kanioni BENJËS benje novoselë canyon canyoning barranquismo barranquisme albania

Benjë Canyon

Val a dir que si alguna pega se li ha de trobar al barranc de Benjë, és que per la "dificultat" de l'accés al poble, pot fer mandra, o resultar menys atractiu al viatger o barranquista més acomodat que no vol anar més enllà d'on el "progrés" i el quitrà permeten d'accedir amb facilitat.

Un cop visitat el barranc, però, considerem que és necessari posar en relleu que un viatge a Albània, és encara avui dia un viatge d'aventura, on la incertesa ha de formar part del nostre dia a dia, i és que on rau l'aventura, si no és en indrets com aquests, on no hi ha trucada al 112 que valgui? On cal ser autosuficient, per bé, i per mal. I permeteu-nos de recomanar-vos enèrgicament que si us trobeu de viatge barranquista a Albània, i més en concret a la zona de Permët, programeu a la vostra agenda una escapada a Benjë, i que si cal, poseu contra les cordes el cotxe i les vostres habilitats al volant, que el camí, per dolent que sigui, i sense asfaltar, us conduirà a una vall, un poble, i un barranc en definitiva, tant solitari com bonic i sobretot, divertit, molt, molt divertit!

Fem aquest descens amb tots els companys i, ara ja amics amb qui vàrem compartir el viatge, en Jairo, en Jaume, l'Àlex, en Samu, en Sergi, en Miguel, en Pablo, en Dani i servidor.

Les fotografies que acompanyen aquesta descripció del descens, els pertanyen a ells, doncs en el moment del descens, la nostra càmera no havia sortit encara de Barcelona, coses de les vagues als aeroports, que, esperem que almenys servís per aconseguir alguna millora laboral.

Fitxa tècnica del Benjës

• Activitat: Barranquisme a Albània
  • Altres toponímies:
    • Benjës
  • Punt de sortida: Església de Benjë
  • Població més propera: Përmet per a serveis
  • Combinació de cotxes: no
  • Temps amb un sol cotxe:
    • Temps de descens: 1h 30'
    • Temps de retorn: 20'
  • Dificultat: v3a3III

• Canyonisme en Albanie - Guillaume Coquin
    • Wild Albania - 1º International Canyoning Meeting - Vertical Water (Autoeditat)
    • Albania Canyoning - Pascal Van Duin
    • Equipament correcte, amb tot, a Albània preveure sempre material de reposició

Com arribar al barranc de Benjë

Circularem des de Permët cap a Petran per la SH75 fins trobar la intersecció amb la carretera que va a Benjës i les termes, on observarem una gran penya rocallosa molt característica.

Prenent el trencall a l'esquerra seguirem la pista principal uns quatre quilòmetres on després d'una lleugera pujada i abans de creuar el riu en una corba cap a la dreta, trobarem un trencall del que surt una pista de terra per l'esquerra. Seguirem aquesta pista obviant qualsevol desviació, restant molt atents a la conducció, ja que si no duem un vehicle alt, podem tenir dificultats per avançar.

Arribats al poble de Benjë, aparcarem al recinte de l'església. Procureu ser respectuosos amb l'indret i els veïns i veïnes.

En el nostre cas vàrem recollir una veïna només fer el trencall que ens va demanar si la podíem apropar al poble i molt amablement, sense saber ni paraula d'anglès, ens va explicar el millor camí d'aproximació.
Paraules com "me litar" (amb corda) o lumi (riu), përrua (corrent d'aigua), üje (aigua), serveixen de gran ajuda per comunicar-nos amb els Albanesos quan parlem de barrancs.

APROXIMACIÓ AL BENJËS

L'aproximació es fa retornant a la pista per on hem vingut, just quan aquesta tomba cap a l'església, a l'aresta de la muntanya i d'on surt una pista. A 2023 i amb motiu de la trobada s'ha senyalitzat amb punts de pintura blava l'aproximació, pràctica amb la qual no podem estar més en desacord, doncs considerem que l'orientació a muntanya, ha de ser una habilitat intrínseca a qualsevol barranquista, més encara en ple segle XXI amb tota la tecnologia i cartografies disponibles d'arreu del globus.

Debats ètics a banda, la pista segueix i al cap d'uns cent metres un sender surt per la dreta i va a cercar unes rampes de roca on el camí es desdibuixa un xic. Serà en aquest punt on la morfologia del terreny es mostra més espectacular, podent observar a l'altra banda un enorme pont de roca, que ben bé recorda a una enorme vulva amb el seu clítoris a la part alta del pont de roca, o almenys així ho ha observat tot el grup (9 homenots, tot sigui dit de passada!)

Seguirem el camí fins a arribar a uns prats on hi ha unes construccions que semblen una pleta, i una cabana de pastor, i cercarem allí la millor manera de baixar al riu, davallant unes feixes formades pel flysch característic del país.

EL DESCENS DEL BENJËS

Un cop equipats començarem el barranc, amb una bonica cascada d'uns 12 metres però que també, si busquem al marge dret un petit canaló que ens permet desgrimpar, podrem saltar, compte però, perquè el toll de recepció no és profund, així doncs millor saltar de la part baixa i anar pujant, ja que el salt es pot repetir.

Seguirem, i és que el que ens espera per endavant és ben segur un dels barrancs més lúdics de la zona de Permet, amb tots els seus tobogans, dos d'ells ben espectaculars, però també algunes tolles tramposes que no cobreixen ni fins als genolls, així que avís a navegants, comproveu bé abans de llençar-vos!

El nostre descens continuarà per un passadís ben excavat i sinuós, que ens acompanyarà en tot moment superant un petit tobogan, seguit d'un rapel d'uns tres metres, al qual el segueix un espectacular tobogan que identificarem perquè disposa d'un passamà per apropar-nos a veure'n la capçalera i desenllaç. Aquest és bastant clar, per bé que amb cabals alts podria presentar dificultats.

Continuant amb el barranc arribarem a un nou saltant d'una quinzena de metres que haurem de fer amb corda; més endavant, una altra d'uns deu metres i continuarem per una altra de set.

Més endavant, trobarem salt, tobogan discret i arribarem a un nou rapel que ronda la desena de metres i on cal rapelar.

Seguim el nostre descens fent un tobogan, i arribarem a un bonic salt de set metres per seguir posant diversió a aquest preciós barranc. Cal seguir, i això no para, i arribarem a un altre espectacular tobogan de vuit metres, que també podem saltar amb traça.

Ara toca caminar, però menys d'un centenar de metres per trobar un altre salt tímid, que cindrà seguit d'un altre, ja més alt, rondant els set metres.

Caminem de nou, i arribem a un ràpel petit, abans de la confluència amb un altre torrent que entra per la dreta.

Aquí observarem com el barranc en algun moment va ser col·lapsat i ha variat la seva trajectòria.

En aquest punt, podríem abandonar el descens, sortint per la lleixa de roca a la dreta, en direcció al pont o aqüeducte, no n'hem tret l'aigua clara de què és.

Sigui com sigui, si seguim el descens, que esperem sigui el cas de tothom, convé cercar a la dreta una instal·lació per a muntar un passamà i així accedir amb seguretat a la capçalera del ràpel més alt del descens, que farem per l'actiu.

Caminant breument passarem per sota el pont i només ens restarà un ràpel d'uns cinc metres per acabar la part esportiva.

Retorn del barranc de BENJË

Quan el barranc s'obre, cercarem un camí molt evident que per la dreta remunta cap al camí que hem fet servir per a l'aproximació, així retornarem al cotxe sense complicacions de cap mena.

Ressenya dels barrancs de Babos i Lengarices

Podeu trobar el barranc descrit als tres llibres ressenyats a la bibliografia d'aquesta fitxa.

Les topografies, les trobareu, també, en tots tres llibres.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu el seu tram en el track només com a referència.