Barranco Bermejo

En el tercer dia del viatge a Andalusia; un viatge a Andalusia per a fer barranquisme i que, cal dir-ho, fem acompanyant al gran equip de Canyontrek Guara, i al que també s'hi afegirà uns dies en Luís, tot un crac també; sortim a fer el Cañón del Río Bermejo, concretament el seu tram intermedi, actualment superior, ja que les seves dues capçaleres, Bermejo Superior i Barranco Jabalí han estat prohibits i desequipats per trobar-se dins els límits del Parc Nacional.

Aquest dit tram intermedi del Cañón del Río Bermejo es correspon a la part engorjada coneguda també com a Tajo Cortés, el salt final del qual podem veure gairebé des de l'àrea recreativa del Río Bermejo, a tocar d'aquest.

Ningú pot dubtar que malgrat la seva brevetat, el tram del Tajo Cortés és un xarrup carregat d'emocions, un engorjat ben sever i perfectament excavat a la roca ens conduirà de cap a la fi d'aquest preciós i divertit barranc del qual caldrà avaluar sempre el cabal, ja que ens pot portar problemes de tant engorjat com n'és. Per contra, en la nostra ocasió, l'hem trobat amb un cabal molt adequat a la nostra experiència, fet que ens ha permès gaudir-ne de forma plena.

Fitxa tècnica del Cañón del Río Bermejo

• Activitat: Barranquisme a Andalusia
  • Altres toponímies: Tajo Cortés
  • Punt de sortida: Àrea recreativa del Río Cortés
  • Població més propera: Capileira
  • Combinació de cotxes: possible
  • Horaris amb combinació de cotxes
    • Temps aproximació: Immediata
    • Temps de descens: 1h
  • Dificultat: v3-a3-II
  • Ràpel més llarg: 20
    • IGN
    • Barrancos de Andalucia - 30 Descensos - David Prieto Plaza
  • Observacions: Cal valorar bé el cabal d'aquest barranc, té un medidor abans del pont, per sota de 30 és factible el seu descens, tot i que per sobre de 25 es recomana precaució extra. Precaució amb les relliscades.

Accés i aproximació al descens del Cañón del Río Bermejo

Des de la carretera A-44 prendrem la sortida número 164 que pren la carretera A-348 en direcció Béznar i sobretot, La Alpujarra, passant per Lanjarón. Arribats a Órgiva, passarem una benzinera BP i arribarem a una rotonda on prendrem la carretera A-4132 en direcció, entre altres, Pampaneira i creuarem aquesta bonica i turística localitat. Uns centenars de metres carretera amunt, veurem com just abans d'una petita benzinera, hi ha un gran trencall a l'esquerra amb rètols indicant Bubion i Capileira, prendrem doncs aquest trencall, seguint la carretera A-4129. Arribats a Capileira seguirem la carretera per on hem vingut i que esdevé el Camino de la Sierra, amb un asfalt que tendeix a precari ben bé fins al Mirador del Ángel, punt on hi ha una bifurcació que prendrem per la pista de terra de la dreta i que duu a l'Àrea Recreativa passats 3 km. Aquesta pista creua el pont per sobre l'imponent engorjat.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DE BERMEJO

Si decidim aparcar el cotxe al pont de dalt, l'aproximació és immediata, si per contra, decidim baixar fins a l'àrea recreativa per aparcar a prop de la sortida, només haurem de desfer la pista per tornar al pont, o cercar el millor camí per remuntar pel marge esquerre del riu just per damunt l'àrea recreativa.

EL DESCENS DEL BARRANCO DEL RÍO BERMEJO

Iniciem el descens cautelosos, ja que el llit del riu patina de valent, i entrem per darrere del pont baixant pel marge esquerre del riu. De seguida aquest fa una vira a l'esquerra i ja veiem que ens trobem de forma més que evident sota el pont, punt on trobem el primer dels ràpels, equipat a l'esquerra amb dos parabolts i anella.

Superat aquest ràpel, l'estretor és ben present i en molts moments es pot tocar les dues parets alhora amb les mans. L'aigua és freda, i hem de superar un ressalt molt immediat per, altre cop de forma immediata trobar el següent ràpel, de nou, equipat a l'esquerra i també amb parabolts i anella.

Altre cop ben seguit toca instal·lar un altre ràpel, de nou també a l'esquerra i sobre dos parabolts amb anella (si el cabal és massa alt podem evitar el moviment d'aigua cercant una capçalera darrere la roca a la dreta.)

L'espectacle no acaba aquí, i desgrimparem un curt tram per cercar en un zig-zag de la gorja, primer a esquerra i després a dreta, on trobem, altre cop a l'esquerra la instal·lació del proper ràpel, preciós, força aquàtic i que pot fer recomanable allargar fins a superar el darrer ressalt d'aquest, visible des de la capçalera, per estalviar-nos així reinstal·lar un ràpel de més per aquest ressalt, que es troba instal·lat a la dreta.

El proper, ja és l'últim i més bonic dels ràpels del tram que correspon al Tajo Cortés; altre cop instal·lat a l'esquerra ens obligarà a fer algunes filigranes si volem esquivar l'aigua, amb un cabal com el que hem trobat, el millor és deixar-se dur i gaudir d'una magnífica dutxa d'aigua freda i un darrer i preciós ràpel al Tajo Cortés.

Retorn del barranco del Río BERMEJO

Si hem decidit aparcar a l'àrea recreativa només haurem de remuntar les escales per l'esquerra del riu i arribar en breu a l'àrea i al cotxe. Si del contrari, tenim el cotxe a tocar del pont, només ens caldrà prendre la pista i agafar el primer trencall a l'esquerra per arribar al pont, o bé des de l'àrea recreativa enfilar muntanya amunt cercant el pas més evident i remuntar de manera més directa fins al pont.