Barranc del Salt del Grill, barranquisme al Ripollès

El barranc del Salt del Grill és una bona opció per a una primera presa amb les grans verticals, malgrat no ser un ràpel excessivament llarg, el principal atractiu del barranc és el seu ràpel ressenyat com a 40 metres, malgrat que amb dues cordes de 40 (activa+recuperació) ens vàren sobrar uns metres de corda.

El Salt del Grill, com a barranc doncs, té pocs més alicients que la vertical final, que dóna nom al curt barranc que el precedeix.

Si que és cert, que és una molt bona opció per a combinar amb altres activitats de més entitat que podem fer a la zona, com ara podríen ser les gorgues del Núria o les del Freser, així com qualsevol caminada matinal que poguem fer, ja que amb una hora i mitja, potser dues si no sóm gaire ràpids, haurem acabat l'activitat del Salt del Grill.

Un altre punt a favor, segons considerem, és que presenta un accés i un retorn suaus i curts, a banda d'oferir la possibilitat d'enllaçar aquest barranc amb el darrer tram de les gorgues del Freser, que ens permetrà baixar pel riu fins la central de Daió de Baix amb un retorn immediat; aquesta darrera opció no és la ressenyada en aquesta entrada al nostre blog.

Fem la sortida amb el Marc.

Fitxa del Salt del Grill

• Activitat: Barranquisme al Ripollès
  • Punt de sortida: Central de Daió de Baix
  • Població més propera: Queralbs
  • Combinació de cotxes: no és possible
  • Distància d'aproximació: 1,1 km fins a l'inici del barranc
  • Longitud del barranc: 100 o 150 metres com a màxim
  • Temps de descens: 40 minuts aproximadament per a dues persones
  • Temps total emprat: 1h20'
  • Dificultat: v4 a2 III
    • Puigmal - Vall de Núria - Ulldeter (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable: Dues cordes de 40 metres. Politja per cable si es vol fer la tirolina d'accés (no obligada)
    Valorar la necessitat de la jaqueta del neoprè a l'estiu, perquè si el dia és càlid no la trobarem a faltar.

Punts de referència

1h21'

2,6km

Descripció del descens del Salt del Grill

Després d'una matinal emprada a realitzar la prova física de les proves d'accés a la formació de barranquisme, que ens ha dut a pujar fins al Fontnegra, decidim sortir a refrescar-nos una mica fent aquest barranc.

Cal tenir present que el barranc pot patir avingudes sobtades d'aigua sense previ avís de la central, fet que ens pot posar en certes complicacions si no anem previnguts.

El cas és que no havíem descendit mai aquest barranc, doncs sempre que ens hem apropat a la zona ho hem fet per ser el famós Núria, o Gorgues del Núria, que n'és veí i té molta més entitat, longitud i dificultat tècnica segons el cabal que dugui; com acostumem a fer també per aproximar-nos al Núria, o també ho faríem per al Freser, deixem el cotxe a la central de Daió de Baix, i prenem el camí que hi ha al fons de l'aparcament, creuant un pont de fusta i comencem a remuntar el Freser, sentint-ne el rugit durant tota l'aproximació fins al Salt del Grill.

A destacar que l'itinerari fins el Salt del Grill està perfectament senyalitzat; no tant l'accés a la capçalera del barranc, que la farem pujant pels marges de l'esquerra del salt (mirant el salt de cara). Un camí desdibuixat i que es perd força a mesura que guanyem alçada ens durà al barranc, identificarem fàcilment l'entrada, ja que hi ha instal·lada una tirolina amb cable metàl·lic per a accedir-hi d'una forma divertida. Nosaltres però optem per desgrimpar breument i agafar el passamà equipat amb corda que també ens duu a l'inici d'aquest descens.

Val la pena dir, i agraïr a qui ho hagi fet, que trobem una placa que avisa que l'equipació ha estat revisada recentment, i segons deduïm, es fa com a mínim un cop l'any.

El descens del barranc del Salt del Grill té poquet a descriure, d'equipació molt correcta, comença amb un ràpel (rampa) d'uns 15 metres segons ressenya, i que ens deixa just abans de tres ressalts, desgrimpables i equipats amb cordes fixes noves de trinca (juny2018). Després d'aquests ressalts, un nou ràpel d'uns 10 metres ens deixarà ja abans de la vertical del Salt del Grill, el famós ràpel de 40 metres que ens deixa a un bonic toll d'aigua on els dies més calorosos gaudirem banyant-nos, sempre que corri l'aigua, és clar.

Com hem dit el Salt del Grill ens ofereix la possibilitat de seguir baixant pel torrent, ara ja pel caminet que hem fet de pujada i baixar al Freser amb un ràpel de 22 metres segons la ressenya de la que disposem.

Obviem aquesta opció doncs el Freser va passadot de voltes i no volem tenir imprevistos donat que estem molt cansats de després de dos dies d'intensa activitat.

Així doncs, en poc més de deu minuts, tornem a ser al cotxe, havent desfet el camí que hem utilitzat també per a l'accés al barranc.

Si bé no val la pena fer el viatge amb cotxe expressament per al Salt del Grill, és una molt bona opció com diem, per a combinar amb altres activitats a la zona.

Croquis del Salt del Grill

Font: Speleocanyons2016

NOTA: El barranc del Salt del Grill ha estat reequipat amb químics, i el passamà final ja no és amb cable, preveure corda per a equipar-lo!

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El tram engorjat ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Central de Daió de Baix
barranquisme salt del grill ripollès

La central de Daió de Baix

Primer ràpel, no ens hi sobra aigua

Amb compte, una de les desgrimpades pot ser un petit tobogan