canyon rio sourd droma drome auvernhe rose aups auvergne rhone alpes frança

El Barranc Rio Sourd

El barranc del Rio Sourd atrau la nostra atenció com el que és, un barranc que cal anar a cercar expressament, doncs no ens vindrà de pas en qualsevol dels nostres viatges pel massís del Vercors.

Amagat, ja gairebé als afores del PNR du Vercors en la seva vessant sud, caldrà recórrer les interessantíssimes Gorges des Gâts per trobar aquest bonic barranc, que com el vi, guanya a mesura que el nostre temps passa dins les entranyes d'aquesta preciosa gorja que, com en molts dels petits barrancs de la zona, desgraciadament acaba massa ràpid; així que cal gaudir-lo lentament.

De nou, com en tots els viatges que fem amb la Glòria ens trobem davant d'un barranc que promet aigua tot l'any, encara que sigui un petit fil d'aigua a l'estiu, i poques complicacions tècniques, malauradament en aquest cas, tampoc cap salt, però hom pot estar segur, que la bellesa de l'indret ho compensa amb escreix.

Fitxa tècnica del Barranc de Rio Sourd

• Activitat: Barranquisme al massís del Vercors (França)
  • Altres toponímies:
    • No en coneixem
  • Punt de sortida: Carretera D539 (trencall a pista Reychas)
  • Població més propera: Glandage
  •  Cordes:
    • 2*20
  •  Cartografia:
    • Glandasse - Col de la Croix Haute / PNR du Vercors - 3237OT (IGN Francès 1:25.000)
  •  Bibliografia:
    • 100 descentes de canyons autour de Grenoble - Autoeditat - Arnaud Astier
  • Material recomanable o observacions:
    • Equipament bo, parabolts amb cadena, alguns quimics per a passamans

Com arribar al Barranc del Rio Sourd

Des de Grenoble anirem en direcció Sud per la carretera D1075 fins a passar La Croix Haute, on en sortir del poble prendrem el trencall a la dreta per agafar la D539 cap a Châtillon en Diois, Die o el Col de Grimone entre altres.

Depassat el coll, passarem el poblet de Grimone i també el de Glandage.

Passat el trencall que duu a Borne per la D624, la carretera enfila les Gorges des Gâts i al cap d'uns centenars de metres creuarem la gorja del Rio Sourd, degudament indicada, passarem un pont amb la gorja a la nostra dreta.

Seguirem, i ara ja restarem molt atents en trobar un aparcament a l'esquerra amb una pista que surt a la dreta. Aquest és el punt on deixarem el vehicle.

APROXIMACIÓ AL CANYON DU RIO SOURD

Prendrem la pista en direcció a Reychas i caldrà que contem set corbes molt tancades per arribar a la cota aproximada de 890 mts. Una desena de metres després de sortir del setè viratge de la pista, aquesta planeja, i observarem un petit sender que a la dreta baixa cap al riu, observareu algunes marques vermelles de pintura que indiquen l'indret concret, per bé que el sender és prou ben evident.

Després d'una breu baixada, arribem al barranc.

EL DESCENS DEL CANYON DE RIO SOURD

Començarem el nostre descens en un ambient obert, però ja caminant per roca mare, tres tobogans minúsculs amb algun petit ressalt ens condueixen al primer ràpel, d'uns 5 metres que ens endinsa a la gorja. La topo aquí confon, perquè indica un gran espai entre aquest i el següent obstacle, i de fet, no caldrà caminar massa per trobar un petit tobogan d'uns 2 metres com a molt. Ara si, caminarem en un ambient més obert, superant un parell de ressalts sense massa complicacions i arribar al següent ràpel, que ja ens endinsa de valent a la gorja, uns nou metres ens deixen just abans d'un tobogan de 8 metres al qual cal no llançar-se com un boig/boja, doncs si hi trobeu la corda instal·lada, feu-la servir per perdre alçada controlant la velocitat.

El barranc vira a l'esquerra i tindrem davant nostre el ràpel més alt, amb els seus 17 metres, una perciosa rampa rocosa, ben vertical, ens aboca a un espai preciós, amb una enorme paret penjada a la nostra esquerra. No ens han enganyat, el lloc és preciós, i el millor encara ha d'arribar.

De nou un curt tram on el nostre descens s'obre de nou, i altra vegada, en una vira a la dreta un nou ràpel d'uns 11 metres equipat a l'esquerra i amb un simpàtic desviador amb un vuit tallat per evitar el fregament. A la base d'aquest ràpel, un petit ressalt d'un metre que no ofereix cap mena de complicació. De nou, observarem rastres d'autèntica escòria humana, ratllades a les parets, noms, que fan molt de lleig i ens entristeixen enormement, per què hem de compartir planeta amb gent que no se l'estima?

Seguim el barranc, la gorja s'obre lleugerament, i al vegetació fa acte de presència als vorals i també a la pròpia llera del torrent.

Petitíssims ressalts i tobogans ens condueixen a un nou ràpel de sis metres, equipat a la dreta.

Sóm just a l'inici de la gorja més bonica del barranc, un petit ressalt, un altre, i la penombra començarà a fer acte de presència, farem un ràpel d'uns cinc metres a la dreta (desgrimpable amb cabal baix).

La gorja s'estreny encara més i seguim per un altre ràpel de cinc metres, ara però, equipat a l'esquerra.

Seguim, i ens queda ja només un ràpel, d'uns dotze metres i equipat a la dreta, supera primer una rampa sense dificultats que guanya verticalitat als darrers metres. La trobarem també fraccionada just en el canvi de pendents de la paret, a la dreta, és clar.

Ara ja, només ens restarà de progressar, superant algun tímid ressalt, fins a superar del tot la gorja, però no cal córrer, sinó gaudir d'aquest indret tant i tant bonic.

No tardarem en veure el pont de la carretera, punt de sortida del barranc.

RETORN DEL BARRANC DE RIO SOURD

A la dreta hidrogràfica del pont surt un sender que remunta a la carretera, que seguirem cap a la dreta per arribar de nou al cotxe.

Ressenya del barranc de Rio Sourd

topografia croquis resssenya canyon rio sourd drome auvergne rhone alpes franceLa ressenya que compartim ha estat trobada a internet i és poc precisa i desactualitzada.
En trobareu una fantàstica ressenya en forma de croquis al llibre descrit a la fitxa tècnica.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i el retorn, sí que han estat enregistrats amb GPS.