rapels-solsones

Barranquisme al Berguedà, la Rasa de Cal Catriques

En èpoques de confinament municipal (incloent-hi els veïns per a la pràctica esportiva) aprofitem per resseguir tots els barrancs de l'altiplà de Capolat, com l'anomenaren en el premi Núria, atorgat per la Federació Catalana d'Espeleologia a l'EGAN (Espeleo Grup ANoia) a raó de l'equipament i re equipament durant els darreres anys d'un bon nombre de rases, rieres i torrents de la zona.

En aquesta ocasió visitarem el que segons sembla, presenta un interès força alt quant a verticalitat, sense deixar el caràcter de rasa Pre-Pirinenca, on el simple fet de tenir un bon pas per la llera sense haver de barallar-nos amb esbarzers i matolls de tota mena, ja és molt d'agrair.

Val a dir que fa una setmana que va ploure amb ganes, i un rajolí d'aigua ens acompanyarà la major part del temps, tot i que amb prou feines arribarem a mullar-nos els peus, sent ben opcional el neoprè, tot i que s'agraeix "el coixí" quan ens agenollem a alguna capçalera malxinada o ens arrosseguem per terra.

Convé destacar, que el conglomerat moll patina com una mala cosa, tingueu-ho en compte quan us surti l'instint felí d'evitar l'aigua, no sigui que per no mullar-vos, deixeu alguna dent en algun còdol.

Fitxa tècnica de la rasa de Cal Catriques

• Activitat: Barranquisme
  • Punt de sortida: la Collada de Travil
  • Població més propera: Capolat (el Berguedà)
  • Combinació de cotxes: Si no es disposa de 4x4, és molt llarga i innecesària
  • Distància d'aproximació: 700 metres
  • Longitud del barranc: 1 quilòmetre
  • Temps de descens: 2h
  • Temps total emprat: 2h40'
  • Dificultat: Dificultat mitjana
  • Ràpel més llarg: 27 mts
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  • Corda: 2x30 (1x55 ens ha estat suficient sense haver de menester l'auxiliar)
  • Observacions: Imprescindible portar un mínim de material d'equipar, barranc amb equipament d'exploració: espits i naturals (amb tèxtil del 2019)

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total km
la Collada de Travil 00:00 00:00 0
Plans de Cal Sant (Inici rasa) 10' 10' 0,7
Sortida Rasa 2h' 2h10' 1,7
la Collada de Travil 40'  2h40' 4,3km

Accés i aproximació a la Rasa de Can Catriques:

Per bé que aquest barranc el podem fer integral des de la Vall d'Ora, remuntant pel GR1 fins a l'inici del barranc, el més habitual, sobretot en el cas d'avui, en què només fem la Rasa de Cal Catriques Superior, és millor pujar als bonics de Travil (en alguns mapes ho trobareu escrit com Taravil).

Per accedir a Travil tenim dues opcions, pujar pel Malpàs de Travil, o des del trencall del Túnel de la Mina, a la carretera que uneix Berga i Sant Llorenç de Morunys, ja que aquests dies (novembre 2020) s'estàn fent treballs de millora a la carretera que puja pel Malpàs, no podem fer altra cosa que venir des del Túnel de la Mina, creuant el primer pla de Capolat, el de Tresserra i arribar finalment al Pla de Travil, on hi trobem la Collada, punt on deixarem el vehicle, vora d'un antic mur de pedra on hi trobem un replà.

DESCRIPCIÓ DEL DESCENS LA RASA DE CAL CATRIQUES

Per accedir a la llera de la Rasa de Cal Catriques prendrem la pista que surt al sud del lloc on hem aparcat, per la banda dreta de la carretera, habitualment tancada per un cable o cadenat. Aquesta pista es correspon amb el GR1 que baixa a Sant Lleïr i la Vall d'Ora, i ens serà el retorn també.

Al cap d'uns dos-cents metres, passat un vailet, una pista continua recte, però el GR es desvia a la dreta pels planells de Cal Sant on en endinsar-se de nou entre els pins, el GR tomba a l'esquerra, i serà aquí on el deixarem per prendre una pista que marxa recte, fins que al cap d'un centenar de metres després creua una incipient rasa de Cal Catriques, amb uns blocs de pedra a l'esquerra talment com si ens fessin de barana per no caure a la rasa.

EL DESCENS DEL BARRANC

Certament, tal com indicaven els qui per part de l'EGAN van revisitar i documentar el barranc per darrera vegada, els primers centenars de metres són terriblement vestits de malesa i vegetació tupida, sent molt recomanable buscar la llera esquerra per anar evitant la rasa fins a topar-nos amb una pista de treure llenya del bosc, que ens acompanyarà fins a trobar una bassa artificial en plena rasa, punt on entrarem, també per l'esquerra al barranc per trobar-nos al cap de ben poc amb la codina viva de la muntanya, formant una llarguíssima rampa de ressalts, els primers dels quals podrem baixar amb facilitat fins a topar-nos  amb el primer dels ràpels, de 27 metres des d'uns boixos a l'esquerra, i que amb traça bé prou que podrem evitar tramitant-ho a banda i banda de la rasa.

Al cap de ben poc, i des d'uns boixos a la dreta, podrem baixar el segon dels ràpels, aquest ja més obligat i que ens permet baixar 15 metres fins a sota una bauma rocallosa, on podrem observar-hi unes enormes plantes d'Orella d'Ós.

Després d'un curt tram de riera que al croquis s'indica com a vestida però que en cap cas resulta de mal transitar, arribem al R3, de 6 metres i instal·lat en uns boixos a la dreta, precisament per la dreta també podem evitar amb compte aquest ràpel, ja que si el fem amb corda acabarem sucant els peus al toll que hi ha a la base.

Passat aquest primer ràpel, discrepem del croquis original, o la cosa ha canviat des que es va alçar la topografia de la rasa de Cal Catriques. El cas és que superat el tercer ràpel, després del ressalt amb el tronc dins el toll d'aigua, indica molts obstacles vegetals que ja no hi són, i arribem amb molta facilitat als ressalts previs a la pista que per l'esquerra hidrogràfica ens tornarà (si ho necessitem) al GR1 per retornar al cotxe.

Seguirem per la rasa, buscant les capçaleres de la vertical fraccionada de més de 30 metres que té la rasa de Cal Catriques, primer, la rasa recupera un ambient de riera, planera i seguida d'una successió de boniques marmites curtes i fàcils d'evitar, fins a arribar al quart ràpel del barranc, opcional, i on a novembre de 2020 hi trobem un arbre caigut de la tala que s'està fent al bosc aquestes setmanes i que ens ajuda a baixar els onze metres d'aquest ràpel en forma de rampa amb més seguretat i sense necessitat de la corda.

Prosseguirem el nostre descens per la riera fins al ràpel, també opcional de 9 metres on les vistes comencen a obrir-se a les cingleres del davant. Evitem el ràpel amb molt de compte per la dreta i després d'una successió de tres petits ressalts arribem a una més que evident vertical amb un primer toll penjat a 14 metres d'alçada al qual baixem muntant el sisè ràpel en un arbre a l'esquerra i fent servir 13 metres de corda.

A l'alçada del toll d'aigua penjat, trobarem a l'esquerra hidrogràfica dos espits amb anelles, una mica massa junts pel nostre gust, però que ens permeten davallar els 14 metres que ens separen del següent ràpel i que trobarem instal·lat amb un únic espit a la dreta, una mica incòmode d'arribar-hi, però que un cop ubicats és prou bon indret per baixar el vuitè rapel, marcat amb una alçada de 8 metres i que potser és de 4 o 5 metres en realitat, a més de ser desgrimpable amb compte per la dreta.

Ens trobem doncs en aquest punt, de nou una pista a l'esquerra que ens duu al GR1 si ho hem de menester, però nosaltres seguim per a buscar el novè ràpel, des d'uns boixos a la dreta, aquest més obligat, però d'uns 10 metres i no 13 com indica el croquis.

Molt a prop del novè ràpel hi trobem el desè, des d'uns avellaners situats a l'esquerra i que ens permeten baixar amb corda uns deu metres que fàcilment podem desgrimpar, arribant a l'inici d'un petit caos de blocs descrit al croquis, però al qual s'ha donat més importància de la que té, doncs s'hi marquen molts blocs i en realitat és un curt tram de la riera en què saltem de pedra en pedra per arribar ben aviat a un ràpel de 8 metres des d'uns boixos a la dreta per baixar una petita bauma després de la qual trobem una pista. Aquí, el croquis indica un sender molt pròxim al ràpel de 8 metres, però no l'hem vist.

Passada la pista i per la dreta d'un roc reentrem al barranc, i de nou el croquis fa la impressió que hem de recórrer molt de tros, quan en realitat ens trobem a escassos metres del dotzè ràpel, que s'indica com a ràpel de 6 metres i que no en fa pas més de 4 metres i que precedeix de forma immediata al tretzè ràpel de quinze metres i de la capçalera del qual ja veiem la pista de retorn.

A la base d'aquest ràpel bé prou que podríem sortir i cercar la pista per prendre-la a la dreta i de seguida la que puja per l'esquerra cap al GR i així tornar al cotxe, però el croquis indica un darrer ràpel, que amb uns 4 metres ens permet baixar una petita baumeta enmig de la rasa, de poc interès en general.

Passat doncs el darrer ràpel estarem atents a la pista que apareix a la nostra esquerra, i que prendrem en sentit ascendent (esquerra).

Retorn del barranc de la rasa de Cal Catriques:

La pista, si hem fet el darrer i catorzè ràpel de quatre metres, ens retorna a l'alçada del tretzè ràpel, on ja havíem vist la pista de retorn.
A l'alçada del ràpel doncs, la pista tomba a la dreta i comença a ascendir fins a trobar el GR que prendrem a l'esquerra també en sentit ascendent cap a les valls de Cal Sant, bo i fent algunes marrades resseguint les dues rases que hi ha. De seguida se'ns farà evident el ràpel més important del Torrent de l'Esquitlla, un descens combinable amb la rasa de Cal Catriques. Restarem atents a seguir sempre el GR1 que ens retornarà sense problemes al cotxe.

Croquis o topografia de la rasa de Cal Catriques

topo cal catriques
Original de Xavi Vidal (feu click per veure'n la síntesi a tamany complet)

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació i el retorn, el barranc ha estat traçat sobre mapa.

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Descarregueu el track Format GPX

la Collada de Travil
aproximació rasa cal catriques Travil, el Berguedà
entrada a la riera de cal catriques el berguedà
entrar al barranc cal catriques travil premi nuria
rasa de cal catriques el Berguedà
barranquisme al Berguedà
orella d'ós al Berguedà
descens de barrancs al Berguedà
successió de ressalts abans de la gran vertical