barranco rio verde granada andalucia

Barranc Cañón del Río Verde

El barranco del Río Verde serà el primer descens d'un viatge genial a Andalusia per a fer barranquisme, una terra que ens ofereix grans vivències, dins i fora dels barrancs. Un viatge que fem amb la inestimable companyia de l'equip de Canyontrek Guara, i al que també s'hi afegirà uns dies en Luís, tot un crac també.

El Río Verde és sens dubte una meravella natural, divertit en el vessant esportiu, permet el seu descens durant tot l'any amb un cabal suficient, trobant una gran varietat d'obstacles durant la seva realització on abunden sobretot els salts de diferents altures.

El seu cabal és alimentat per unes precioses aigües cristal·lines i completament netes, els seus colors jugant amb la llum del dia ens meravellaran durant tot el descens, a més de racons increïbles de gran bellesa paisatgística, on ens serà difícil tancar la boca de tan bocabadats que restarem tota l'estona.

NOTA: CAL DEMANAR PERMÍS PER AL SEU DESCENS

A l'aparcament de retorn, se'ns va indicar que cal deixar el resguard del pagament ben visible, així com el cotxe aparcat amb el morro mirant la pista i no al marge, altrament, ens podria suposar una multa.

Fitxa tècnica del barranc del Río Verde

• Activitat: Barranquisme a Andalusia
  • Altres toponímies: Barranco de las Chorreras
  • Punt de sortida: Aparcament a la pista d'accés
  • Població més propera: Otívar
  • Combinació de cotxes: si, és llarga, però evitable (1h30' a peu)
  • Horaris amb combinació de cotxes
    • Temps de descens: 2h20'
  • Dificultat: v2-a3-II
  • Ràpel més llarg: 12 mts. (saltable)
    • IGN
    • Barrancos de Andalucia - 30 Descensos - David Prieto Plaza
    • Tour de l'Europe en Canyon - Les plus belles descentes - Stéphane Coté (Caracal) - Autoeditat
  • Observacions: Es recomana no anar tard, doncs el barranc és força concorregut per les empreses de la zona.

Accés i aproximació al descens integral del Río Verde

COTXE RETORN:
Des de la població d'Otívar ens dirigirem al nord per la carretera A-4050 fins passar el punt quilomètric 43, on ja veurem un rètol indicant la "Junta de los ríos", i al fons, també, la caseta de la "cancela". Seguirem fins trobar-ne el trencall a l'esquerra, observarem de nou un rètol indicant Junta de los Ríos, un altre indicant que entrem en una propietat privada i també la caseta on caldrà que abonem 5€ per persona i cotxe que entrem. En temporada la caseta estarà oberta sempre a partir de les 9 i cal que preguntem l'hora de clausura. Fora de temporada alta podem trucar 680493629 o 680493607 per preguntar per accedir a l'indret.

Seguirem aquesta pista fins al final sense prendre cap trencall i així arribar a l'aparcament de la sortida del barranc.

COTXE ACCÉS:
Amb el segon cotxe retrocedirem fins la caseta de la cancela, i reprendrem la carretera A-4050 cap a l'esquerra i fins creuar el punt quilomètric 34, i just abans d'arribar al 33 trobarem a l'esquerra, just en l'indret on observem un enorme cartell del Parque Natural de las Sierras de Tejeda, Almijara y Alhama.

Recorregut aproximadament un quilòmetre de pista, trobarem un aparcament a l'esquerra i per damunt d'aquesta. En aquest punt la pista comença a baixar decidida cap al barranc, i en el nostre cas, la vàrem trobar en mal estat, així que el cotxe el deixem en aquest primer aparcament.

Si anem amb tot terreny o la pista es troba en millors condicions, podem seguir més avall fins al darrer aparcament, reduïnt la caminada d'accés a una tercera part dels 45 minuts que hem caminat nosaltres.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DEL RÍO VERDE

Des del cotxe, seguirem pista avall sense cap mena de confusió possible, i arribarem al barranco de las Chortales, punt on la pista travessa el riu, i nosaltres el seguirem per l'esquerra, ara per un sender, fins a arribar al punt d'inici del Río Verde, degudament senyalitzat amb un rètol. Identificarem l'indret, també, pel planell generós al marge esquerre del riu, i qui sap, si també perquè hi trobarem empreses amb els seus clients preparant-se per aquest magnífic descens Andalús.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL RÍO VERDE INTEGRAL

Tot i que hem fet servir la corda en comptadíssimes ocasions, val la pena ressenyar que alguns dels companys del grup no l'han necessitada en cap cas, ja que si ens atrevim amb els salts de més envergadura, el descens del Río Verde es pot fer sense corda. Disculpeu-nos també per avançat si la nostra memòria s'oblida d'algun dels molts obstacles que trobem en aquest llarg i variat descens.

El descens s'inicia en un primer tram obert amb pocs ressalts i que ens condueix ràpidament cap a un primer engorjat on trobem el primer salt, petit i curt.

Els salts s'aniran succeint un rere l'altre sense massa pauses entremig, passant algun petit i curt caos de blocs, un de molt característic ens permetrà de fer un pas típicament d'esquena de cavall per a saltar des de la punta. La vegetació de ribera prendrà més protagonisme i el riu s'anirà obrint de nou de forma progressiva fins a arribar el següent obstacle destacable.

Trobarem uns passamans a l'esquerra des d'on els més atrevits podran saltar a una tolla de profunditat abundant, i de nou, un preciós color verd turquesa. També sota el salt principal, a l'esquerra del riu, ja des de la tolla, podrem remuntar una peculiar formació de tosca per darrere i repetir un salt.

Seguirem riu avall, en alguns moments deixant el riu per prendre el camí que el remunta i el creua tot sovint per unes passarel·les, i que ens permeten de guanyar alçada i buscar salts a banda i banda del riu.

Progressarem en un entorn molt variat i on la vegetació ens acompanyarà en un pla secundari fins que arribarem a una preciosa gorja amb una important surgència que goteja per tota la paret esquerra, vestida d'un verd exhuberant i on podrem optar per tres opcions, enfilar-nos per la dreta i saltar a l'estret passadís que l'indret forma, o bé rapelar des de la capçalera, i en última instància, també desgrimpar per dins un forat que hi ha al terra i a l'esquerra, arribant a una petita cavitat a mig ràpel, on podrem muntar la corda per acabar de rapelar el tram que ens queda, doncs la desgrimpada és molt delicada.

Seguirem riu avall, en un tram força obert i on trobarem multitud de salts des de diferents alçades, tots ells evitables o rapelables. La sortida se'ns farà molt evident després que un riu, el Barranco Mina Rica s'uneix per la dreta del Río Verde.

Retorn del barranco del Río Verde

Quan el Barranco de Mina Rica s'uneix per la dreta al Río Verde, caminarem ja pel riu obert, observant la pista també a la dreta i arribat de seguida a la presa, on sortirem i recorrent només uns metres la pista, arribarem al cotxe.

Ressenya del barranc del Río Verde

topo reseña río verde andalucia granada