag després del qual restarem atents a l'esquerra, doncs un rastre de corriol i unes marques blaves als boixos ens indiquen l'accés a l'inici del descens.

EL DESCENS DEL BARRANC DE LA RASA DEL REGATELL

Començarem superant una llarga rampa on se succeeixen minúsculs ressalts i on sempre corre un petit fil d'aigua, el primer ràpel, equipat d'un natural a la dreta el podem desgrimpar sense massa problemes i més enllà, caminant un bon tros el segon ràpel i el primer obligat, instal·lat en un boix que ja començava a estar escanyat per la corda que s'hi havia nusat, la tallem i substituïm.

Superat aquest ràpel d'escassos cinc metres seguirem pel barranc fins a topar-nos amb la part més interessant del descens, una successió de tres ràpels, verticals i amb un entorn prou bonic, el primer dels quals amb rastres d'antiquíssimes captacions d'aigua, el buscarem a la dreta, d'un únic parabolt, i amb una sortida un pèl punyetera.

Vuit metres de ràpel per cercar el següent ràpel, ara a l'esquerra i pel curs de l'aigua, penjant d'un conjunt d'arbres i també altre cop escanyats per la corda que s'hi havia nusat. També la tallem, i hi deixem una cinta que algú hi ha col·locat i que conserva un aspecte acceptable.

Deu metres de rampa de tosca i seguirem per buscar el que podríem considerar cinquè ràpel si no ens en saltem cap.

Aquest ràpel el cercarem a l'esquerra, amb un accés punyetero i exposat si el barranc duu força aigua, i que just en acabar la pandèmia ja es va reforçar amb un parabolt. De nou, deu metres de ràpel, i poc més ens espera.

El barranc ara es convertirà en una successió molt esclarissada de ressalts on no trobarem el R6 que es ressenya en el croquis de l'obertura de la Rasa del Regatell, ja que es desinstal·là perquè conduïa a un toll on hi proliferaven de forma abundant les cries de tritó. El podrem desgrimpar amb compte i agafant-nos als boixos i arbustos per l'esquerra.

Seguirem de nou encadenant ressalts, creuant algun sender i caminant fins a trobar el darrer ràpel interessant, en un pi a la dreta, formant un petit canaló on els dies que trobem aigua podem arribar a fer un tobogan si deixem la corda de ràpel curta.

Seguirem, ara només ens resten ressalts i creuar alguns senders on prou podríem sortir si volem acabar ja el descens. Si altrament, volem seguir, continuarem superant ressalts, un d'ells molt característic per haver-lo de superar per un petit forat a l'esquerra, de nou una successió de ressalts, i trobarem l'últim ràpel, instal·lat en un boix a l'esquerra, d'uns vuit metres, i al qual altre volta el segueixen un centenar de metres de ressalts sense complicacions fins arribar al darrer dels obstacles del descens, un tobogan de 5 o 6 metres que cau a un toll artificial provocat per una represa. Antigament hi havia un ràpel, però algú s'endugué la xapa del parabolt.

En cas de no trobar aigua suficient per a fer el tobogan, sortirem a l'esquerra per trobar un sender que de seguida ens duu a un replà.

El croquis original ens convida a seguir pel curs del riu fins la pista, i sortir a l'esquerra, nosaltres però recomanem sortir a l'esquerra ja un cop superada l'antiga represa, i canviar-nos al bonic planell que hi ha.

RETORN DE LA RASA DEL REGATELL

Acabat el nostre descens, prendrem el sender evident que surt del planell i que ens deixa en dues feixes de camps, podem prendre la de dalt o la de baix, sempre vorejant-les, mai creuant pel mig, menys encara si algun any es decidissin de sembrar-hi, i cercarem la forma més fàcil de trobar la pista, a la dreta i per sota de les feixes.

Seguirem la pista a l'esquerra i de seguida reconeixerem les cadenes que barren el pas cap al Regatell de Baix, i que hem passat a primera hora. Ara ja només és qüestió de desfer un camí que ja coneixem.

Croquis o topografia de la Rasa del Regatell

ressenya barranc rasa del regatell avià berguedà barcelona
Ens hem permès la llibertat de publicar la ressenya original de l'EGAN, qui van obrir aquest descens per al gaudi de tothom, bo i afegint-hi les observacions darreres i les acumulades els darrers anys.