barranc torrent del Saltant de l'Aigua Guardiola de Berguedà Riutort Barcelona Catalunya

Barranc del Saltant de l’Aigua

Seguim resseguint la nostra comarca per tal de descobrir tots aquells racons que, tan sovint, persones d'altres contrades han de fer valdre com perquè hi dirigim els nostres passos i cordes.

Avui, parlem de la nostra descoberta particular del Saltant de l'Aigua, un diamant en brut a tocar de les emblemàtiques mines de petroli Berguedanes de Riutort.

Un diamant en brut, o una activitat romàntica de col·leccionista, podràn dir altres, però el cas és que avui hem pogut gaudir de valent (i també breument de curt com és) d'aquest bucòlic descens en un enclavament únic com tants racons de la nostra comarca.

No volem avançar detalls, així que acompanyats d'en Joan, l'Òscar, l'Oriol, i vosaltres, sortim a descobrir aquest curt però intens descens.

Fitxa tècnica del barranc del Saltant de l'Aigua

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Rasa de la Baga de la Coma
  • Punt de sortida: Runes de la Coma
  • Població més propera: Guardiola de Berguedà
  • Combinació de cotxes: Llarga i poc pràctica
  • Horaris amb un sol cotxe:
    • Temps de descens: 1h 30'
  • Dificultat: v4-a1-I
  • Ràpel més llarg: 65 mts
    • Moixeró - La Tosa (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Dossiers d'obertures EGAN
    • Recomanable dos protectors per a la vertical, fregament important a 10 m de la reunió.

Accés al Barranc del Saltant de l'Aigua

Circulant per la C-16 en direcció nord i des de Berga, passarem a l'alçada de Guardiola de Berguedà on restarem atents a la sortida que duu a La Pobla de Lillet i Ripoll, passarem dues rotondes i travessarem ben aviat damunt el riu Llobregat.

A partir d'aquí pararem atenció als punts quilomètrics, doncs just després del p.k. 4 i en acabar una corba a l'esquerra, abans de travessar el Gvarrós o Riutort, trobarem a l'esquerra el trencall que va a les Mines de Riutort. Passarem ben aviat a tocar del Càmping l'Espelt i seguirem sempre la pista principal, passats els aparcaments de les mines, observarem ben bé un o dos quilòmetres enllà, la casa de l'Estret i el mateix estret, format per dues altives parets entre les quals s'escola el riu de Gavarrós.

Amb vista a la casa i l'Estret, però abans d'arribar-hi, prendrem el trencall a l'esquerra, on un rètol ens adverteix que la pista es troba tallada per un cadenat una mica més de dos quilòmetres enllà.

La seguirem fins a creuar el Torrent de la Coma, just després del qual trobem a la dreta les runes homònimes de la Coma. Aquí deixarem el cotxe.

Aproximació al Barranc del Saltant de l'Aigua

Ja a peu, retrocedirem per la mateixa pista per on hem vingut i agafarem el primer trencall a la dreta que trobem, primer formant una pista ampla però canviant a sender amb marques grogues ben aviat. El seguirem sense dubte possible llevat d'una petita bifurcació on podem agafar-lo per l'opció més planera, ja que ambdós camins es retroben més endavant, i arribarem al cap de força pujar a una pista que volteja la Serra del Pany. L'agafarem a la dreta, i ben aviat gaudirem d'unes vistes precioses a Coll de Pal.

Passarem per sota una línia elèctrica molt grossa i seguirem uns 500 metres escassos fins a topar-nos amb la rasa. A la nostra dreta, una petita pista que de seguida esdevé camí segueix la rasa, primer pel marge esquerre, però que passa al dret de seguida. No tardarem massa a observar com el camí s'allunya de la rasa del Saltant de l'Aigua. Ja sóm a l'inici del descens.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL SALTANT DE L'AIGUA

El torrent comença ràpidament i vertical, i és que de seguida hem de llaçar la corda a un arbre al centre del torrent per poder davallar el primer ràpel, que prou ronda la vintena de metres, a la base del qual ens espera una generosa acumulació de fulles. Seguim el curs del torrent, no massa format i de seguida trobarem un nou ràpel, més modest i que amb molt de compte si no està moll podem desgrimpar. El més recomanable, però, seria utilitzar la corda, ja que algun de nosaltres ha tingut una relliscada lletja.

Seguim, i ja comencem a albirar la verticalitat del final. Abans, però ens espera un nou ràpel, d'escassos vint metres que ens deixa a una petita lleixa de roca on trobarem dos parabolts amb mosquetons de ferreteria i un passamà podrit que condueix a la capçalera de la vertical de 65 metres, uns 5 metres per sota.

El que creiem més oportú, i així ho hem fet, és allargar la corda del ràpel fins a 25 metres i així poder enllaçar aquest ràpel amb el Saltant de l'Aigua sense necessitat d'haver de fer servir aquest passamà que a banda d'estar en un estat lamentable, és completament innecessari, amb tot, com sempre això serà a elecció i parer de cadascú. Això si, en cas de comptar a utilitzar el passamà, assegureu-vos de dur dos maillons i una quinzena de metres de corda per a poder-lo deixar en condicions de confiar-hi la vostra vida.

Un cop a la reunió del ràpel de 65 metres del Saltant de l'Aigua, que consta de dos parabolts amb anella, un xic amagats sota un lluc d'herba, podrem observar com passats els (aproximadament) deu primer metres, hi ha un fregament important, just abans de començar el tram volat, que no és poca cosa, potser ben bé 40 metres. El ràpel acaba en una rampa rocosa que convé fer tota ella amb corda per evitar ensurts.

El ràpel és preciós, més encara amb l'entorn que conforma la vall i amb l'afegitó que ensopeguem el moment en què cau la negra nit, amb els tons rosats i porpres típics dels capvespres hivernals.

L'activitat acabarà de nit, tal com havíem previst.

RETORN DEL BARRANC DEL SALTANT DE L'AIGUA

A la bàse del Saltant de l'Aigua i sense camí, seguirem el torrent entre els boixos buscant sempre el pas que ens resulti més còmode, o menys incòmode, segons es miri. Procurarem també tendir sempre a la dreta, així anem apuntant els nostres passos cap al cotxe, i amb sort a mig descens de la baga trobarem un rastre de sender que també cap a la dreta ens agilitzarà el pas fins que es torna a perdre entre bardisses, punt on tornarem a baixar rectes en direcció al Torrent de la Coma, que podrem seguir per la dreta on s'obren uns petits prats i ben aviat arribarem a veure el cotxe a l'altre cantó del torrent.

Croquis o topografia del barranc del Salt de l'Aigua

ressenya topografia croquis barranc saltant de l'aigua o de la corba Guardiola de Berguedà Barcelona Catalunya

Compte amb el passamà previ a R.65, no el vàrem utilitzar i cal canviar-lo del tot.
Croquis original de Xavi Vidal.