barranquismo barranquisme descens de barrancs barranc saltant salt de sallent Capolat l'Espunyola el Berguedà Barcelona Catalunya

El Salt de Sallent de l’Espunyola

Sempre fa gràcia anar a llocs que comparteixen nom amb altres indrets de característiques similars però més espectaculars.

Sol passar-nos al Berguedà, és plè de raconades precioses i petites activitats amb detalls bonics, però que queden eclipsades per altres, de contrades veïnes, o més llunyanes que tenen un caràcter més esportiu i espectacular.

Darrerament però, la cosa va d'activitats que podríem dir de col·leccionista, però quilòmetre zero, i el salt de Sallent, el del Berguedà, termenejant Capolat amb l'Espunyola no serà una excepció.

És un salt bonic però de col·leccionista, que ens servirà d'excusa per a fer una passejada per un racó ben tranquil com és Capolat.

Fitxa tècnica del Salt de Sallent

• Activitat: Barranquisme / Senderisme
  • Altres toponímies:
    • No en coneixem
  • Punt de sortida: Pla del Puig (Capolat)
  • Població més propera: Capolat
  • Combinació de cotxes: no
  • Coordenades de l'entrada:
  • Horaris descens amb un sol cotxe:
    • Aproximació: 28' anant a girar al mirador del Roc Codós o de Migdia i xafardejant la bauma de Comamorera
    • Descens: 45' incloent parada llarga, desenterrar la instal·lació, descens i retorn al camí
    • Retorn: 1h10 si seguim el track, si no volem passejar, el retorn directe pel GR cal comptar 30/40'
  • Dificultat: v3-a1-I
  • Ràpel més llarg: 40mts.
  • Corda: 1x40 (comptant en recuperar la corda des de dalt)
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  • Material recomanable:
    • INSTAL·LACIÓ AMB 3 PARABOLTS SENSE ANELLA, dur el material oportú, podrem recuperar-lo tot al retorn, doncs el GR passa a escassos metres de la capçalera, i aquesta no és excessivament exposada.

Accés i aproximació al Salt de Sallent de l'Espunyoal

Per matar el matí, hi pugem pel Mal Pas, també termenejant l'Espunyola amb Capolat, però si sóm vora Berga, el millor serà pujar direcció Sant Llorenç de Morunys, per dirigir-nos a Capolat just abans de creuar el túnel de la Mina.
Arribats a Capolat passarem pels antics estudis, ara reconvertits en habitatge, i després cal Llengot, després del qual surt un camí amb una cadena, aparcarem abans de la cadena, ja que la finca on entrem és privada i no hi volen gent transitant amb vehicles.

EL DESCENS DEL SALT DE SALLENT DE L'ESPUNYOLA

Prenem tots els trastos i sortim a fer una passejada amb l'excusa del salt de Sallent i ganes d'espiar-ne algun altre i xafardejar les cingleres.

Ens dirigim primerament seguint el GR1, que comparteix camí amb la pista que va a la casa de les Fonts i altres. Seguirem el GR fins que en una cruïlla en que el GR tomba a esquerra per baixar cap a Comamorera, deixem el GR i el camí i seguim recte, pel mig, camp a través seguint una tanca, direcció al Roc Codós o de Migdia, intentem traçar el camí més recte per arribar-hi, seguint una mica la carena, fins arribar a un petit tallat, on tombem uns metres a la dreta fins trobar un sender que marxa cap al Roc Codós on arribarem de seguida. Les vistes d'aquí estant, son sensacionals.

Sense encantar-nos gaire, enfilarem cap al salt, deixant a l'esquena el mirador, veurem com a la nostra dreta surt un rastre de corriol que s'eixampla al cap de poc fins a trobar de nou un final de pista que porta a Comamorera. La seguirem uns metres però de seguida la deixarem, baixarem a la dreta, amb més intuició que altra cosa, cercant la rasa, fins trobar la pista que baixa a la bauma de Comamorera, de seguida veurem la caravana que hi ha abandonada a prop.

Xafardejant una mica la bauma, es veu clar que alguna hora o altra ha servit per a guardar-hi bestiar, i no fa pas molt de temps.

Seguim la rasa un tros avall, de seguida trobarem el salt de Sallent.

Fem una petita pausa a veure les vistes de nou, mentre anem mirant si té instal·lació, i així és, a la dreta hidrogràfica, hi ha dos parabolts, i dessota la terra surt un cordino tallat, l'estirem, i en desenterrem un tercer. Fem net a la reunió, i preparem els trastos per baixar el salt. El qual presenta un fort fregament i és recomanable instal·lar en fix i recuperar la corda en tornar.

La rasa porta poca aigua, i podem baixar sense neoprè, el ràpel va per fora l'actiu, però en èpoques plujoses haurem de dur-lo, o portar roba de recanvi, doncs les filtracions ens acabaran mullant, i per retornar, el més pràctic és creuar el salt a l'esquerra hidrogràfica.

Retorn del Salt de Sallent de l'Espunyola

Un cop baix recollim corda (o no, si l'hem instal·lada en fix) i ens cenyirem a la paret cap a l'esquerra, compte que les pedres patinen com una mala cosa a la base del salt si no hi anem després d'una forta crescuda !

Trobem un munt de porqueria, segurament del pastor que hauría estat visquent a la caravana.
Amb més intuició que certesa, cercarem el pas més evident o "còmode" entre la boixera fins a trobar un rastre de camí cap a un altre camí ja més fressat amb fletxes blanquinoses que ens porta al GR que prendrem en sentit ascendent i que de seguida ens situarà de nou a la capçalera del salt de Sallent, per tant no cal patir per abandonar material o si se'ns enganxa la corda, doncs ho podrem recuperar tot des de dalt de nou.

Pel retorn, prenem el GR que ens durà cap a la casa de Comamorera, i les runes de can Penjorella.

Seguint pista enllà arribarem de nou al cotxe.

Croquis

No en coneixem existència de cap croquis.

Descarregar el track per a GPS

Capolat
barranquisme al Berguedà salt de Sallent

El mirador del Roc Codós o de Migdia

salt de sallent barranquisme el berguedà

Les vistes a l'Espunyola des del mirador

Bauma de Comamorera

La instal·lació, o una part vaja

Estirant un vell cordino desenterrem un tercer parabolt

salt de sallent barranquisme el berguedà

Preparem per baixar

Vista del salt ja des de la rua de retorn

Una bona pedregada ens fa marxar cap a casa