barranquisme barranquismo barranco furco arán pirineo aragonés

Barranco de Furco

En un viatge de pocs dies al Pirineu Central Aragonès per a fer alguns dels petits, però preciosos barrancs que s'hi amaguen, ens dirigirem a Broto, i no pas per al descens de la clàssica cascada de Sorrosal, sinó que cridarà la nostra atenció la possibilitat de fer el preciós i concorregut descens del Barranc de Furco un dia d'entre setmana, a la recerca d'una ocasió especial de fer-lo en tranquil·litat.

I és que és tan bonic i estètic aquest descens que possiblement sigui un dels més transitats per empreses i aficionats al barranquisme d'aquesta zona, la seva proximitat al poble de Broto, els curts accessos i retorns, a més de la seva enorme bellesa paisatgística el fan un lloc idíl·lic.

Els barrancs excavats en flysch sempre són agradables de visitar; les seves formes poc habituals, a més dels passadissos vestits de verdor del barranc de Furco, fan que l'ocasió pagui la pena.

Sortosament, encertem en el dia i hora, entrem al barranc just davant d'un grup comercial que s'estava equipant, podent guanyar-los temps i distància suficient per gaudir d'aquest bonic racó de món en solitud i amb l'aigua com a únic element que trenca el silenci de l'indret.

Fitxa tècnica del Barranco de Furco

• Activitat: Barranquisme al Pirineu Aragonès
  • Altres toponímies: Barranco de Arán
  • Punt de sortida: Aparcament a l'entrada de Broto
  • Població més propera: Broto
  • Combinació de cotxes: possible, poc útil
    • Y: 4720080
  • Temps amb un cotxe:
    • Temps d'aproximació: 20'
    • Temps de descens: 1h 30'
    • Temps de retorn: Immediat (2')
  • Dificultat: v3 a2 II
  • Ràpel més llarg: 22mts *
  • Cordes:
    • 2*25
    • IGN
    • Ordesa y Monte Perdido - 1:40.000 (Ed. Alpina)
    • PN Ordesa y Monte Perdido - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • 50 Barrancos del Pirineo, Descensos más bellos - José A. Ortega & Miguel Á. Cebrián - Ed. Desnivel
  • Material recomanable o observacions:
    • Equipat amb químics

Com arribar al Barranc de Furco

Des de la carretera N-260 a  Fiscal ens dirigirem per la carretera N-260a cap a Broto.

Hi ha poc a dir, fins a trobar el trencant a la dreta en direcció Buesa, on a partir d'aquí restarem atents, després d'una corba a la dreta en una recta tindrem a l'esquerra unes naus i deixarem el trencall, també per l'esquerra que hi duu; farem una corba suau a l'esquerra i veurem ja el sender GR que duu a Buesa, el pont per damunt del barranco de Arán i passat aquest, a la dreta de la carretera, un petit espai amb els rètols del Sobrarbe, Broto i on caben dos o tres cotxes mal comptats, aquí hi deixarem el cotxe.

APROXIMACIÓ AL BARRANCO DE FURCO

Prendrem la carretera caminant en direcció d'on veníem (Fiscal) i passat el pont per damunt del Barranco de Arán i cercarem el GR-15 que per l'esquerra remunta cap a Buesa.

Havent caminat poc menys d'un quilòmetre arribarem a la carretera de Buesa, la creuarem per cercar a l'altra banda (lleugerament a la nostra dreta) la continuació del GR-15 que segueix remuntant suaument la pendent cap a cercar de nou la carretera. Quan hi arribem, veurem una pista a la nostra esquerra, uns metres carretera avall, nosaltres però, hem de trencar a la dreta, prendre la carretera en sentit ascendent i prendre la següent pista que sortirà a l'esquerra (mirant carretera amunt).

Aquesta pista ens acabarà conduint a uns planells a l'entrada dels quals si som observadors hi veurem unes runes entre la malesa, vorejarem per sota els camps, i fent una corba a la dreta en sentit ascendent, observarem que sóm a tocar del barranc de Furco. Seguirem pujant fins a arribar a un eixamplament de la pista, indret on observarem a la nostra esquerra un viarany que baixa cap a la base d'una represa a la qual s'hi ha clavat una cadena per ajudar-nos a progressar.

EL DESCENS DEL BARRANC DE FURCO

El barranc de Furco no pot començar més de pressa, i és que amb prou feines ens haurem mullat els peus que ja ens trobarem a la capçalera del primer i més bonic dels ràpels d'aquest descens. Equipat en diferents punts, a mig o final d'un passamà equipat amb cadenes, però sempre a la banda esquerra, aquest ràpel ens permet endinsar-nos en una cascada que ha excavat una vertical d'uns 22 metres i que cau en un bonic toll d'aigua on aquesta ens arribarà a la cintura i de la qual sortirem per la dreta, en l'únic espai que l'aigua ha pogut guanyar a la fràgil roca de flysch, equipat a banda i banda, escollim la instal·lació de la dreta, més precària, però que ens permet de davallar per l'actiu i refrescar-nos de valent amb aquest segon ràpel que ronda la desena de metres i cau en un toll prou profund però petit.

El barranc vira a l'esquerra formant un ample però profund passadís de flysch molt vistós, amb molta vegetació a la part alta, d'on també cauen alguns gotims d'aigua en forma de ventall.

Caminarem i davallarem unes grades rocoses molt característiques formades per diversos estrats de roca, cal prendre's la calma suficient per fer a poc a poc aquest tram, gaudir de les formacions rocoses i la verdor que recobreix tot l'indret; trobarem algunes petites rampes per on podrem lliscar en forma de tobogan.

El passadís és llarg, com també bonic i poc en podem destacar fins, creuar per sota d'una passarel·la que creua el barranc, punt on a la dreta d'una tímida, però allargassada rampa per on ens podem deixar lliscar, observarem també els vestigis d'una canalització d'aigua.

A pocs metres, podrem saltar o rapelar des d'una generosa lleixa a la dreta, però preferim fer el llarg tobogan que trobarem després de davallar un bloc encastat.

La recepció, en forma de gran toll es troba just a la capçalera del darrer ràpel, un estètic descens d'una vintena de metres equipat a dreta i esquerra, i que s'estreny prou a més de resultar molt estètic i fotogènic vist des de sota.

El barranc pràcticament acaba aquí, ja que caminar a banda, només un tobogan una mica violent ens separa de la sortida.

RETORN DEL BARRANC DE FURCO

Després de caminar uns metres pel barranc, en un indret veurem al fons la tanca del pont de la carretera, i just quan la paret de la dreta mor, un petit sender remunta la margera dreta per dur-nos en escassos dos minuts al cotxe.

Si el temps i les riuades li mantenen, al centre del barranc, en aquest precís indret, hi trobem un bonic i antic canal tallat a la fusta d'un llarg tronc, encastat entre blocs.

Ressenya del barranco del Furco

croquis ressenya topografia ba.rranquisme barranquismo barranco furco pirineo aragonés

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS afegint algunes correccions sobre mapa.